سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
توجه به «سواد امنیتی» ضروری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در آیین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت» گفت: این کتاب به بیان بسیاری از شیوه‌ها و کارکردهایی می‌پردازد که برای ملت ایران، موضوعیت دارد و با هدف ارتقای سواد امنیتی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، آیین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، دوشنبه(15 اسفند‌ماه) برگزار شد.  

سبزیان درباره کتاب  «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» گفت: کتاب از موضوعی برخوردار است که امروز باید در کشور اسلامی ایران به‌عنوان «ام‌القرا» در گرفته شود. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌فرمایند: «روی دیگر توانایی، دانایی است». این بدان معنا است که برای ایران توانا، ابتدا باید ایرانی دانا داشته باشیم که این امر در گرو ایران کتابخوان است. باید به امر مهم کتابخوانی، توجه داشته باشیم که کتاب، نه‌تنها یک مولفه دانایی بلکه عنصر اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

سبزیان ضمن معرفی کتاب «توهم و خیانت» ترجمه سلیم واحدی، ابراز کرد: این کتاب، درباره زندگی زنی 88 ساله‌ است که در دهه 70 میلادی به‌عنوان جاسوس موساد فعالیت می‌کرد. این کتاب به بیان بسیاری از شیوه‌ها و کارکردهایی می‌پردازد که برای ملت ایران، موضوعیت دارد و با هدف ارتقای سواد امنیتی است. 

وی بیان کرد: با توجه به اتفاقات چندماهه اخیر در کشور نیاز به افزایش «سواد امنیتی» در جامعه به خوبی احساس شد و این کتاب، عاملی موثر برای افزایش این مهم برای مخاطب است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به استفاده مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی از واژه «دشمن»، افزود: با خواندن این کتاب می‌توانید، انتخاب عالمانه و دقیق ایشان را در انتخاب واژه دشمن درباره رژیم صهیونیستی را به عینیت دریابید. نکته مهم دیگر این کتاب درباره شخصیت اصلی داستان است که به‌واسطه مشکلات خانوادگی، روحی، شخصیتی، توهمات بی‌معنا، خشم و کینه عمیق، حس انتقام‌جویی و دوستان ناباب، پا در این مسیر می‌گذارد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص)، گفت: ایشان می‌فرمایند: «خدایا! مرا حتى به اندازه یک چشم برهم زدن به خویشتن وامگذار». به‌عنوان یک مخاطب، دریافت من از این کتاب این بود که به راحتی می‌توان به دام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی افتاد؛ چرا‌که دشمن به نقاط ضعف افراد حمله می‌کند. در واقع شیوه‌های نفوذ و اطلاعات اولیه که در کتاب به آن پرداخته شده است، با استفاده از تکنیک‌های متفاوت همچنان ادامه دارد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امیدوارم کتاب  «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی»تلنگری برای خوانندگان برای افزایش سواد امنیتی باشد، افزود: برای دستیابی بیشتر در این مسیر باید نسبت به ترویج و تبیین موثر و مفید آن، مجاهدانه فعالیت کنیم.

در ادامه این نشست سلیم واحدی، مترجم کتاب ««توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی»، گفت: خداوند در  آیه 86 سوره مائده می‌فرماید: «مسلّما سرسخت‌ترین مردم را در دشمنی با کسانی که ایمان آورده‌اند، یهود و مشرکان خواهی یافت و نزدیکترین آن‌ها را در دوستی با مومنان کسانی می‌یابی که گفتند: ما نصاراییم. این بدان سبب است که گروهی از آنان کشیشان و راهبان‌اند و آن‌ها تکبر و بزرگ منشی نمی‌ورزند».

وی بیان کرد: محوریت این کتاب، درباره سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» در دهه 70 میلادی است. فرید فالوجی این اثر را برگرفته از کتاب «خاطرات فراموش شده» خودنگاشته امینه داوود المفتی و پس از ترجمه و چاپ آن، به رشته تحریر درآورده است. فالوجی معتقد است برای درک بهتر این کتاب، ابتدا باید کتاب «توهم و خیانت» را مطالعه کرد. 

واحدی ابراز کرد: امینه داوود المفتی اردنی و از تبار چرکستان از شمال قفقاز است که به واسطه درگیری با روسیه تزار مجبور به مهاجرت به کشورهایی همچون ترکیه، سوریه و مصر می‌شوند. می‌توان دو دیدگاه را درباره این کتاب عنوان کرد؛ نخست، دیدگاه عام؛ به‌عنوان یک مخاطب، صرفا کتاب را مطالعه می‌کنید و دیدگاه خاص آن از منظر امنیتی و اطلاعاتی است که می‌تواند در این حوزه برای خوانندگان متخصص بسیار مفید و موثر باشد. 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» اثر فرید فالوجی ترجمه سلیم واحدی سال 1401 به همت انتشارات «سیمرغ هدایت تهران» در 216 صفحه  به تعداد 1000 نسخه به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها