یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
مشارکت مردم و دولت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت مردم و دولت چشمگیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمان، سید‌مهدی میر تاج‌الدینی، سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اعلام خبر مشارکت مردم و دولت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اظهار کرد: در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور که از سوی اداره کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، کارنامه و عملکرد روستاییان و عشایر در حوزه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی بررسی و مورد داوری قرار می گیرد.

وی افزود: در همین راستا پشتیبانی از طرح های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب خوانی در راستای تقویت هویت ایرانی- اسلامی، در میان جامعه روستایی و عشایری و با هدف امید بخشی و محرومیت زدایی با محوریت فرهنگ اجرا می شود.

سید مهدی میر تاج الدینی گفت: پس از داوری ایده ها و ابتکارات مرتبط با ترویج کتاب و کتاب خوانی و نتایج و برنامه های انجام شده در سطح کشور، 10 روستا به عنوان برگزیده شناخته شده و از حمایت های مادی و معنوی نهادهای مشارکت کننده در جهت ارتقا سطح فعالیت های خود بهره مند خواهند شد.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اهداف این جشنواره ملی را  تحقق عدالت فرهنگی  و توزیعی- تمرکز زدایی در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه روستایی و عشایری-  همسو سازی و ایجاد وحدت رویه در برنامه ریزی کتاب خوانی نهادهای مسئول در حوزه روستاها و عشایر- احیاء هویت روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمند سازی فرهنگی روستاییان و عشایر- شناسایی ایده ها و طرح های مرتبط با ترویج کتاب و کتاب خوانی و حمایت از اجرای آن ها- برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر- بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با شرکت آنان در بحث های گروهی- عادت دادن دانش آموزان برای مراجعه به کتاب فروشی در روستاها  برشمرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشند، افزود: 70 درصد امتیاز دهی بر اساس فعالیت های صورت گرفته در روستای مربوطه و دربازه مانی فروردین ماه لغایت بهمن ماه 1401 بوده و 30 درصد ناظر بر ایده ها و طرح هایی است که در آینده و با حمایت‌های مردمی و دولتی اجرا خواهد شد.

سید‌مهدی میر تاج‌الدینی شاخص‌های داوری و انتخاب جشنواره نهم  را  تناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و فرهنگی- تاثیرگذار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب خوانی- برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر- پوشش جمعیتی مناسب - استفاده مناسب و خلاقانه از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود در سطح ملی و محلی و همچنین از فضای مجازی - کمک به احساس تعلق ملی و اسلامی- توجه به رفع محرومیت‌ها و آسیب‌ها - قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق - تازگی و کیفیت لازم در محتوا و شیوه اجرا - تقویت نشاط اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهره‌مندی از ظرفیت مفاخر علمی و فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، شرکت در نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور به صورت مجازی امکان پذیر است. در همین راستا متقاضیان باید اطلاعات مورد درخواست و فرم‌های شرکت در جشنواره را تا تاریخ 10 اسفند‌ماه 1401 در سامانه جشنواره به نشانی http://platzaar.ir/villageregister بارگذاری و ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها