چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
نکات مهم برای ورود به شغل منشی مطب

در ادامه به بررسی وظایف کار منشی مطب و مزایای این شغل می‌پردازیم و چند نکته مهم برای موفقیت در فرآیند استخدام را با شما در میان می‌گذاریم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در تمام مطب‌ها یا کلینیک‌های پزشکی وجود افرادی که بتوانند به امور مختلف نظم ببخشند، ضروری است. معمولاً منشی‌ها اولین افرادی هستند که با بیماران و مراجعین مواجه می‌شوند و آن‌ها را در راستای دریافت خدمات درمانی راهنمایی می‌کنند. در ادامه به بررسی وظایف کار منشی مطب و مزایای این شغل می‌پردازیم و چند نکته مهم برای موفقیت در فرآیند استخدام را با شما در میان می‌گذاریم.

نگاهی به حرفه منشی گری در مطب و کلینیک‌های درمانی

منشی مطب مسئول رسیدگی به امور بیماران در محیط‌های درمانی است. او وظایف اداری را انجام می‌دهد و درباره فرآیندهایی که در مطب یا کلینیک انجام می‌شوند، اطلاعات کافی دارد.

منشی‌ها معمولاً اولین چهره‌ای هستند که بیمار هنگام ورود به مطب پزشک می‌بیند. آن‌ها سوابق پزشکی بیمار و وضعیت بیمه او را بررسی کرده و امور مربوط به پرداخت ویزیت و هزینه‌های درمانی را مدیریت می‌کنند. بطور کلی، می‌توان گفت که منشی‌ها نقش مهمی در برقراری نظم در مطب‌ها و کلینیک‌ها ایفا می‌کنند. مشاهده فرصت های استخدامی منشی مطب در این سایت امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که منشی‌های مطب با دستیاران پزشکی که برای انجام وظایف تخصصی‌تر آموزش دیده‌اند، متفاوت هستند. دستیاران پزشکی به پزشکان یا پرستاران در مراقبت مستقیم از بیمار کمک می‌کنند، اگرچه برخی از وظایف آن‌ها هنگام رسیدگی به پرونده بیمار ممکن است با وظایف منشی‌ها هم‌پوشانی داشته باشد.

منشی‌ها می‌توانند در مکان‌های زیر کار کنند:

مطب پزشک عمومی یا متخصص

درمانگاه سرپایی

بیمارستان عمومی یا خصوصی

کلینیک‌های دندانپزشکی

آشنایی با وظایف منشی

منشی‌ها در محیط‌های درمانی وظایف متعددی را برعهده می‌گیرند. در ادامه به برخی از این وظایف پرداخته شده است.

پاسخگویی به تماس‌های تلفنی

معمولاً منشی‌ها به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهند. آن‌ها ممکن است به سوالات افراد پاسخ دهند، نوبت ویزیت آن‌ها را مشخص کنند یا اطلاعاتی در مورد ساعات کار مطب یا کلینیک در اختیار آن‌ها قرار بدهند.

ارتباط با مراجعین

منشی‌ها اغلب از بیمارانی که به مطب یا کلینیک می‌آیند در مورد شماره پرونده یا سوابق پزشکی سوال می‌پرسند. همچنین، ممکن است اطلاعاتی درباره نوع بیمه آن‌ها درخواست کنند.

به‌روزرسانی سوابق پزشکی

منشی‌ها سوابق پزشکی بیماران را به روز کرده و آخرین اقدامات درمانی، بیماری‌ها یا تغییرات در سلامت را در پرونده ثبت می‌کنند. همچنین، آن‌ها معمولاً اطلاعات مربوط به نسخه آنلاین را در سیستم وارد می‌کنند.

نکات مهم برای استخدام شدن به عنوان منشی

داشتن شرایط زیر به شما در فرآیند استخدام شدن به عنوان منشی پزشک کمک می‌کند.

زبان انگلیسی را جدی بگیرید

پیش از اینکه برای یک آگهی استخدام منشی مطب رزومه بفرستید، مطمئن شوید سطح زبان انگلیسی متوسط یا بیشتری دارید. معمولاً افرادی که مدرک کارشناسی داشته باشند، شانس بیشتری برای استخدام به عنوان منشی خواهند داشت. با این حال، مدرک لیسانس استخدام شما را تضمین نمی‌کند. اکثر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که تا حدودی به زبان انگلیسی مسلط باشند.

هنگام کار در یک مطب پزشکی، ممکن است اصطلاحات انگلیسی متعددی بشنوید و یا مجبور باشید از دستگاه‌ها و سایت‌های انگلیسی‌زبان استفاده کنید. علاوه بر آن، نسخه‌های پزشکی و نام داروها به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند و شما باید توانایی خواندن و نوشتن آن‌ها را داشته باشید.

دنبال موقعیت‌های کارآموزی باشید

کار کردن در مطب شامل رسیدگی به اطلاعات حساس و مهم مربوط به بیماران است. برای اینکه در روند انجام کارهای یک کلینیک یا مطب اختلال به وجود نیاید، کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند افرادی را استخدام کنند که سابقه کار منشی‌گری داشته باشند.

اگر به دلیل نداشتن سابقه کار نمی‌توانید به عنوان منشی استخدام شوید، سعی کنید به دنبال موقعیت‌های کارآموزی باشید. وقتی به عنوان کارآموز در یک مرکز درمانی فعالیت کنید، هم با اصول منشی‌گری آشنا می‌شوید و هم سابقه کار قابل ارائه به کارفرمایان آینده خود را به دست می‌آورید.

با اصطلاحات و اصول منشی‌گری در مطب آشنا شوید

داشتن درک درستی از اصطلاحات پزشکی به شما این امکان را می‌دهد که با بیماران و پزشکان ارتباط موثرتری داشته باشید. ممکن است به عنوان منشی لازم باشد به نگرانی‌ها و سوالات بیماران درباره یک دارو یا فرآیند درمانی پاسخ دهید یا درباره یک داروی خاص و عوارض آن با بیماران صحبت کنید. در هر حالت، آگاهی از اصطلاحات پزشکی به شما کمک می‌کند که وظایفتان را بهتر انجام دهید.

فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را دنبال کنید

همواره به یاد داشته باشید که تقویت مهارت‌ها باعث پیشرفت شما می‌شود. فرقی ندارد به دنبال کار کردن به عنوان منشی دندانپزشک هستید یا قصد استخدام در مطب متخصص زنان را دارید، در هر صورت گسترش مهارت‌ها باعث افزایش شانس استخدام شما می‌شود.

سراغ یادگیری مهارت‌هایی مثل تایپ سریع، کار با نرم‌افزارهای آفیس، کار با سامانه نسخه الکترونیک و… بروید و اطمینان حاصل کنید که با جزئیات هر یک از این نرم‌افزارها و سایت‌ها آشنا هستید. ممکن است هنگام استخدام منشی، تنها وجه تمایز شما نسبت به کارجویان دیگر، تلاش شما برای توسعه حرفه‌ای خودتان بوده باشد.

چرا منشی مطب شویم؟

در این مقاله با وظایف یک منشی مطب آشنا شدیم و نکات مهم برای استخدام در این موقعیت شغلی را مرور کردیم. اما سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، این است که چرا باید سراغ حرفه منشی‌گری بروید و یا چرا باید در مطب‌های پزشکی مشغول به کار شوید. در ادامه برخی از مزایایی که باعث علاقه‌مندی افراد به این حرفه می‌شوند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

ثبات شغلی

مهم‌ترین مزیت منشی پزشک بودن، ثبات شغلی است. حوزه مراقبت‌های بهداشتی به سرعت در حال رشد است و تقاضا برای منشی روند رو به رشدی دارد. منشی‌هایی که در محیط‌های درمانی کار می‌کنند، حتی در شرایط نامطمئن اقتصادی می‌توانند از امنیت و ثبات شغلی برخوردار شوند.

کار متنوع و چالش برانگیز

یکی دیگر از مزایای این شغل، تنوع و چالش برانگیز بودن آن است. منشی‌های مطب وظایف مختلفی را بر عهده دارند، از برنامه‌ریزی نوبت‌های ویزیت و مدیریت پرونده بیماران گرفته تا پیگیری وضعیت آن‌ها و کمک به پزشکان. این بدان معنی است که آن‌ها هر روز با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند و همیشه چیز جدیدی برای یادگیری در این حرفه وجود دارد.

شیفت‌های کاری انعطاف پذیر

بسیاری از منشی‌های پزشکی از شیفت‌های کاری منعطف بهره می‌برند. آن‌ها می‌توانند شیفت‌های گردشی یا ثابت داشته باشند و یا حتی در روزهای مشخصی از هفته سر کار بروند. این ویژگی برای افرادی که نمی‌توانند هر روز هفته را مشغول کار باشند، بسیار عالی است.

فرصتی برای کمک به دیگران

منشی‌های مطب‌ها و کلینیک‌ها نقش مهمی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کنند و می‌توانند تأثیر زیادی در زندگی بیماران داشته باشند. کمک به دیگران باعث ایجاد احساس رضایت شغلی می‌شود و یکی از دلایلی است که افراد به شغل منشی‌گری مطب علاقه دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله ضمن آشنایی با شغل منشی مطب و وظایف آن، با نکات مهم مربوط به پروسه استخدام این شغل آشنا شدیم و مروری بر مزایای آن داشتیم. افراد واجد شرایطی که به دنبال موقعیت استخدامی منشی مطب هستند، پس از ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی، به مصاحبه دعوت می‌شوند. در صورتی‌که این مصاحبه به خوبی پیش برود، آن‌ها قرارداد منشی را امضا کرده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها