یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
محبت: شاعران حنجره انقلاب بودند

«جشنواره شعر براي معرفي شاعران انقلاب در دوره‌هاي مختلف پا گرفت. اين جشنواره دست مريزادي به زحمت سی چهل ساله شاعراني است كه به راستی حنجره انقلاب بوده‌اند.» اين‌ها بخشي از صحبت‌هاي محبت جواد محبت، شاعر پيشكسوت تجليل شده در ارزيابی سومين جشنواره شعر فجر است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد جواد محبت، شاعر پيشكسوت تجليل شده در جشنواره شعر فجر، رويكرد وزارت ارشاد در تجليل از شاعران پيشكسوت را اقدامي شايسته عنوان كرد و گفت: نوازش و بزرگداشت  اصحاب قلم كار شايسته‌اي است. چون شاعران دهان و حنجره انقلاب بودند. اين شاعران درميان مردم شعر مي‌گفتند و از آنها دور نبودند. 

اين شاعر صاحب نام در ادامه به جريان شعر اعتراض در دهه‌هاي قبل از انقلاب اشاره كرد و توضيح داد: شاعران قبل از انقلاب كه شعر اعتراض مي‌سرودند، دل و جرات داشتند و از زندان و بند واهمه نكردند. آنها بدون سمبل سازي اشعاري به زبان مردم و مطابق فهم آنها خلق كردند. 

وي افزود: شاعراني مانند «كوش‌آبادی» و «محبت» اشعاري سرودند كه زبان مردم شد. آنها شعر گفتار را خلق كردند كه محصول سال‌های 45 به بعد بود و در نشريات روشنفكر، تهران مصور، خوشه شاملو و...منتشر مي‌شد.

محبت با بيان طرح برخي نگرش‌ها در اشعار سال‌هاي پيش از انقلاب خود خاطر نشان كرد: در كتاب شب‌هاي شعر خوشه دو شعر با نام‌هاي «شب در آينه شكفت» و «در روزگار تفرقه» دارم كه در هر دوي آنها پيش‌بيني انقلاب وجود دارد و حتي در شعر سپيد «روزگار تفرقه» به ظهور شخصيت امام خميني(ره)  با زبان استعاري شعر اشاراتي شده است. 

وي با اشاره به ادامه جريان شعر اعتراض كه آرزويي انقلابي بود، پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: شعر انقلاب بعد از شعر اعتراض و در سال‌های بعد از انقلاب شكل گرفت. شعر انقلاب شامل اشعار توحيدي و مذهبي نيز شد. اين گونه اشعار غالبا در مراسم سوگواري‌ها و شادماني‌هاي ائمه خوانده مي‌شد و رونق مي‌گرفت. 

«محبت» توجه به اين جريان شعري را بسيار ضروري دانست و گفت: به اعتقاد من اين رويكرد وزير محترم ارشاد و معاون فرهنگي ايشان دكتر پرويز، كه به منظور معرفي شاعران انقلاب و تقدير از آنها جان گرفت، دست مريزادي است به زحمت‌هاي سی، چهل ساله شاعراني كه در تمام اين سال‌ها از زيان مردم شعر سرودند. 

مراسم اختتاميه سومين جشنواره بين‌المللي شعر فجر ديشب با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط