جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
راوی کتاب «معلم انقلابی» تا افتتاح تالار سیدعبدالله انوار در کتابخانه ملی

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون سوگواری محرم به روایت قدیمی‌ترین اسناد تاریخی، اقدام جنون‌آمیز شاهزاده دیکتاتور قاجاری، مرور تاریخ با بررسی کتاب «مسیر ملک» و افتتاح تالار سیدعبدالله انوار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال هر هفته شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون ادامه پرونده ویژه فلسطین، سوگواری محرم به روایت قدیمی‌ترین تصاویر و اسناد تاریخی، اقدام جنون‌آمیز شاهزاده دیکتاتور قاجاری، مرور تاریخ با بررسی کتاب «مسیر ملک» و افتتاح تالار سیدعبدالله انوار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

تابلوی هویت دیپلماسی و سیاست خارجی ما فلسطین است

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: امروز دنیا پس از نزدیک به هشتاد سال با ظلم فاحش و جنایت آشکار و این نابرابری بسیار ظالمانه و متوحشانه اسرائیل روبروست. هیچکس جرئت نداشت در مقابل این ظلم بایستد، اما جمهوری اسلامی این نقشه را جابجا کرد که این اتفاق بسیار بزرگی بود.

سوگواری محرم به روایت قدیمی‌ترین تصاویر و اسناد تاریخی

سوگواری محرم به عنوان میراثی معنوی، از کنش‌های فرهنگی-اجتماعی تشکیل می‌شود و از اینرو بازخوانی و بازشناسی آن از خلال آداب و فرهنگ عامه، امکان‌پذیر است. مناسک آیینی و مذهبی که در ایام محرم و به ویژه ده روز نخست این ماه و در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت برگزار می‌شود، با مضامین فرهنگی-اجتماعی اقوام گوناگون ارتباط دارد. بدین ترتیب، پژوهش در سوگواری محرم، مستلزم بررسی مجموعه‌ای از آیین‌ها است و با تکیه بر حوزه‌های دانشی چون مردم‌شناسی، تاریخ اجتماعی و فرهنگی، ادبیات و فرهنگ عامه، تاریخ هنر، … و کاربست مطالعات بین‌رشته‌ای می‌توان به تصویری جامع از مفاهیم و معانی مناسک این سوگواری دست یافت. پژوهش‌های ارزشمندی که درخصوص تعزیه به عمل آمده است ازجمله نتایج این مطالعات بین‌رشته‌ای است. اگرچه بخش درخور توجهی از آداب سوگواری محرم در ساختار فرهنگ شفاهی شکل گرفته و حفظ شده است، مجموعه‌ای از تصاویر بازمانده از این میراث معنوی، اطلاعاتی درخصوص پیشینه این مناسک را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.

تخریب آثار و ابنیه تاریخی؛ اقدام جنون‌آمیز شاهزاده دیکتاتور قاجاری

کتاب «ظل‌السلطان در تبعید» تالیف مرتضی نورائی از سوی نشر شیرازه به بازار کتاب آمد. این کتاب به بازکاوی ابعاد مختلف زندگی این شاهزاده قاجاری، به ویژه دوران تبعید او در اروپا، می‌پردازد. این کتاب با تکیه بر اسناد دست اول و منتشر نشده وزارت خارجه بریتانیا، روایت تازه‌ای از ظل السلطان و فعالیت‌های او در تبعید را ارائه می‌دهد.

«مسیر ملک» در عین سادگی نوعی مرور تاریخ است

علی‌الله سلیمی، منتقد گفت: کتاب «مسیر ملک» به نوعی روایت یکطرفه است اما در عین حال قلاب‌هایی به ما می‌دهد و در عین سادگی نوعی مرور تاریخ است. دکتر حسین ملک افضلی بانی ایجاد شبکه‌های بهداشت در سراسر کشور بود.

کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

کتاب «سقاخانه‌های تهران» در ایوان انتظار مترو ولی عصر (عج) رونمایی شد، این اثر به ویژگی‌های سقاخانه‌ها، عوامل و دلایل موثر در پیدایش سقاخانه، آب و تقدس و جایگاه آن در فرهنگ ایران و.. پرداخته است.

ادبیات فلسطینی هنوز جایگاه خودش را در ایران پیدا نکرده است

سمانه کدخدایی مرغزار، مترجم کتاب با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها نویسندگان بزرگی دارند، گفت: به نظر من ترجمه شعر و ادبیات فلسطینی هنوز جایگاه خودش را در ایران پیدا نکرده است. با جست‌وجویی ساده متوجه می‌شویم که تنها ناشران مختصری درباره این موضوع کار کرده‌اند.

انقلاب بازتاب تحولات درونی جامعه و دگردیسی‌هاست

محمدامین سازگارنژاد، راوی کتاب «معلم انقلابی» گفت: انقلاب یک اتفاق و یک تحول بزرگ انسانی است و بازتاب تحولات درونی جامعه و بازتاب دگردیسی‌هایی است که در اذهان جامعه شکل می‌گیرد. انقلاب اسلامی مسیر پیروزی را خوب طی کرد و در نوع خود در عصر ادبیات چریکی و در عصری که با سلاح حرف می‌زدند، با الگوی دیگری پای به عرصه گذاشت.

ارج‌نامه سیدعبدالله انوار به دست دوستدارانش می‌رسد

غلامرضا امیرخانی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کتاب ارج‌نامه سیدعبدالله انوار با عنوان «آسمان معرفت» در دو جلد و حدود ۱۳۰۰ صفحه به زودی چاپ و به دست دوستدارانش می‌رسد.

سید عبدالله انوار در مقام فهرست‌نویس به تعالی فرهنگ کمک کرد

نجفقلی حبیبی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: وجود سیدعبدالله انوار در فهرست‌نویسی به تعالی فرهنگ کمک کرد. فهرست‌نویسی او با افراد دیگر متمایز است و او بسیار عمیق کار کرده است، تفاوت کار او با دیگران عمق علاقه او به کار و تحقیق را نشان می‌دهد.

بزرگمردی که همه دارایی بی‌پایانش را در راه فرهنگ وقف کرد

مرکز اصلی در کتاب مرتضوی بر روی منابع و مستندات مکتوب و در کتاب یساولی بر خاطرات و روایات منقول از بزرگان فرهنگ ایران است. با مطالعه این دو کتاب بیشتر از پیش با جایگاه فرهنگی و اخلاقی حاج حسین آقا ملک آشنا می‌شویم.

واکاوی گذشته برای آینده‌پژوهی: دانش سنتی مرتبط با مهندسی آب در تخت‌جمشید و پاسارگاد

نشست «آینده‌پژوهی در تغییرات اقلیمی و میراث» به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با نگاهی آینده پژوهانه و با هدف آگاهی بخشیدن هر چه بیشتر از خطرات و تهدیدات ناشی از تأثیر تغییرات اقلیمی بر آثار میراث‌فرهنگی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها