سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
«دوتوک؛ عروسک کوچک بلوچی» کودکان را به تفکر وا می‌دارد

«دوتوک؛ عروسک کوچک بلوچی» اثر زهره پریرخ، در فهرست نامزدهای نهایی بخش کلیاتِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است که در این مطلب، معرفی‌ای اجمالی بر آن داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دوتوک؛ عروسک کوچک بلوچی» نوشته زهره پریرخ که تحقیق و پژوهش مرتبط به آن را افسانه احسانی و سپیده شهبازی انجام داده‌اند، داستانی زیبا و آموزنده است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب با تصویرگری‌های جذاب هاله قربانی و ویرایش مرضیه طلوع اصل، توانسته است توجه بسیاری از کودکان و نوجوانان را به خود جلب کند.

داستان این کتاب درباره عروسکی به نام دوتوک است که در یکی از روستاهای بلوچستان زندگی می‌کند. دوتوک، عروسکی کوچک و دوست‌داشتنی است که با ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شود. او در طول داستان با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود که او را به تفکر و تلاش برای حل آن‌ها وادار می‌کند. این داستان با پیام‌های آموزنده‌ای درباره دوستی، همدلی و تلاش برای رسیدن به اهداف، کودکان را به تفکر وادار می‌کند.

شخصیت‌های این کتاب شامل دوتوک، دوستان او و خانواده‌ش هستند.

- دوتوک: عروسک کوچک بلوچی که شخصیت اصلی داستان است. او با ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شود و در طول داستان رشد و تغییر می‌کند.

- دوستان دوتوک: شخصیت‌های مختلفی که در طول داستان با دوتوک همراه می‌شوند و به او در حل مشکلات کمک می‌کنند.

- خانواده دوتوک: اعضای خانواده دوتوک که نقش مهمی در حمایت و راهنمایی او دارند.

این کتاب برای گروه سنی ب (کودکان ۷ تا ۹ سال) و ج (کودکان ۹ تا ۱۲ سال) مناسب است.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

نمی‌دانم اول بار چه کسی یک دوتوک، یک عروسک کوچک ساخت؛ شاید مادری برای آرام کردن دختر کوچکش آن را درست کرد یا شاید آن را درست کرد تا هنگام کوچ، دخترکش روی بار شتر آرام بگیرد. او شتابان تکه‌چوب صافی پیدا کرد. دکمه‌ای روی تکه‌چوب گذاشت و با نخ‌هایی که از سوراخ‌های دکمه رد می‌کرد، صورت و چشم‌های عروسک را شکل داد و دکمه را هم به چوب وصل کرد. آن‌وقت سربندی همانند سربند خودش بر سر دکمه بست و لباس بلندی مثل لباس خودش تنش کرد و گفت: بیا این دوتوک، این عروسک کوچک را به تو می‌سپارم….
می‌چرخم، می‌چرخم… من امروز میان دستان مادران، خواهران و دخترکان و مهمانان تاجمیر می‌چرخم، می‌چرخم….

گفتنی است، کتاب «دوتوک؛ عروسک کوچک بلوچی» اثر زهره پریرخ در فهرست نامزدهای نهایی بخش کلیاتِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط