دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
مجارستان؛ از بزرگ‌ترین کتاب دست‌ساز جهان تا کتابخانه‌ای از کتاب‌های بندانگشتی

هرمزگان - «مجارستان» کشوری زیبا و گردشگری در قلب اروپا است که «بزرگترین کتاب دست‌ساز جهان» و «کوچکترین کتابخانه دنیا» را در خود جای داده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: هموطنان «فرانس پوشکاش» مهاجم افسانه‌ای مجارستان در روز دوم بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا، در چارچوب دیدارهای گروهA، برابر سوئیس در ورزشگاه راین‌انرژی کلن با حساب ۳ بر یک نتیجه را واگذار کردند و در دومین دیدار این مرحله در ورزشگاه مرسدس بنز آره‌نا به مصاف تیم آلمان میزبان رفتند و با نتیجه ۲ بر صفر تن به شکست دادند و در مجموع نمایش بسیار ضعیفی داشتند اما مجارستان بامداد امروز در دقیقه ۱۰۰ در برابر اسکاتلند با یک گل پیروز شد و پس از آلمان و سوئیس با ۳ امتیاز در رده سوم گروه نخست بازی‌ها قرار گرفت و شانس صعود به عنوان تیم سوم به دور حذفی را خواهد داشت.

تیم فوتبال مجارستان، ملقب به مجاری‌ها در جایگاه ۲۶ رده‌بندی فیفا قرار دارد. از سال ۱۹۳۴ تاکنون با پیشینه ۹ حضور در جام جهانی، ۲ نایب قهرمان در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴ از بهترین افتخارات آن‌ها است. قرمز و سفید پوشان نیز ۴ دوره سابقه حضور در جام ملت‌های اروپا را در کارنامه ورزشی دارند که اتفاقاً بهترین نتیجه آن‌ها با کسب مقام سوم در سال ۱۹۶۴ در نخستین تجربه حضورشان بوده است.

مجارستان از پرافتخارترین تیم‌های ملی فوتبال در تاریخ است زیرا توانسته سه مدال طلا در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، المپیک ۱۹۶۴ توکیو، المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی و مدال نقره المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و همچنین مدال برنز المپیک ۱۹۶۰ رم را به دست آورد و همچنین رکورد دار بیشترین پیروزی پیاپی ملی با ۳۲ بازی است. تیم طلایی از سال ۱۹۵۰ تا زمان فروپاشی آن در سال ۱۹۵۶، در مجموع ۶۹ بازی انجام داد که ۵۸ برد، ۱۰ تساوی و تنها یک باخت به دست آورد.

بنای یادبود تیم طلایی در سگد، مجارستان بنا شده است. تیمی یکدست و پر ستاره‌ای که ۳۲ بازی بدون شکست. (۴ ژوئن ۱۹۵۰ تا ۳ ژوئیه ۱۹۵۴) را در کارنامه دارد.
۴۲ پیروزی، ۷ تساوی، ۱ شکست (معجزه بِرن)، ۹۱ درصد برد. (۴ ژوئن ۱۹۵۰ تا ۱۹ فوریه ۱۹۵۶).
بیشترین بازی‌های متوالی با حداقل یک گل: ۷۳ بازی (۱۰ آوریل ۱۹۴۹ تا ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷).
طولانی‌ترین زمان شکست‌ناپذیری در قرن‌های ۲۰ و ۲۱: ۴ سال و ۱ ماه (۴ ژوئن ۱۹۵۰ تا ۴ ژوئیه ۱۹۵۴).
بیشترین گل‌های مشترک بین دو بازیکن اصلی فرانس پوشکاش و شاندور کوچیش در یک تیم ملی (۱۵۹ گل).
بالاترین امتیازی که تاکنون در تاریخ ورزش با استفاده از سیستم رتبه‌بندی الو برای تیم‌های ملی به دست آمده‌است (۲۲۳۰ امتیاز در ۳۰ ژوئن ۱۹۵۴).

گوستاو شبش، سرمربی مجاری با ۸۲٫۵۸ درصد (۴۹ برد، ۱۱، تساوی، ۶ شکست) بالاترین نسبت پیروزی به ازای هر ۳۰ بازی را در اختیار دارد.
بیشترین گل بین‌المللی: فرانس پوشکاش (۸۴ گل).
۲۷ گل زده در یک تورنمنت جام جهانی.
۵٫۴ گل در هر بازی در یک تورنمنت جام جهانی.
تفاضل گل +۱۷ در یک تورنمنت جام جهانی.
میانگین ۲٫۲ گل در هر مسابقه برای گلزنی انفرادی در یک تورنمنت جام جهانی (شاندور کوچیش ۱۱ گل در ۵ بازی).
بهترین پیروزی که تا به حال در مسابقات جام جهانی ثبت شده‌است (مجارستان ۹–۰ کره جنوبی - ۱۷ ژوئیه)

زبان مجاری، به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های زبان‌های اروپایی، صحبت می‌کنند. مردم مجار توانسته‌اند در طول سال‌ها ریشه‌های زبانی‌شان را حفظ کرده و کمتر از زبان‌های دیگر تأثیر بگیرند، به طوری که زبانشان چندان کلمه بیگانه از انگلیسی، فرانسوی یا حتی رومانیایی و اسلواکی ندارد.

ادبیات در مجارستان

ادبیات مجارستان در قرن‌های نوزدهم و بیستم به‌واسطه موج جدیدی از نویسندگانی بین‌المللی مانند مور یوکائی، شاندور مارائی، ایمره کرتس، آگوتا کریستف، لسلو کراسناهور و ماگدا سابو شهرت کسب کرد.

تنها مجار برنده نوبل ادبیات

ایمره کرتس (زادهٔ ۹ نوامبر ۱۹۲۹ – ۳۱ مارس ۲۰۱۶) نویسنده رمان «بی‌سرنوشت» برندهٔ جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۲ را کسب کرد. او مجموعاً ۱۳ سال از عمر خود را صرف نوشتن این رمان کرد. «بی‌سرنوشت» یکی از تأثیرگذارترین و دردناک‌ترین آثار ادبی در بارهٔ فاجعه هولوکاست است. آثار او به زبان‌های گوناگون از جمله فارسی ترجمه شده‌اند.

مجارستان با «بزرگترین کتاب دست‌ساز جهان» و «کوچکترین کتابخانه دنیا»

ایمره کرتس در ۱۹۹۰ با رمان «دعای کَدیش برای کودکی که متولد نشد» به شهرت رسید؛ کدیش، دعایی است که یهودیان برای مرده می‌خوانند، و در رمان، دعایی است که او برای فرزندی قرائت می‌کند که حاضر نیست به دنیایی بیاورد که اجازه برپایی اردوگاه‌های مرگ را داده‌است.

بزرگترین کتاب دست‌ساز جهان

سینپتری یک دهکده کوچک در شمال مجارستان است و کمتر از ۳۰۰ نفر جمعیت دارد. اما به همت ساکنان کتاب دوست این دهکده، بزرگترین کتاب دست‌ساز جهان پدید آمده است. این کتاب غول پیکر با استفاده از تکنیک‌های صحافی کهن شکل گرفته و با توسط «بلا وارگا» ۷۱ ساله تولید شده است.

وارگا می‌گوید: «دیگر نمی‌شد از این بزرگتر کتابی چاپ و صحافی کرد. ابعاد کتاب ۴ متر و ۱۸ سانتی‌متر در ۳ متر و ۷۷ سانتی‌متر است.» این کتاب ۳۴۶ صفحه‌ای ۱۴۲۰ کیلوگرم وزن دارد و موضوع آن به گیاهان و جانوران، غارها و معماری منطقه مرتبط است. این کتاب غول‌آسا از پوست ۱۳ گاو آرژانتینی ساخته شده است و ورق زدن آن با همکاری ۶ نفر انجام می‌شود. آقای وارگا می‌گوید: «ما باید یک نسخه کوچکتر هم از این کتاب تهیه می‌کردیم. این جزو شرایط حضور در رقابت رکورد گینس است. نسخه کوچکتر ۱۱.۴ کیلوگرم است و دقیقاً شبیه همان نسخه بزرگ‌تر است.»

جشنواره بین‌المللی کتاب بوداپست

فستیوال بین‌المللی کتاب بوداپست هر سال برای تجلیل از کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین رویدادهای فرهنگی اروپای شرقی محسوب می‌شود.

جایزه بزرگ بوداپست

جایزه بزرگ بوداپست هر سال به چهره‌ای که نقشی تاثیرگذار در فرهنگ و ادبیات جهان داشته باشد اهدا می‌شود. ارنست جاندی در سال ۱۹۹۵، ایمره کرتس در سال ۱۹۹۷، لارنس نورفولک در سال ۲۰۰۲، ماریو بارگاس یوسا در سال ۲۰۰۳، گونتر گراس در سال ۲۰۰۴، پائولو کوئلیو در سال ۲۰۰۵، خورخه سمپران در سال ۲۰۰۶، اومبرتو اکو در سال ۲۰۰۷، پر اولوف آنکویست در سال ۲۰۱۱، سوفی اوکسانن در سال ۲۰۱۴ و جاناتان فرانزن در سال ۲۰۱۵ از جمله دریافت کنندگان این جایزه بوده‌اند.

این فستیوال که تاکنون میزبان کشورهای مختلف از جمله لهستان، جمهوری چک، ایتالیا، فرانسه، آلمان، روسیه، اسپانیا، کانادا، چین، رومانی، کشورهای اسکاندیناوی و ترکیه به عنوان کشور مهمان این رویداد بوده است در سال ۲۰۱۷ به صورت مشترک میزبان لهستان، جمهوری چک، و اسلوواکی بود.

این فستیوال هر سال میزبان بیش از ۶۰ هزار بازدید کننده است و حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب در آن ارائه می‌شود.

جشنواره اولین رمان اروپایی

در قالب نمایشگاه کتاب بوداپست، جشنواره اولین رمان اروپایی نیز برگزار می‌شود تا به حمایت نویسندگان جوان و نوقلم کشورهای اتحادیه اروپا بپردازد. این برنامه در دل این فستیوال به عنوان یک جشنواره کوچک از نویسندگان نوقلم اروپایی از ۱۸ کشور ترتیب داده شده است.

کتابخانه معرف و قدیمی

کتابخانه ملی سیچینی یک کتابخانه ملی و کتابخانه در مجارستان است که در بوداپست واقع شده ۲۲۲ سال پیش احداث شده است.

مجموعه‌ای از کتاب‌های بندانگشتی

مجموعه‌ای از کتاب‌های بندانگشتی متعلق به جوزف تاری از مجارستان است که از سال ۱۹۷۲ جمع آوری کتاب‌های بندانگشتی را آغاز کرده است. کوچک‌ترین کتاب چاپی جهان که ابعادش ۲.۹ در ۳.۲ میلی متر است هم یکی از کتاب‌های این کتابخانه مینیاتوری را تشکیل می‌دهد. در این کتابخانه علاوه بر ۴ هزار و ۵۰۰ کتاب، ۱۵ روزنامه کوچک هم وجود دارند که کوچک ترین نمونه آن ابعادش ۱۹ در ۲۶ میلی متر است.

مجموعه‌های او شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مذهبی، سیاسی، موسیقی و ورزشی است. کتابخانه جوزف تاری به عنوان کوچکترین کتابخانه جهان به رسمیت شناخته شده است.

اختراعات قابل توجه در مجارستان

علاوه بر مکعب روبیک که توسط مجسمه‌ساز و استاد، ارنو روبیک، اختراع شد. لامپ الکتریکی کریپتون (توسط فیزیکدان امری بردی در سال ۱۹۳۷) و خودکار نوک ساچمه‌ای (توسط روزنامه‌نگار، لاسو بیرو در سال ۱۹۳۸) توسط مخترعان مجاری اختراع شده است .۰

فرهنگ‌های خاص در مجارستان

فرهنگ مجارستان دارای بسیاری از سنت‌ها و آداب و رسوم معمول و غیر متعارف است. مجارها بسیار دوستانه، مهمان‌نواز و گشاده‌رو هستند. مجارستانی‌ها عاشق گفت‌وگوی دوستانه و خوب هستند اما در این میان چند موضوع ممنوع است، به ویژه زمانی که در یک خانه مجارستانی سرگرم صحبت می‌شوند. بنابراین بهتر است در گفتگوی خود از سیاست و ورزش دوری کنید، این‌ها بحث برانگیز تلقی می‌شوند به خصوص اگر دیدگاه‌های مخالف با آن‌ها دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط