پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
ایراندک با انجمن ناشران دانشگاهی تفاهم‌نامه امضا کرد

آیین رونمایی از اپلیکیشن کتاب الکترونیک پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با انجمن ناشران دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت طراحی اپلیکیشن کتاب الکترونیک گفت: رویکرد ایرانداک این است که مرجع علم، دانش، نظام دانشگاهی وعلوم و فناوری و ایجاد کننده شبکه ملی از طریق یک درگاه باشد.

محمد حسن‌زاده با بیان اینکه ایرانداک افتخاردارد میزبان یک‌میلیون پایان‌نامه دانشجویان باشد، افزود: ایرانداک با گردآوری بیش از ۱۷ اصطلاح‌نامه دانشگاهی درحوزه شیمی، پزشکی وعلوم مختلف، مستندسازی، طراحی روباتیک‌های هوشمند، طراحی سامانه‌های گنج، نما، مپ، آوا، توانسته است مخاطبان خود را در اقیانوس دانش و اطلاعات یاری رساند.

وی هدف از طراحی اپلیکیشن کتاب الکترونیک را دسترسی آسان مخاطبان دانشگاهی به کتاب‌های دانشگاهی ذکر واظهارکرد: گردش مالی کتاب‌های دانشگاهی در جهان، بیش از ۲۰ میلیارد دلار با حاشیه سود ۴۰ درصد است و بیشترین تراکنش در اختیار۵ ناشر دانشگاهی بزرگ جهان است؛ درحالی‌که انتشارات دانشگاهی مخاطب آماده دارد وگاه یک رشته و کتاب دانشگاهی صد سال تدریس می‌شود یعنی ناشر دانشگاهی فقط بازتولید می‌کند.

این مقام مسئول درباره وضعیت نشر دانشگاهی در ایران گفت: گردش مالی و سود ناشران ایرانی از چاپ آثار دانشگاهی زیاد نیست واغلب چندده تا چندصد نسخه از مطالب‌شان به چاپ می‌رسد؛ بنابراین تلاش کردیم در این اپلیکیشن به نشر دانشگاهی توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید در نشر دانشگاهی محدود و تجدید چاپ و فروش در اولویت فعالیت ناشران است، ایرانداک فعالیت خود را برای زنجیره تامین آثار دانشگاهی آغاز کرد و با طراحی و اجرای یک سامانه تلاش کرد تا کتاب‎ ناشران دانشگاهی را به‌صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار دهد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با اشاره به طراحی سامانه صاد یا سامانه انتشارات دانشگاهی ادامه داد: بسیاری از آثار دانشگاهی در این سامانه بارگذاری و دسترسی دانشگاهیان به این سامانه تسهیل خواهد شد؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانند در این سامانه به مطالعه بپردازند و حتی کتاب‌ها را نشان‌گذاری کنند، یا بر مطالب، یادداشت بگذارند و موضوعات مشابه را جستجو کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه سامانه «صاد» سامانه‌ای صرفاً دانشگاهی است افزود: این سامانه گنجینه‌ای از پایان‌نامه‌ها با مشترکات موضوعی است که در کنارهم قرارخواهند گرفت و به دانشجویان کمک خواهد کرد آثار مورد نظر خود را به آسانی پیدا کنند و پ‌یش‌بینی می‌شود تا مهر امسال، دانشجویان بتوانند از سامانه استفاده کنند.

وی با اشاره به طراحی سامانه تولید دانشگاهی از صفر تا صد در آینده نزدیک اضافه کرد: در این سامانه انواع مقالات، اسناد شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور و پایان‌نامه‌های کشورمتصل خواهد شد و امیدواریم این همکاری توسعه یابد.

به گزارش ایبنا؛ تفاهم‌نامه همکاری ایراندک با انجمن ناشران دانشگاهی به امضای محمد حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها