چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
نسبت ميان عقل و عشق از منظر سعدي بررسي مي‌شود

هشتمين مجموعه درس‌گفتارها درباره‌ سعدي به بررسي «نسبت ميان عقل و عشق از منظر سعدي» اختصاص دارد که با سخنراني دکتر حسن بلخاري عصر چهارشنبه ۲۵ شهريور در مركز فرهنگي شهرکتاب برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نسبت ميان عقل و عشق از ديرپاترين مباحث عرصه‌ حکمت و عرفان اسلامي است. شيخ مصلح‌الدين سعدي که بنا به شهرت بوستان و گلستانش، حکيمي مشتهر به مواعظ اخلاقي شناخته مي‌شود در رساله‌ عقل و عشق به نسبت ميان عقل و عشق مي‌پردازد. 

سعدي در رساله عقل و عشق پاسخ به سوالي درباره‌ تفوق عقل بر عشق يا تفوق عشق بر عقل دارد و نيز در مجلس سوم از مجالس پنجگانه‌، تحليل و تاويلي از نسبت ميان عقل و عشق را ارايه مي‌دهد.

سعدي بسياري از انديشه‏ها، باورها، عقايد و احساسات خود را در قالب غزل بيان کرده است و عواطف دروني خود را، صاف و صميمي با خوانندگان در ميان مي‏گذارد. غزل‏هاي سعدي، حاکي از سوز و گداز او در عشق است. عشق سعدي، نيز به تمامي مخلوقات و هم به آفريدگان او اظهار مي‏شود.

دوره پيشين نشست‌هاي درس گفتارهايي درباره سعدي «به سيري در باب هشتم گلستان» اختصاص داشت و دكتر احمد تميم‌داري عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در اين باره به بحث‌ و گفت‌وگو پرداخت.

مركز فرهنگي شهر کتاب، از علاقه‌مندان به شركت در اين درس‌گفتار دعوت کرده، عصر روز چهارشنبه ۱۸ شهريور ساعت ۱۶:۳۰ به مرکز فرهنگي شهرکتاب به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير(بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند. به مناسبت ماه مبارك رمضان نشست‌هاي مركز فرهنگي شهر كتاب ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط