شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴
جايگاه امام علي(ع) در نسخه خطي «حمله حيدري»

دو فصلنامه تخصصي مطالعات هنر اسلامي در شمار اخير خود با رويكرد هنرهاي تجسمي، پژوهش هنر، معماري، هنرهاي كاربردي جايگاه امام علي(ع) را در نسخه خطي «حمله حيدري» بررسي كرده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر مهناز شايسته‌فر مدير مسوول نشريه مطالعات هنر اسلامي در سرمقاله اين نشريه تخصصي آورده است: «هنر اسلامي همواره به تبعيت از هدايت‌هاي قرآني به دنبال يادآوري و تذكر اصول و ارزش‌هاي معنوي و اصل آسماني خويش در قالب تمثيل، رمز، نماد و رازگويي است. اشكال انتزاعي و هندسي، معاني نماديني از وحدت را در خويش مستتر داشته است.»

ادبيات غني ايران در طول تاريخ، سرشار از مضامين حماسي، اسطوره‌هاي ديني و آئيني بوده، بزرگترين و برجسته‌ترين اين آثار، حماسه شاهنامه فردوسي است كه در دوره‌هاي مختلف، دست‌مايه بسياري از شاعران و اديبان قرار گرفت، تا با الهام از شيوه و سبك شاهنامه، منظومه‌هايي حماسي با مضامين ملي و مذهبي را به ثبت برسانند.

علاقه‌مندان در بخش هنرهاي تجسمي مي‌توانند مطلب «جايگاه امام علي(ع) در نسخه خطي حمله حيدري» اثر دكتر مهناز شايسته‌فر و «مفاهيم نمادين در هنر طراحي ايراني» به قلم دكتر محمد خزايي را مطالعه كنند.

در بخش پژوهش هنر، «زيبايي‌شناسي نگاره‌هاي داستان حضرت آدم(ع) در نسخ خطي عهد صفوي» اثر دكتر ابوتراب احمدپناه و در بخش معماري نيز «تزئينات كتيبه‌اي بقعه شاه نعمت‌الله ولي در ماهان كرمان» اثر انيس تنهايي و «تأثيرپذيري تزئينات كليساهاي اصفهان از معماري دوره صفويه» به قلم هاجر زماني را مي‌توانيد بخوانيد.

«بررسي تطبيقي نقوش منسوجات صفوي و عثماني» اثر رضا توسلي و «تعامل خط و نقش در قالي‌هاي سده‌هاي سيزدهم و چهاردهم قمري» به قلم زهره شايسته‌فر نيز از جمله مطالب بخش هنرهاي كاربري است.

راهنماي تدوين مقالات و مجموعه چكيده مقالات به انگليسي پايان بخش اين نشريه به‌شمار مي‌رود.

دو فصلنامه تخصصي مطالعات هنر اسلامي در 140 صفحه با بهاي 4هزار و 800 تومان به كوشش انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامي منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به تاريخ هنر اسلامي قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط