وی با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و اهمیت پاسداشت زبان فارسی بیان کرد: زبان فارسی، زبانی کهن است که حدود 2200 سال قدمت دارد و ذخیره فرهنگی در پیشینه کشور است. زبان فارسی، دومین زبان اصلی جهان اسلام شناخته میشود که به غنای آن باید فکر و برای حفظ آن تلاش کنیم. امروز یکی از دغدغههای جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی وضعیت کنونی زبان فارسی است.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان فارسی که روزی گستره آن از استانبول شروع و تا شبهقاره هند ادامه مییافت، باید امروز در زمینه ترویج آن احساس عقبافتادگی کنیم. نباید زبان فارسی فراموش شود. با احترام به تمام گویشها و زبانهای محلی، ضروری است بهمنظور افق روشن جهان اسلام که پیونددهندهی عزت و اقتدار است، زبان فارسی را ترویج دهیم.
محمدیان تاکید کرد: ما در برههای از تاریخ قرار گرفتهایم که مورخان فردا از آن خواهند نوشت و قضاوت خواهند کرد. در این شرایط که این زبان کهن به دست ما رسیده است، برای ترویج آن چه کردهایم؟ متاسفانه در این زمینه دچار غفلت شدهایم. در جنگهای ترکیبی و فرهنگی علیه کیان سرزمینمان ما دچار افت شدهایم. از اینرو، متولیان امر فرهنگ و در راس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در زمینه نکوداشت و پاسداشت آن فعال و این عقبافتادگی که در دولتهای گذشته اتفاق افتاده، باید جبران شود.
به گفته وی، در دولت سیزدهم که دغدغهمندانه فرمایشات رهبری را دنبال میکند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولویت برنامههای فرهنگی را در حفظ و پاسداشت فرهنگ اصیل ایرانی قرار داده که یکی از محورهای اصلی آن، حفظ و پاسداشت زبان فارسی است. بنابراین در این زمینه همه باید نقش و سهم داشته باشند، چه کسانی که در حوزه صنعت چاپ فعالیت و چه کسانی که در حوزه تبلیغات خدماتدهی میکنند. امیدوارم هر کدام به سهم خود در حفظ و صیانت از زبان فارسی، مروجانی جدی برای این زبان کهن باشیم.
محمدیان سپس به سابقه درخشان استان بوشهر در صنعت چاپ اشاره و تصریح کرد: پیشینه این استان در تاریخ صنعت چاپ کشور زبانزد است. استانی که قبل از تاریخ دوران معاصر، در صنعت چاپ پیشرو بوده و در دوران بعد از انقلاب هم این پیشینه کهن تقویت شده است ولی اکنون نیازمند جهش تحولی در صنعت چاپ این استان هستیم. همه غم و هم ما اکنون باید این باشد که دوباره این صنعت در استان بوشهر به دوران اوجش برگردد.
به گفته وی، در دورهای وضعیت چاپ در حوزه خلیجفارس بهگونهای بود که همهی کشورهای این حوزه کارهای چاپی خود را در بوشهر انجام میدادند و امروز با مجهز شدن به تکنولوژی روز این صنعت دوباره باید به آن دوره باشکوه برگردیم.
محمدیان با اشاره به کمبودها و مشکلات حوزه چاپ در استان بوشهر، تاکید کرد: با هماندیشی و همگرایی مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، انشاءالله برطرف خواهیم کرد تا بتوانیم شاهد تحول در صنعت چاپ در دولت سیزدهم باشیم.
وی سپس به حوزه تبلیغات و نقش مهم آن در حفظ زبان فارسی اشاره و تصریح کرد: امروزه در حوزه تبلیغات تنها به واژگان یک بیلبورد در سطح شهر نباید اکتفا کنیم، چون این صنعت فراتر از یک بیلبورد است و باید پیوست همه جریانهای اشتغال، فرهنگی و نشاط اجتماعی تعریف شود.
محمدیان گفت: امروز کانونهای تبلیغاتی باید مرکز رشد و نمو عرصه صنعت تبلیغات باشند. ما باید ایدههای خلاقانه را در حوزه مختلف شناسایی کنیم و به آنها ضریب بدهیم. هنوز فضای تبلیغات ما در فضای دهه 50 سیر میکند. اکنون که در عصر هوش مصنوعی و انقلاب فرهنگی و تکنولوژیهای برتر سیر میکنیم، نباید در این فضا باقی بمانیم. باید تحولی در این عرصه ایجاد کنیم و به سمت تبلیغات هوشمند متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب پیش برویم.
به گفته مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق پژوهشهای صورتگرفته در 9 استان، زمان پایان بیلبوردهای شهری که همچنان در فضای تبلیغات سنتی سیر میکند، دیگر فرارسیده است. اگر دنبال خلاقیت و ابتکار در صنعت تبلیغات نباشیم، مخاطبان خود را از دست خواهیم داد. همه کانونهای تبلیغاتی همچنان در چاپ بنر و اجارهبهای بیلبوردها با شهرداری گرفتارند. از اینرو ضروری است که برنامههای تحولی در حوزه صنعت تبلیغات به استقلال کانونها منتهی شود. استقلالی که یک مدیر کانون بر اساس آن بتواند با توجه به ظرفیت، دانش و تخصصی که دارد، تکنولوژی را در حوزه تبلیغات به خدمت بگیرد و نیاز مخاطب خود را برآورده کند.
محمدیان سپس ادامه داد: امروز 120 شبکه فارسیزبان رسانههای بیگانه تمرکز خود را معطوف به تبلیغات کردهاند و تبلیغات را رایگان انجام میدهند ولی تبلیغاتی که در کشور انجام میشود، تبلیغات گرانی است. از اینرو، گرانی یکی از چالشهای جدی امروز حوزه تبلیغات ماست. از اینرو، مسئولان باید شرایط را طوری برنامهریزی کنند تا تسهیلات کمبهره در حوزه تبلیغات در اختیار کانونهایی قرار بگیرد که در این حوزه مبتکر و خلاقند و میتوانند در این صنعت ایدههای بزرگی را خلق کنند. بنابراین کانونهایی که نمیتوانند با علم روز تبلیغات حرکت کنند، باید فکری به حال خود کنند. ما احساس نگرانی میکنیم از اینکه مخاطبان از فضای تبلیغات سنتی گریزان شدهاند.
وی، تبلیغات امروزی را جوابگوی سلیقه و ذائقه مخاطب دهه هشتادی و نودی ندانست و افزود: باید تبلیغات را جذاب و پرمعنا کرد تا بتواند مخاطب امروز را به خود جذب کند. تبلیغات امروزی در گوشیهای هوشمند دارد انجام میشود. این یعنی تبلیغات الکترونیکی شده است. بنابراین باید در حوزه تبلیغات تحول ایجاد شود. با توجه به نگاهی که در دولت سیزدهم وجود دارد و با درایت مسئولان بوشهر، این امید را داریم که این استان در صنعت چاپ و تبلیغات پیشران باشد و به الگویی برای استانهای دیگر تبدیل شود؛ چون سابقه تاریخی درخشانی در حوزه چاپ دارد.
مسئله تعدد کانونهای تبلیغاتی
محمدیان، تعدد کانونهای تبلیغاتی و مجوزهای بیقید و شرطی که در سالهای گذشته صادرشده، دیگر آفت حوزه تبلیغات برشمرد و گفت: کانونی که توان اداره خود و دو نیرو را ندارد، نباید مجوز فعالیتش صادر شود. بهزودی اولین سامانه هوشمند تبلیغات محیطی را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهیم کرد. این سامانه هماکنون بهصورت آزمایشی فعال شده است. از طریق این سامانه، در پی این هستیم که ضمن تسهیل صدور مجوز و نظارت بر محتوای کانونها، مشکلات حوزه تبلیغات را برطرف کنیم.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در نظام رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی که در نیمه دوم امسال بر اساس ملاکهای تخصصی اجرایی خواهد شد، کانونهایی میتوانند به حیات خود ادامه بدهند که در عرصه تحول با زیرساختهای موجود جهش داشته باشند. همچنین پیشنویس لایحه اصلاح کانون تبلیغات آماده شده که برای تصویب در اختیار مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. این لایحه نیاز به بازتعریف و بازنگری داشت و در صورت تصویب، خبرهای خوبی برای کانونهای تبلیغاتی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: تبلیغات در فضای مجازی را که به آفتی برای این حوزه و رقیبی برای کانونهای متخصص شده، بهطور جدی ساماندهی آن را در برنامه خود قرار دادهایم. در این راستا، کارگروهی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و شورای فضای مجازی شکل گرفته که مصوبه آن در شهریورماه ابلاغ خواهد شد که این اقدام در راستای حمایت از کانونهای تبلیغات محقق شده است. امیدواریم در این سیر تحولی کانونها همکاری لازم را داشته بلشند.
محمدیان تاکید کرد: هر چیزی که در حوزه تبلیغات در کشور قلمداد میشود، باید از بستر کانونهای تبلیغاتی رقم بخورد. طبق مصوبه هیات وزیران، هیچ ارگان و ادارهای حق ندارد به جایی غیر از کانونهای تبلیغاتی، تبلیغات خود را واگذار کند. در غیر اینصورت تخلف کردهاند و باید به سازمان بازرسی معرفی شوند. ما در برخورد با تخلفات کوتاه نخواهیم آمد. کانونهای تبلیغاتی هم باید مجوز همه کارهای تبلیغاتی خود را در چه در فضای مجازی و چه محیطی باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرند.
خدشهوارد شدن به زبان فارسی خدشهوارد شده به اصول و ارزشهای ماست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این گردهمایی گفت: این گردهمایی به بهانه پاسداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی که بیش از 30 سال عمر خود را وقف احیای زبان غنی و پرشور فارسی کرد، برنامهریزی شد. ما بهعنوان میراثداران این زبان باید در پاسداشت آن اهتمام بورزیم.
عبدالرحیم افروغ با اشاره به نقش و تاثیر کانونهای تبلیغاتی، چاپخانهها و فعالان صنعت چاپ در حفظ و ترویج زبان و واژههای اصیل فارسی افزود: شما میتواند ظاهر و نمای شهر را به سمت فضایی سوق بدهید که در دل آن زبان و کلمات اصیل فارسی جای دارند که در بطن آنها معانی بلندی نظیر غیرت، شجاعت، همت، اصالت و نجابت گنجانده شدهاست.
وی یادآور شد: خدشهوارد شدن به زبان فارسی خدشهوارد شده به اصول و ارزشهای ماست. بنابراین باید با جان و دل از این زبان که جدیترین المان هویتی ما بهشمار میرود، مراقبت کنیم. زبان فارسی برای ما دستاوردهای بزرگی داشته و یک نظام و ساختار ارزشی ایجاد کرده، بهطوری که در دنیا بهدلیل داشتن این میراث ارزنده، صاحب حرف و نام شدهایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآورشد: امیدواریم گردهمایی امروز دستاوردهای خوبی برای پاسداشت زبان فارسی در فضای شهری با همکاری کانونهای تبلیغاتی و فعالان حوزه چاپ استان داشته باشد. همچنین در این فرصت مسائل و مشکلات این دو صنف هم شنیده و با اهتمام مدیران امر برطرف میشود.
به گزارش ایبنا، گردهمایی و هماندیشی اهالی چاپ و تبلیغات استان بوشهر بهمناسبت 25 اردیبهشت؛ روز بزرگداشت فرودوسی با رویکرد آسیبشناسی حوزه چاپ و تبلیغات استان بوشهر یکشنبه، 24 اردیبهشت در سالن آمفیتئاتر مجتمع فرهنگی هنری 9 دی با حضور مسئولان کشوری و استانی و جامعه تبلیغات و چاپ بوشهر برگزار شد. در بخش پایانی این برنامه از واحدهای فعال در سال 1401 نیز تجلیل به عمل آمد.
نظر شما