شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۱
افزايش و جذابيت رسانه‌هاي جديد، موانع كتابخواني اند

دكتر كيا، دانشيار دانشگاه علامه طباطبايي و مترجم برخي كتاب هاي ارتباطات با بيان اين كه امروزه افراد با توجه به گرايش و به تناسب نياز خود مطالعه مي‌كنند، افزود: افزايش و تعدد رسانه‌ها و جذابيت رسانه‌هاي جديد از موانع كتابخواني است.\

دكتر علي‌اصغر كيا، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزايش رسانه‌ها و جذابيت رسانه‌هاي جديد را از موانع كتابخواني دانست و گفت: امروزه افراد با توجه به گرايش، علاقه و به تناسب نياز مطالعه مي‌كنند. زماني بود كه افراد تمامي مطالب يك روزنامه را مطالعه مي‌كردند اما اكنون عنوان‌ها را از نظر مي‌گذرانند و مطالب مورد علاقه خود را مطالعه مي‌كنند. همچنين در سايت‌ها جست‌وجو مي‌كنند و مطالب و خبري را كه دوست دارند، مي‌خوانند. در حقيقت گزينش در مطالعه بحث مهمي است كه در حوزه‌هاي گوناگون مطرح مي‌شود. بنابراين مي‌توان گفت هركسي سعي دارد در حوزه تخصصي فعاليت يا تحصيل خود مطالعه داشته باشد.

مترجم كتاب «رسانه‌هاي نوين» با اشاره به اين كه كتاب و كتابخواني بايد نياز جامعه شود، اظهار داشت: در كشور ما به دليل بالا بودن بهاي كتاب٬ گرايش به كتابخواني بسيار پايين است. البته در مقايسه با برخي كشورهاي اروپايي، كتاب ارزان است اما در كشورهاي ديگر مردم ارزش كتاب را مي‌دانند. همچنين خدمات جانبي كتابخانه‌ها بسيار زياد است و تقريبا در هر محله‌اي يك كتابخانه مجهز وجود دارد اما در ايران علاوه بر هزينه‌هاي زياد كتاب٬ خدمات كتابخانه‌ها نيز محدود است و رفت و آمد به كتابخانه فرصت زيادي مي‌گيرد. 

وي به عنوان راهكاري براي گرايش بيشتر افراد جامعه به كتابخواني گفت: در ابتدا بايد نيازهاي اقتصادي و اجتماعي مردم برطرف شود تا آرامش خيال داشته باشند و با مطالعه آرامش بيشتري پيدا كنند. اكنون زندگي شهري فرصتي براي مطالعه باقي نمي‌گذارد و از سوي ديگر با توجه به سابقه فرهنگي 2000 ساله ايرانيان بايد از مهدهاي كودك و مدارس براي مطالعه فرهنگسازي كنيم.

دكتر كيا با بيان اين كه علاوه بر هزينه كتاب٬ فرهنگ استفاده از آن نيز مهم است٬ افزود: شرايط اجتماعي اقتصادي و فرهنگي، مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر كتابخواني‌اند كه متاسفانه كمتر در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرده‌ايم. همچنين بخش خصوصي نيز بيشتر به فكر منافع خويش است و مي‌خواهد منافع اقتصادي خود را تامين كند و سريع‌تر كتاب را به چاپ بعدي برساند. 

وي براي بهبود وضعيت مطالعه در كشور عنوان كرد: عوامل و موانع مطالعه بايد در كنار هم بررسي شوند و در مراكز آموزشي براي رفع اين موانع سياست‌گذاري شود. اكنون در ايران منابع زيادي داريم و بايد با مديريت و برنامه‌ريزي صحيح، فضاي مناسبي براي مطالعه فراهم كنيم.
وي با اشاره به مشغله و گرفتاري‌هاي زندگي شهرنشيني و تخصص‌گرايي اظهار داشت: مطالعه نيز در حوزه‌هاي گوناگون تخصصي شده است٬ مثلا در رشته حقوق يك نفر نمي‌تواند تمام كتاب‌هاي حقوقي را مطالعه كند. همچنين بسياري از خوانندگان٬ خلاصه كتاب‌هاي مورد علاقه خود را در اينترنت مطالعه مي‌كنند زيرا كتاب‌ها نيز آنلاين شده‌اند و مولفان و ناشران فصل به فصل كتاب‌هاي خود را از طريق اينترنت به فروش مي‌رسانند.

دانشيار دانشگاه علامه‌ طباطبايي درباره كتاب‌هايي كه خودش مطالعه مي‌كند، اظهار داشت: بيشتر كتاب‌هاي تخصصي ارتباطات و در حوزه زبان نيز كتاب‌هاي مربوط به رشته تحصيلي‌ام را مطالعه مي‌كنم و بخشي نيز كتاب‌هاي تخصصي در حوزه جامعه‌شناسي و گروه مربوط به تخصص خودم يعني كتاب‌هاي رسانه و تكنولوژي‌هاي ارتباطي را مي‌خوانم.

نويسنده كتاب‌هاي حوزه رسانه، در پاسخ به اين كه در دوران نوجواني بيشتر به چه موضوعاتي علاقه داشته اظهار داشت: من در نوجواني زياد كتابخوان نبودم و بيشتر روزنامه مي‌خواندم و مطالعه كتاب از سوي من به كتاب‌هاي درسي محدود مي‌شد. آن ‌زمان٬ دوران انقلاب بود و ما نيز درگير مسايل انقلاب بوديم٬ علاوه بر آن ،خانواده‌اي معمولي داشتم و نمي‌توان گفت از ابتدا با كتاب مانوس بودم. البته پس از قبولي در دانشگاه زمينه‌اي فراهم شد براي مطالعه و به اين حوزه علاقه‌مند شدم. 

دكتر كيا درباره اين كه به اطرافيان خود مطالعه چه كتاب‌هايي را پيشنهاد مي‌كند، گفت: ابتدا از گرايش و علاقه مخاطب خود آگاه مي‌شوم و سپس با توجه به گرايش و انگيزه‌اش از مطالعه٬ به وي كتاب و سايت معرفي مي‌كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط