دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
دانشنامه‌اي نيازمند تصحيح و تكميل

مدير توليد بخش نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي تبيان در نشست «نقد و بررسي نرم‌افزار مشكات؛ دانشنامه قرآن كريم» از «مشكات» به عنوان نرم‌افزاري در ارايه فرهنگ و مفاهيم قرآني به عامه مردم و بدون توجه به سطح سواد و تخصص آنها ياد كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست روز گذشته(يك‌شنبه) با حضور بيژن رباني‌منش، مدير توليد بخش نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي تبيان، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين سيدجواد مظلومي، مشاور مركز تحقيقات كامپيوتري نور، مجتبي سقايي، كارشناس نرم‌افزاري و معاون فني مركز تحقيقات كامپيوتري نور، محمدامين ‌شهرستاني، مديرعامل شركت جهان رايانه‌اي كوثر و رييس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزاري، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين علي‌محمد متوسليان، كارشناس محتوايي نرم‌افزار مشكات و ياشار حسن‌زاده، برنامه‌نويس نرم‌افزار مشكات در خبرگزاري قرآني(ايكنا) برگزار شد.

بيژن رباني‌منش، مدير توليد بخش نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي تبيان با اشاره به نرم‌افزارهاي قرآني كه تا كنون در كشور توليد شده‌اند، اظهار داشت: اشكال عمده اين نرم‌افزارها توليد آنان براي تعداد محدودي از مخاطبان است، به همين دليل در سامان‌دهي محتوايي نرم‌افزار مشكات كوشيده‌ايم به نياز سطح وسيعي از مخاطبان بدون در نظر گرفتن تخصص آنها پاسخ گوييم.

وي هدف كلي نرم‌‌افزار مشكات را پاسخگويي به نياز عموم مردم با استفاده از دانش‌هاي قرآني متفاوت بيان كرد و درباره مبناي آن گفت: در نظر داشتن دسته‌بندي موضوعي به گونه‌اي كه هريك از كاربران با هر ميزان تخصص بتواند نياز خود را برطرف كند، مبناي طراحي و تدوين اين اثر بوده است.

رباني‌منش درباره تفاسير و ديگر موضوعات اين نرم‌افزار گفت: تمامي تفاسير و موضوعات اين نرم‌افزار كاربردي‌اند‌ و در راستاي تبيين حوزه محتوايي و موضوعي گردآوري شده‌اند. برخي موضوعات تخصصي‌تر نيز به نرم‌افزار مشكات اضافه شده‌اند كه از آن ميان مي‌توان به نكات ادبي و نقش دستوري آيات اشاره كرد كه بنا به خواسته عده‌اي از مخاطبان در نسخه دوم آن قرار دارد.

مدير توليد بخش نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي تبيان با اشاره به طراحي نرم‌افزار مشكات به صورت جداگانه براي دو رده سني بزرگسالان و نوجوانان گفت: «مشكات نوجوان» بر اساس مقتضيات سني مخاطبان آن تفاوت‌هايي در دسته‌بندي موضوعي با نسخه بزرگسالان مشكات دارد.

وي با اشاره به سهولت نصب اين نرم‌افزار بر روي رايانه‌هاي خانگي تصريح كرد: نرم‌افزار مشكات متناسب با سيستم عامل‌هاي ويندوز xp و vista طراحي شده است و نصب آن نيازمند برنامه خاصي نيست. اين برنامه از لحاظ نرم‌افزاري در سه نسخه طراحي شده كه قابل نصب بر روي رايانه‌هاي خانگي، تلفن‌هاي همراه و رايانه اتومبيل‌هاست.

در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام ‌والمسلمين سيدجواد مظلومي، مشاور مركز تحقيقات كامپيوتري نور، به برخي كاستي‌هاي نرم‌افزار مشكات اشاره كرد و گفت: اين برنامه بر خلاف تعريفي كه از آن ارايه مي‌شود، درباره برخي موضوعات به صورت جامع عمل نكرده است. براي مثال كاربران مشكات شاهد عناوين اندكي از تفسير الميزان در ذيل هر موضوع هستند.

وي افزود: اين نرم‌افزار به دليل هدف قراردادن بخش وسيعي از مخاطبان و پرداختن به حجم زيادي از اطلاعات، از برخي اهداف خود بازمانده است كه از اين موارد مي‌توان به نقص مترادفات و بيان ناقص نكات دستوري اشاره كرد.

سپس حجت‌الاسلام‌ والمسلمين علي‌محمد متوسليان، كارشناس محتوايي نرم‌افزار مشكات، در پاسخ به اين انتقادات گفت: توليدكنندگان اين محصول ادعايي مبني بر پوشش تمامي موضوعات به صورت جزء به جزء ندارند زيرا نرم‌افزار مشكات در ارايه بسياري از موضوعات به كمال نرسيده و نيازمند تغييرات و تكميل در برخي از موارد است.

وي تعامل با مخاطبان در مرحله توليد و تصحيح محتوا را از ديگر اهداف توليد اين نرم‌افزار خواند و گفت: اين نرم‌افزار به گونه‌اي طراحي شده است كه كاربر بتواند نظرات خود را از طريق اتصال به پايگاه اطلاع‌رساني موسسه تبيان در اختيار طراحان بگذارد.

در ادامه محمدامين ‌شهرستاني، مديرعامل شركت جهان رايانه‌اي كوثر و رييس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزاري درباره مشكات اظهار داشت: اين نرم‌افزار بايد به گونه‌اي طراحي مي‌شدكه مخاطبان بتوانند همان‌گونه كه با قرآن‌هاي چاپي انس مي‌گيرند، با نسخه رايانه‌اي آن نيز مأنوس شوند.

وي بر استفاده از احاديث در اين نرم‌افزار تأكيد كرد و گفت:‌ انطباق احاديث و روايات با آيات قرآن و تفاسير آنها مي‌تواند در درك بهتر مفاهيم قرآني موثر واقع شود. همچنين آشنايي اندك و نداشتن مهارت كافي افراد ميانسال و مسن با رايانه از ديگر مسايلي است كه در طراحي نرم‌افزار مشكات بايد در نظر گرفته شوند.

در ادامه رباني‌منش به انتقادات شهرستاني اين‌گونه پاسخ گفت: ما اذعان داريم كه نرم‌افزار مشكات در بخش‌هايي نظير لحن، صوت، تجويد و در ترجمه كاستي‌هايي دارد و درباره استفاده احاديث در اين نرم‌افزار نيز بايد گفت كه در نسخه جديد اين نرم‌افزار، با تركيب آن با نرم‌افزار عترت كه به احاديث و تمامي مباحث مرتبط با معصومان(ع) اختصاص دارد، برخي كمبودهاي آن برطرف خواهد شد.

وي با اشاره تغيير گرافيك اين نرم‌افزار گفت: در استفاده رسم‌الخط، طراحي شكل ظاهري و برخي ديگر از موارد گرافيكي اين نرم‌ا‌فزار سعي شده است به گونه‌اي عمل شود كه سبب انس مخاطب با اين محصول شود.

سپس سقايي، كارشناس نرم‌افزاري و معاون فني مركز تحقيقات كامپيوتري نور، با انتقاد از نام‌گذاري نرم‌افزار مشكات به عنوان دانشنامه گفت: به نظر مي‌رسد توليدكنندگان اين محصول تنها به گرد‌آوري اطلاعات پرداخته و آنها را به درستي پردازش نكرده‌اند.

وي در ادامه به برخي از مشكلات نرم‌افزار مشكات در مراحل نصب و فعال‌سازي آن اشاره كرد و گفت: در نظر گرفتن دو شيوه نصب با وجود اين كه هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند، ظاهر شدن برنامه با عناوين مختلف در start menu و control panel كه موجب سردرگمي كاربر مي‌شود و عدم اطلاع‌رساني نرم‌افزار درباره تفاوت‌هايي كه با نسخه قبلي دارد، برخي از نقايص اين محصول به شمار مي‌آيند.

حسن‌زاده، برنامه‌نويس نرم‌افزار مشكات، در پاسخ به اشكالات وارده گفت: برخي از مواردي كه سقايي نيز به آنها اشاره كرد،‌ به سبب سهولت در استفاده از نرم‌افزار بوده‌اند و برخي ديگر از كاستي‌ها نيز در نسخه جديد يا در نسخه آتي نرم‌افزار مشكات برطرف خواهند شد.

رباني‌نژاد نيز در ادامه پاسخگويي به اشكالات وارده گفت: در اين مجموعه تنها به گردآوري حجمي از اطلاعات پرداخته نشده و در پردازش آن نيز نهايت دقت به كار گرفته شده است، زيرا ما اطلاعات بسياري را در اختيار داريم كه به دليل كاربردي نبودن و عدم پردازش آنها، از ذكرشان خودداري كرده‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها