سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
سوئیس و هرمان هِسه/ جایی که کتاب کالای اساسی است

هرمزگان - سوئیس سرزمین «هرمان هسه» برنده نوبل ادبیات است که ملیتی آلمانی - سویسی داشت، جایی که در آن کتاب جزو کالاهای اساسی قلمداد می‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: «صلیب‌های سرخ» لقب سرخ و سفید پوشان تیم ملی فوتبال سوئیس است.

این تیم سختکوش در هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با یک برد و دو تساوی با ۵ امتیاز پس از آلمان ۷ امتیازی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد.

سوئیس در بازی نخست با نتیجه ۳ بر یک از سد مجارستان گذشت. سپس با اسکاتلند به تساوی یک بر یک دست یافت و در حالیکه تا پایان وقت معمول ۹۰ دقیقه از آلمان پیش بود در وقت‌های اضافی نیمه دوم با دریافت یک گل به تساوی رضایت داد و صدر نشینی گروه اول را ناباورانه از دست داد.

می‌شود به سوئیسی‌ها یک لقب جدید به نام تیم «یک چهارم نهایی ها» داد. زیرا از ۱۲ دوره حضور در جام جهانی فوتبال، سه دوره از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر نرفته‌اند. سال‌های ۱۹۳۴و ۱۹۳۸ با حضور در مرحله یک چهارم نهایی، بهترین عملکرد خود در این رقابت‌ها را ثبت کرده‌اند.

حتی آن‌ها در سال ۱۹۵۴ میزبان این رقابت‌ها بودند، جایی که در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل اتریش با نتیجه ۷ بر ۵ شکست خوردند و همچنان از جام جهانی ۲۰۰۰ تا کنون این مسابقه یکی از بازی‌های پرگل فیفا به‌شمار می‌رود.

این تیم در ۴ دوره پیشین جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۹۶ نیز، بهترین نتیجه‌ای را که کسب کرده‌اند حضور در یک چهارم نهایی ۲۰۲۰ است.

سوئیس یا سویس کشوری محصور در خشکی است که در تلاقی اروپای غربی، مرکزی و جنوبی واقع شده و این جمهوری فدرال متشکل از ۲۶ کانتون است که مقامات فدرال آن در برن مستقرند. سوئیس از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان و اتریش و از شرق با لیخن اشتاین همسایه است. این کشور از نظر جغرافیایی بین فلات سوئیس، رشته کوه آلپ و ژورا تقسیم شده‌است و مساحت کل آن ۴۱٬۲۸۵ کیلومتر مربع، و وسعت خشکی‌های آن ۳۹٬۹۹۷ کیلومتر مربع است. درازای کشور سوئیس در بیشترین حالت ممکن براساس داده‌های دقیق جغرافیایی ۳۵۲ کیلومتر بوده‌است و مهمترین شهرهای آن زوریخ، ژنو و بازل هستند.

سوییس (سوئیس) یعنی: جنگلی که سوخته و برای احداث بنا پاکسازی شده باشد. سوئیس را می توان یک کشور مهاجرپذیر نامید به طوری که ۲۳ درصدر از جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند.

مقر سازمان‌های جهانی

سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است، به‌طوری‌که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است. این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. ستاد مرکزی فیفا، یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل و ساختمان اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، نیز در این کشور قرار دارد.

سوئیس، سازنده معروفترین ساعت‌های جهان

صنعت ساعت سازی در این کشور ساعت‌هایی تولید می‌کند که نه تنها از نظر فناوری پیشرفته هستند بلکه از نظر زیبایی نیز جذاب هستند. آن‌ها طیف گسترده‌ای دارند و در گفتن زمان بسیار دقیق هستند. برخی از محبوب‌ترین برندهای ساعت سوئیس شامل رولکس، امگا، تگ هویر و رادو هستند.

جنبش ادبی و هنری دادائیسم

جنبش هنر، دادائیسم، در قرن بیستم در زوریخ آغاز شد. این راهی بود برای هنرمندان و شاعران تا احساسات و نارضایتی خود را نسبت به جنگ جهانی اول بیان کنند و به زودی به یک جنبش بین المللی تبدیل شد که مورد استقبال بسیاری از کسانی قرار گرفت که همین احساس را داشتند. این حرکت جالبی بود زیرا تفکر عقلانی و منطق را رد می‌کرد. این یک راه کاملاً جدید برای بیان افکار خود از طریق هنر و ادبیات به ارمغان آورد.

کشور شکلات

سوئیس شکلات سازی را به یک علم تبدیل کرده است وبا بسیاری از انواع شکلات های دیگر قابل مقایسه نیستند. شکلات سوئیسی غنی و خامه ای است و به نظر می رسد که در دهان شما آب می شود.هنگامی که شکلات سوئیسی خوردید، خواهید دید که چرا سوئیس به خاطر شکلات هایش در سراسر جهان شناخته شده است.

بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک جهان

ساختمان سرن در شهر بزرگ ژنو، سوئیس این سازمان اروپایی برای تحقیقات فیزیک در ژنو واقع شده است. بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیکی جهان را در خود جای داده است. یکی از نکات جالب در مورد آن این است که ۱۰۰ متر زیر زمین قرار دارد. اکتشافات زیادی در اینجا انجام شده است و قدرتمندترین شتاب دهنده جهان در سال ۲۰۰۸ در اینجا ساخته شد. سرن به دانشمندان اجازه می‌دهد تا ماده را مطالعه کنند و سعی کنند بفهمند جهان چگونه آغاز شد.

دهکده‌های کارت پستالی

برخی از دهکده‌های سوئیس از زیباترین شهرها و روستاهای اروپا به‌شمار می‌روند و به راستی همان تعریف کارت پستال کامل هستند. هنگام کاوش در دهکده سوئیس، به راحتی می‌توانید در زمان گم شوید. از کوه‌های پوشیده از برف و دریاچه‌های بکر گرفته تا مراتع گل و قلعه‌های افسانه‌ای، که شما را متحیر خواهد کرد.

بزرگ‌ترین کتابخانه‌های سوئیس

کتابخانه ملی سوئیس (با ۵٫۱ میلیون جلد) و کتابخانه دانشگاه بازل (با ۳٫۱ میلیون جلد) بزرگ‌ترین کتابخانه این کشور محسوب می‌شوند. سوئیس همچنین دارای یک سیستم عمومی فراگیر با ۲۳۴۴ شعبه است که مجموعاً ۲۸ میلیون جلد را در خود جای داده است. از مؤسسات تخصصی مهم سوئیس می‌توان به آرشیو فدرال سوئیس و دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اشاره کرد.

کتاب در سوئیس و بلژیک کالای اساسی است

جالب است بدانید با وجود افزایش محدویت‌ها در اروپا و تمهیدات قرنطینه‌ای کرونا کشورهای سوئیس و بلژیک اعلام کردند کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

آن‌ها با در نظر گرفتن کتاب به عنوان یک «کالای اساسی»، به کتاب‌فروشی‌ها اجازه داد حتی در دوران قرنطینه نیز به فعالیت خود ادامه دهند.

در ژنو، پایتخت سوئیس از روز دوم نوامبر علی‌رغم اینکه تمامی رستوران‌ها و کسب و کارهای غیرضروری تعطیل شده بودند، با این وجود کتاب‌فروشی‌ها به عنوان ارائه‌دهنده کالاهای اساسی مجوز فعالیت در این برهه زمانی را خواهند داشت اما کتابخانه‌ها نمی‌توانند پذیرای مخاطبان باشند.

برندگان سوئیسی نوبل ادبیات

کارل فریدریش گئورگ اشپیتلر شاعر سوئیسی آلمانی زبان به سال ۱۸۴۵ متولد و به سال ۱۹۲۴ درگذشت.

وی جایزه نوبل ادبی را در سال ۱۹۱۹ «در تقدیر از حماسه بزرگ او: بهار المپیک.» از آن خود کرد. از آثار برگزیده او می‌توان اکسترا موندانا (۱۸۸۳)، پروانه‌ها (۱۸۸۹)، حقایق خندان (۱۸۹۸)، بهار المپیک (بهار آسمانی) (۱۹۰۵-۱۹۰۰)، نغمه‌های ناقوس (۱۹۰۶)، تخیل (۱۹۰۶) و در نخستین تجربه‌هایم (۱۹۱۴) نام برد.

کودکی برنده نوبل در آسایشگاه کودکان عقب مانده ذهنی

هِرمان هِسِه (زادهٔ ۲ ژوئیهٔ ۱۸۷۷ – درگذشتهٔ ۹ اوت ۱۹۶۲ میلادی) ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی- سوییسی «به خاطر نوشته‌های الهام گرفته شده اش، که با نفوذ و خیرگی رشده کرده‌است، به‌طور مثال آرمان‌های انسان دوستانه کلاسیک و کیفیت بالای سبک.» برندهٔ جایزهٔ نوبلِ سال ۱۹۴۶ در ادبیات شد.

وی در شهر کلاو واقع در ایالت بادن-وورتمبرگ به دنیا آمد. پدر هرمان هسه مدیریت مؤسسه انتشارات مبلغین پروتستان را به عهده داشت. مادرش دختر هندشناس، هرمان گوندرت و مدیر اتحادیه ناشران کالو بود. کتابخانه بزرگ پدربزرگ و شغل پدر، اولین باب آشنایی هرمان هسه جوان با ادبیات بود. از طریق پدر و مادرش که مبلغان مذهبی در هندوستان بودند، به جهان‌بینی و تفکرات فلسفی هند دست یافت. او که از اوان جوانی دارای روحی حساس و ضربه‌پذیر بود، در مقابل نابرابری‌های جامعه و تضاد درونی با پدر و مادرش، در سن پانزده‌سالگی از مدرسه کلیسائی ماول‌برون (جایی که صحنه و فضای قرون وسطایی داستان او نارتسیس و گولدموند را فراهم آورد) که بورس تحصیلی در رشته الهیات پروتستانتیسم را از آن داشت، فرار کرد. بعد از فرار دچار افسردگی حادی شد که والدینش او را در بادبول تحت نظر جن‌گیر مدرنی قرار دادند که سرانجام آن اقدام به خودکشی بود در نتیجه او را به آسایشگاه کودکان عقب افتاده ذهنی در اشتتن فرستادند.

با پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان، سرانجام هرمان هسه به‌عنوان پرخواننده‌ترین نویسندهٔ اروپایی در قرن بیستم شناخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط