یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
کتاب را برای کودک آن‌گونه که هست باید نوشت

بوشهر – یک نویسندۀ حوزه کودک و نوجوان جنوبی با بیان این‌که کتاب خواندن، ذهن کودکان را باز می‌کند، تأکید کرد: درباره کودک آن‌گونه که هست، باید نوشت، نه آن‌گونه که تعیین شده است.

خاتون شهرآشوب با بیان این مطلب و گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: کتاب‌خواندن یک عادت پسندیده است که از کودکی باید در افراد درونی شود، چون ذهن را باز می‌کند و پنجره‌های جدیدی را به زندگی ما می‌گشاید. بی‌شک داستان‌ها و کتاب‎‌های آموزنده باعث رشد فکری افراد می‌شود.

وی سپس نوشتن برای کودکان را کار مهم و البته دشواری دانست و افزود: طبیعتاً درباره کودک آن‎‌گونه که هست، باید نوشت، نه آن‎گونه که تعیین شده است؛ زیرا کودکان ما آگاه هستند و متوجه می‌شوند که این نوشته چارچوب‎دار است؛ بنابراین خیلی راحت یا آن را نمی‌خواند یا می‎رود سراغ کتاب‎‌های ترجمه.

شهرآشوب که در نوشته‌هایش توجه ویژه‌ای به محیط زیست و آشنایی کودکان با این دنیای شگفت‌انگیز دارد، تأکید کرد: قلم جادو می‌کند، وقتی آن را در دست می‎‌گیریم. به‌خصوص وقتی که می‌دانیم مخاطب ما کودکان باهوش ایرانی هستند، بنابراین سعی می‌کنیم داستانی بنویسم که آن‌ها از خواندنش لذت ببرند و خود را به جای قهرمان داستان ببینند. قهرمانی که همیشه حامی طبیعت است.

وی سپس از انتشار تازه‌ترین اثرش که «صد سال بعد» نام دارد و به آلودگی‌های زیست‌محیطی صنعتی پرداخته، اشاره و تصریح کرد: آموزش همیشه در راس کار من قرار دارد؛ زیرا کودکان نیاز بیشتری به آموزش دارند تا بتوانند آینده‌ای بهتر را رقم بزنند.

این نویسندۀ حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد: متاسفانه محیط زیست در معرض خطر است و با شیوه زندگی صنعتی که ما در پیش گرفته‌‎ایم، امکان تخریب طبیعت بیشتر شده است و تنها راه حل جلوگیری آن، آموزش به نسل جدید است؛ زیرا آنها هستند که در آینده‎ای نزدیک جای ما را می‎گیرند و باید درباره حفظ محیط زیست هر چه بیشتر آگاه باشند.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه کودکان امروزی با آموزش‌هایی که از طریق صدا و سیما، مدارس، خواندن کتاب‎ها و حتی خانواده می‎بینند در حفظ طبیعت کوشا هستند.

شهرآشوب در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «نوشتن از محیط زیست برای مخاطب کودک چه دشواری‌هایی دارد؟»، توضیح داد: بسیار سخت است که به کودکان یادآور شویم که با رعایت نکردن قوانین محیط زیستی چه اتفاقی برای طبیعت اطرافشان خواهد افتاد و سخت‌‎تر از آن، این است که متاسفانه تعداد محدودی از افراد هستند که ناآگاهانه در برابر این کودکان به تخریب محیط زیست می‌پردازند!

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این‌که «آیا کار سفارشی هم در حوزه محیط زیست انجام دادید؟»، گفت: بله، با حمایت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در حوزۀ محیط زیست دریایی، دو اثر به نام‌های «لاک‎پشت خلیج فارس» و «کاپیتان موج و نجات جزیره» که خیلی از سوی کودکان و خانواده‌هایشان مورد استقبال قرار گرفت.

شهرآشوب سپس در خصوص این‌که در ساخت شخصیت‌های داستان‌های‎تان آیا از کودک‌های اطراف‎تان الهام می‌گیرید یا بیشتر آن‌ها را از تخیل و تصورات ذهنی خود می‌آفرینید، توضیح داد: از هر دو؛ زیرا اول باید با ذهنیت و روحیات کودکان آشنایی داشت و بعد به کمک تصورات ذهنی خود داستانی زیبا را خلق کرد.

وی تأکید کرد: نوشتن از قهرمانان ملی و بومی در هویت‌مندی و مأنوس کردن کودکان با اسطوره‌ها و جغرافیا و فرهنگ زادبومشان بسیار مؤثر است؛ اما به‌شرطی که ادارات مربوطه از ما نویسندگان حمایت بیشتری به عمل آورند تا بتوانیم به این موضوعات هم بپردازیم.

شهرآشوب در پایان گفت: به امید روزی که در هر خانه‌ای، کتابخانۀ کوچکی برای لحظه‌ای تامل و تفکر وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها