یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
معنای پسوندهای مختلف دامنه ها را بشناسید!

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که با مشاهده .ir و یا .com در انتهای نام یک سایت در نوار جستجو با خود فکر کنید که تفاوت این دو پسوند در چیست؟ جالب است بدانید که پسوندهای مختلف که در انتهای url مشاهده می‌کنید معانی مختلفی دارند. درست است، اگر شما هم به دنبال فهمیدن تفاوت پسوندهای مختلف هستید این مطلب برای شماست.

‌خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که با مشاهده .ir و یا .com در انتهای نام یک سایت در نوار جستجو با خود فکر کنید که تفاوت این دو پسوند در چیست؟ جالب است بدانید که پسوندهای مختلف که در انتهای url مشاهده می‌کنید معانی مختلفی دارند. درست است، اگر شما هم به دنبال فهمیدن تفاوت پسوندهای مختلف هستید این مطلب برای شماست.

قبل از اینکه تفاوت پسوندهای مختلف را برای شما توضیح دهیم، خوب است آشنایی مقدماتی با دامنه و نحوه ثبت آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

دامنه چیست؟

نام دامنه در واقع نامی است که به یک سایت خاص اشاره می‌کند و آن را معرفی می‌کند. همه سایت‌های دنیا یک نام دامنه مشخص برای خود دارند. به عبارتی که یک سایت شخصی داشته باشید و چه یک سایت تجاری حتماً باید یک نام دامنه مناسب برای آن انتخاب کنید.

دامنه در واقع بخشی از URL یک سایت است. آدرس را www.test.com در نظر بگیرید. در این آدرس، بخش test در واقع نام دامنه یک سایت فرضی است.

همان‌طور که می‌بینید این URL از بخش‌های دیگری نیز تشکیل شده است. بخش پایانی هر آدرسی که آن را در نوار جستجوی خود مشاهده می‌کنید پسوند دامنه نام دارد. پسوندها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. در ادامه همین مطلب دسته‌بندی انواع پسوند دامنه همراه با معنی برای شما توضیح داده شده است.

انواع پسوند دامنه همراه با معنی

پسوندها با انواع مختلفی که دارند می‌توانند نشان دهنده مفاهیم خاصی باشند برای مثال حتی ممکن است یک پسوند، ملیت مدیر سایت را به کاربران حاضر در سایت نشان دهد. در ادامه با انواع پسوندها آشنا خواهید شد.

پسوندهای عمومی (GTL domain)

این پسوندها متداول‌ترین نوع پسوند دامنه هستند که معمولاً توسط کاربران زیادی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین نوع پسوند دامنه در طول روز در جهان ثبت می‌شود پسوندهای عمومی هستند. پسوندهایی نظیر .COM و یا .ORG که همه ما آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم نمونه‌های از پسوند های عمومی هستند. مثال‌های دیگری برای پسوندهای عمومی

.NET (پسوندی برای سایت‌های فعالان حوزه نت و نتورک)

.INFO (پسوندی برای سایت‌های اطلاع رسانی عمومی و یا ارائه اطلاعات عمومی)

.PRO (پسوندی برای افرادی که در یک زمینه خاص علمی یا فنی در فضای وب فعالیت می‌کنند)

پسوندهای اختصاصی (STL domain)

همه افراد فعال در حوزه وب نمی‌توانند از این نوع پسوند دامنه برای خود استفاده کنند بلکه تنها افراد و یا گروه‌ها و سازمان‌هایی می‌توانند دامنه خود را با این پسوند ثبت کنند که فعالیت خاصی را انجام می‌دهند. نمونه‌هایی از پسوندهای اختصاصی:

.GOV (پسوندی برای نهادها و ارگان‌های دولتی)

.EDU (پسوندی برای سایت‌های اختصاصی در حوزه علم و آموزش)

.TV (پسوندی برای سایت‌های شبکه‌های تلویزیون و ماهواره‌ای)

پسوندهای ملی (Cctld domain)

پسوندهای ملی همانطور که از نامشان پیداست به ملیت یک کشور اشاره می‌کنند. در سراسر جهان هر کشور پسوند مخصوص خودش را دارد که از نام آن کشور استخراج شده است. به یاد داشته باشید که دامنه‌های ملی فقط توسط مردم کشوری که پسوند به کشور آن‌ها تعلق دارد، قابل ثبت شدن است. نمونه‌هایی از پسوندهای ملی:

.IR (کشور ایران)

.MY ( کشور مالزی)

.EG (کشور مصر)

.ES (کشور اسپانیا)

گاهی اوقات پسوندهای ملی می‌توانند با پسوندهای اختصاصی ترکیب شوند تا سایت نشان دهنده فعالیت خاصی توسط یک ملیت خاص و درون مرزهای یک کشور باشد. برای مثال پسوند gov.ir. متعلق به سایت‌های ایرانی که به فعالیت‌های دولتی مشغولند می‌باشد.

حالا که پسوندهای مختلف دامنه را شناخته‌اید شاید بهترین زمان برای معرفی یک شرکت مورد اعتماد برای ثبت دامنه به شما عزیزان باشد. در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر آشنا شدن با شرکت میزبانی وب هاست ایران، بتوانید دامنه مورد نظر خود را با پسوند دلخواه به ثبت برسانید.

معنای پسوندهای مختلف دامنه ها را بشناسید!

هاست ایران، ثبت دامنه با پسوند دلخواه شما

امروزه داشتن یک سایت اینترنتی می‌تواند به بهترین شکل معرف حضور شما و یا کسب و کارتان در فضای آنلاین باشد. اما اولین گام برای داشتن یک سایت مطرح و موفق ثبت دامنه است. همانطور که گفتیم برای خرید دامین مورد نظر خود می‌توانید از طریق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب اقدام کنید.

از آنجایی که ثبت دامنه و خرید آن به عنوان مرحله آغازین تعیین هویت شما در بستر وب است، پیشنهاد ما به شما برای خرید دامین شرکت هاست ایران می‌باشد. یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های هاستینگ ایرانی، هاست ایران است که بیش از ده‌ها سال سابقه فعالیت موفق در این زمینه را دارا می‌باشد.

از جمله مزیت‌های ثبت دامنه از طریق شرکت هاست ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در هاست ایران می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی به صورت رایگان در انتخاب نام دامنه از راهنمایی‌های خوبی بهره مند شوید.

امکان ثبت چندین دامنه به صورت همزمان و انجام مراحل خرید برای همه دامنه‌ها در یک زمان برای کاربران هاست ایران وجود دارد.

اگر دامنه مورد نظر شما در گذشته توسط کاربر دیگری ثبت شده باشد، آن نام در لیست رزرو قرار می‌گیرد تا در صورت آزاد شدن در اولین فرصت به شما اطلاع داده شود.

از نظر امنیتی هاست ایران حافظ اطلاعات شخصی دامنه شما خواهد بود.

علاوه بر تمام این موارد از طریق اعتماد به این شرکت شما می‌توانید نام دامنه مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن با پشتیبانی دائمی خریداری کنید. ثبت سریع و آنی در عین قیمت مناسب مزیتی است که کاربران هاست ایران از آن بهره‌مند می‌شوند. دیگر یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های هاستینگ ایرانی، هاست ایران است. دیگر منتظر چه هستید؟ همین حالا برای خرید دامین مورد نظر خود اقدام کنید.

جمع بندی

با مطالعه این مطلب دریافتید که پسوندها انواع مختلفی دارند هر کدام به نوعی نام دامنه خود را توصیف می‌کنند و می‌توانند به عنوان ابزاری برای شناخت بیشتر سایت به ما کمک کنند. برای مثال سایتی که پسوند .ir دارد، قطعاً یک سایت با محتوای فارسی و ایرانی است و توسط کاربر ایرانی نیز مدیریت می‌شود.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در انتخاب پسوند مناسب برای سایت خود از طریق شرکت هاست ایران اقدام کنید و با واحد پشتیبانی این سایت در ارتباط باشید. علاوه بر این برای خرید دامین با بهترین قیمت نیز می‌توانید به هاست ایران اعتماد کنید.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها