شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
 ۱۰ کتاب مهم در حوزه تاریخ، سیاست و علوم انسانی

حجت‌الاسلام امین اسدپور، پژوهشگر علوم انسانی اسلامی گفت: «از رضا خان تا رضا شاه» جلد سوم مجموعه‌ای است که هدایت الله بهبودی نوشته است. نویسنده در این جلد دوره تاج‌گذاری رضا شاه را توضیح می‌دهد. کتاب دارای روایتی خوش‌خوان است و پر است از اسناد تاریخی. کتاب‌های با اسناد معمولاً خوش‌خوان نیستند اما این کتاب چنین نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام امین اسدپور، پژوهشگر علوم انسانی اسلامی به معرفی ده کتاب تازه و مهم در حوزه تاریخ، سیاست و علوم انسانی پرداخت.

وی بیان کرد: کتاب «پیامدهای مشروطیت» اثر فردین مرادخانی از کتاب‌های مهم و تازه در این حوزه است. پس از وقایع دوران مشروطه، شاهد ظهور دیکتاتوری‌های سنگین‌تری بودیم؛ این کتاب تلاش می‌کند پیامدهای بعد از نهضت مشروطه را در ادبیات سیاسی کشور ما نشان دهد. این تاثیرات را چه در مفاهیم دانشی و چه در ابعاد اجتماعی‌ترِ مثبت و منفی بررسی می‌کند.

کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی» از سمیه توحیدلو نیز کتاب خوبی است که تلاش کرده که با مدنظر قراردادن حرکات اصلاحی روشنفکران، مفهوم عدالت اجتماعی را بررسی کند. سعی می‌کند نشان دهد که مفهوم عدالت اجتماعی چه تطور تاریخی در ادبیات سیاسی و دینی ما داشته است. معانی عدالت بررسی شده و تغییراتش نشان داده شده است.

کتاب دیگر در زمینه تاریخ ایران معاصر است به نام «از رضا خان تا رضا شاه» که جلد سوم مجموعه‌ای است که هدایت الله بهبودی نگاشته است. دو جلد پیشین سال‌های گذشته چاپ شده بود. نویسنده در این جلد دوره تاج‌گذاری رضا شاه را توضیح می‌دهد. کتاب دارای روایتی خوش‌خوان است و پر است از اسناد تاریخی. کتاب‌های با اسناد معمولاً خوش‌خوان نیستند اما این کتاب چنین نیست.

«نظریه سیاسی در اسلام» کتاب مهم دیگری است که یک روشنفکر عرب، علی الزمیع، نوشته و حسین واله ترجمه کرده است. نویسنده تلاش کرده است که تطورات نظریات سیاسی در کل جهان اسلام را بررسی کند. او این نظریات را تا ادبیات شیعه و اسلام سیاسی دنبال کرده و تلاش کرده است که تطورات این نظریات را جمع‌آوری کند.

«فلسفه اسماعیلی در عصر کلاسیک» کتاب ارزشمندی است که سید حسین نصر نوشته است. این کار از این جهت که روایت تاریخ فلسفه اسلامی را از منابع خودمان استخراج می‌کند اهمیت پیدا می‌کند. ما در روایت تاریخ فلسفه خود لکنت داشتیم که این کتاب این مسئله را جبران می‌کند.

جلد چهارم کتاب «کلام و جامعه» نیز از کتاب‌های تازه و مهم است. این مجموعه نسبت الهیات و جامعه را در شکل‌گیری ساختار دانش کلام دنبال می‌کند. «مسائل اخلاقی معاصر» از نشر ترجمان کتاب جالبی است که مسائل اخلاقی در دوران معاصر را بررسی می‌کند؛ کتاب به دنبال پرسش از از فضیلت‌های اخلاقی در دوران اخیر است. مسائلی مانند اتانازی یا فریز کردن بدن را بررسی می‌کند.

کتاب دیگر سه گانه «لله» است که به زندگی امام خمینی می‌پردازد. این کتاب زندگی امام خمینی را در بستر تاریخ معاصر روایت می‌کند؛ یعنی اتفاقات تاریخی را روایت و در ضمن آن تطورات نظری امام را دنبال می‌کند. جلد سوم مربوط است به بخشی که امام برای نهضت زمینه‌سازی می‌کنند یعنی سال‌های ۴۰ تا ۴۳.

«روش‌شناسی اجتهاد» و «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» از کتاب‌های مهم در حوزه دین و علوم انسانی اسلامی هستند. از منظر آیت‌الله خامنه‌ای علم یکی از محورهای تمدن انسانی است. در این کتاب نظرات ایشان واکاوی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها