جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
«ش کو؟!ه» در داستان‌هایش راوی مبارزه با باورهای انگیزشی غلط است

کتاب «ش کو؟!ه» در مجموع ۶ شخصیت مختلف دارد که هرکدام داستان زندگی خود را شرح می‌دهند، به این ترتیب نویسنده با استفاده از روایت داستان‌ها و زندگی شخصیت‌هایش به تدریس مفاهیم آموزشی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ش کو؟!ه» براساس نظریه شکوفایی از مارتین سلیگمن که چندین سال عهده‌دار منصب ریاست انجمن روان‌شناسان آمریکا (APA) بود، نوشته شده است. این نظریه پنج مؤلفه اصلی با عناوین هیجانات مثبت، مجذوب شدن، معنا، روابط مثبت و دستاورد دارد.

میرصادقی پس از مدت زمان طولانی تحقیق در مورد این نظریه و سپس تحقیق و پژوهش چندین ساله در عمق نظریه شکوفایی، موفق به طراحی دوره‌ای آموزشی از این کتاب شده و به تدریس آن پرداخته است. اما اهمیت نظریه شکوفایی و تأثیری که می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد به حدی بود که وی تصمیم گرفت پا را از این فراتر گذاشته و کتابی در مورد آن بنویسد.

«ش کو؟!ه» درواقع از شش کتاب مجزا تشکیل شده و هر کدام از این کتاب‌ها (بخش‌ها) به یکی از ابعاد مهم زندگی خواننده کمک خواهد کرد که عناوین گور بابای موفقیت، بمیر تا دوباره متولد شوی، راه و روش مست‌کردن، بی‌همه‌چیز نباشیم، وصال اینجا نیست و معنا از آن جمله به شمار می‌آید.

هر کتاب با یک چَک شروع می‌شود یعنی قسمتی از کتاب که به شما گوشزد می‌کند اگر آن را نخوانید، ممکن است چه اتفاقات بدی برایتان رخ دهد؛ سپس کتاب با یک داستان ادامه پیدا می‌کند، داستانی که زندگی شخصیت‌های هر جلد را برملا می‌کند.

بعد از خواندن داستان شخصیت هر جلد، بخش تقدیم و درس پیش روی خواننده قرار می‌گیرد و تمام بخش‌های مختلف کتاب به این منظور نوشته شده‌اند که به خواننده کمک کنند درس‌ها را بهتر متوجه شود. «ش کو؟!ه» در مجموع شش شخصیت مختلف دارد که هر کدامشان داستان زندگی خود را شرح می‌دهند؛ ولی تدریس درس‌ها به عهده استاد است. درس‌ها در اصل مهم‌ترین بخش‌های این کتاب هستند و بقیه بخش‌های کتاب به این منظور نوشته شده‌اند که درس‌ها را برای خواننده ملموس‌تر کنند. نویسنده با خلق شخصیت‌هایی مختلف، موفق شده درس‌ها را به شکلی ملموس به خواننده خود ارائه کند.

نظریه شکوفایی بسیار پیچیده است. همین هم باعث شده تا فهم آن برای عموم مشکل باشد. حتی بسیاری از روان‌شناسان نیز با درک کامل و دقیق این نظریه مشکل دارند.

«ش کو؟!ه» نظریه شکوفایی مارتین سلیگمن را به زبانی ساده توضیح داده است؛ زبانی که برای عموم مردم قابل‌فهم و درک باشد. «ش کو؟!ه» اولین کتابی در دنیاست که درباره نظریه شکوفایی مارتین سلیگمن نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به مبارزه با باورهای انگیزشی غلط و مطالبی که همه ما به‌طور روزمره در اینستاگرام می‌بینیم رفته است. او سعی کرده به ما نشان دهد که چطور می‌‎‎توان در عین مواجهه و مقابله با مشکلات روزمره‌ی زندگی، به شکوفایی رسید.

کتاب «ش کو؟!ه» به تازگی مدال نقره جایزه معتبر و بین‌المللی نوتیلوس (Nautilus book awards ۲۰۲۴) را در حوزه روان‌شناسی / سلامت ذهنی و عاطفی از آن خود کرد. نوتیلوس یک جایزه ادبی بین‌المللی معتبر است. این جایزه که سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده تأسیس شد، به کتاب‌هایی تعلق می‌گیرد که به ارتقای صلح، رشد معنوی، آگاهی محیط زیستی و عدالت اجتماعی کمک می‌کنند.

نوتیلوس که شعارش «کتاب‌هایی بهتر برای جهانی بهتر» است، هر ساله به نویسندگان و ناشرهایی اهدا می‌شود که از طریق کتاب‌های الهام‌بخش و تأثیرگذار خود، زمینه ترویج آگاهی و رشد جمعی را در جامعه فراهم می‌کنند. انتخاب کتاب‌های برنده نوتیلوس در سه مرحله انجام می‌گیرد. استادان دانشگاه، ناشران، نویسندگان، ویراستاران، کتابخانه‌داران، معلمان مدرسه و صاحبان کتاب‌فروشی‌ها، در انتخاب برندگان جایزه نوتیلوس نقش‌آفرینی می‌کنند. کتاب‌هایی که برنده‌این جایزه می‌شوند باید موفق به کسب آرا در هر سه مرحله شوند. چنانچه یک کتاب نتواند در هر سه مرحله نظر هیئت داوران را جلب کند، از روند دریافت جایزه کنار گذاشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها