شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
عرضه ۷۰۰ عنوان کتاب در غرفه نشر جمکران

مدیر بین‌الملل و مسئول غرفه کتاب جمکران در نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب بهانه ارزشمندی برای جمع شدن علاقه‌مندان، ناشران، کتاب‌خوان‌ها و همه فعالان حوزه کتاب است، گفت: نشر جمکران با ۷۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور پیدا خواهد کرد.

محمدعلی نباتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 ، گفت: هر محصول فرهنگی همچون موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی جشنواره دارد، مانند جشنواره‌های فجر در ایران. در دنیا همین اتفاق هم رخ می‌دهد. بهار کتاب ایران و جشنواره کتاب و کتابخوان‌ها نمایشگاه کتاب ایران است. ده روز در فصل بهار، که دهه کتاب ایران است و علاقه‌مندان، ناشران، کتاب‌خوان‌ها و همه فعالان این حوزه به بهانه ارزشمندی چون کتاب دور هم جمع می‌شوند.

نباتی تصریح کرد: انتشارات کتاب جمکران هر سال در نمایشگاه حضور داشته است. این نشر در حوزه آثار حدیثی و تراثی، مهدویت و معارفی، ادبیات داستانی و کودک و نوجوان فعال است. انتشارات در این چند سال با تمام قدرت تلاش کرده در خدمت علاقه‌مندان به کتاب باشد، به ویژه در چند سال اخیر سعی کرده در این جشنواره کتاب، بهترین‌‎های خود را آماده کند و خیلی اوقات شروع کتاب‌ها و رونمایی از آثار جدید با همین نمایشگاه کتاب اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: امسال نزدیک به ۵۰ عنوان شروع، توزیع و انتشار آن‌ها از نمایشگاه کتاب است. کتاب جمکران زیر لوای مسجد مقدس جمکران فعالیت می‌کند و از این منظر علاوه بر غرفه کتاب جمکران، سعی کرده‌ایم که در نمایشگاه یک نماینده خوب از مسجد مقدس جمکران باشیم و پرچم مقدس مسجد جمکران را به عنوان ملجا عبادی شیعیان بلند کنیم و به اهتزاز در بیاوریم.

مدیر بین‌الملل انتشارات جمکران اضافه کرد: نشر جمکران با ۷۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور پیدا خواهد کرد. ۵۰ عنوان جدید در دو بخش عمومی و کودک و نوجوان است و کتاب‌های تجدید چاپ هم ۶۵۰ عنوان خواهد بود.

مسئول غرفه کتاب جمکران در نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: ما در غرفه انتشارات واحد مشاوره کتاب خواهیم داشت و به افرادی که مراجعه کنند برای راهنمایی به آنها مشاوره می‌دهیم. کتاب‌هایی که به حوزه ما مربوط است، به آن‌ها معرفی و اگر در حوزه درخواستی مخاطب  کتابی را برای عرضه نداشته باشیم در حد وسع  به سایر  ناشرین ارجاع می‌دهیم.

این فعال حوزه کتاب بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه جلسات نقد و بررسی و رونمایی خواهیم داشت و علاوه بر آن نشست‌های گفت‌وگو محور و جشن امضا و نشست‌های مهدوی نیز برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: خانه کتاب و وزارت ارشاد باید فعالیت ناشران در یک سال گذشته را رصد کنند و برای ناشران که در سال گذشته فعالیت بهتری از لحاظ کمیت و کیفیت و محتوا داشته‌اند و رشد قابل اعتنایی داشته‌اند، مشوق‌هایی در نظر بگیرند. مثلا در جانمایی غرفه‌ها این رشد لحاظ شود، همین امر موجب انگیزه ناشرین و فضای رقابتی سالم و هدفمند و جهت‌دهی به ناشران بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی خواهد بود.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: سال قبل بر خلاف گذشته آن طور که باید و شاید از ظرفیت سالن یاس استفاده نشد و حجم مخاطبی سالن‌های انتهایی کمتر بود، لذا جا دارد برگزار کنندگان تدبیری اتخاذ کنند تا با استفاده از ظرفیت این سالن و سایر تدابیر لازم، توزیع مخاطب به نحو شایسته در کل سالن صورت گیرد.

وی افزود: همه فعالیت‌ها باید حول محور کتاب و کتابخوانی باشد. اولویت اول تا آخر نمایشگاه کتاب باشد و همه در خدمت کتاب باشند و برای کتاب کار کنند. در همین فضا است که ایده‌های خلاقانه جذب مخاطب با محوریت کتاب فعال می‌شود. هر چیزی که اولویت اولش کتاب نیست نباید جزء اولویت های نمایشگاه باشد.

نباتی گفت: در حوزه ستادی حراست و تشریفات و خدمات به نحوی باشد که فعالیت‌شان در خدمت به مخاطب و ناشر باشد. گاهی ضوابط حراستی و انتظاماتی، برای ناشر آزاردهنده است. از هماهنگی‌های درها، ورود و خروج اقلام غرفه‌ها و کتاب‌ها و آمدورفت یک مهمان تا موارد متعددی که باید برای ناشر و غرفه‌دار تسهیل گردد.

وی در پایان افزود: هر ساله حسن ختام این اتفاق و رویداد مبارک، اختتامیه‌ای برگزار می‌شد، که در سال ۱۴۰۱ و در پایان نمایشگاه جای خالی این مراسم حس می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها