جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
میلیون‌ها نامه از اسرای ایرانی که دست نخورده مانده است!

احمد یوسف‌زاده، پژوهشگر و مولف جنگ گفت: در جنگ ایران و عراق میلیون‌ها نامه میان اسرا و خانواده‌هایشان رد و بدل شد که من به طور اتفاقی به بخشی از این نامه‌ها دست پیدا کردم.

احمد یوسف‌زاده، مولف کتاب «آن بیست و سه نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب در دست پژوهش خود گفت: یکی از کارهایی که روی میزم است و مدتی درگیر آن هستم، واکاوی نامه‌هایی است که در اسارت میان اسرا و خانواده‌های آنها رد و بدل شده است. البته این کار موضوع پایان‌نامه من بود و در حال حاضر کارهای آن را انجام می‌دهم تا به کتاب تبدیل شود.

او افزود: بخشی از ادبیات دفاع مقدس در مکتوبات اسرا نهفته مانده است؛ گرچه این مکتوبات تنها ویژه جنگ ایران و عراق نیست و در جنگ جهانی دوم هم از این مکتوبات باقی مانده که با بررسی آن می‌توان به این نکته دست یافت که سربازان در جنگ چه روحیاتی داشتند و چه مناسباتی میان اسرا و خانواده‌های آنها وجود داشت؟

این مولف و پژوهشگر جنگ عنوان کرد: در جنگ ایران و عراق میلیون‌ها نامه میان اسرا و خانواده‌هایشان از طریق صلیب سرخ رد و بدل شد. من به طور اتفاقی به بخشی از این نامه‌ها که در دفتر هنر و ادبیات مقاومت به مدیریت مرتضی سرهنگی بود، دست پیدا کردم. در مطالعه آنها به نکات زیادی دست یافتم که باید ثبت و ضبط و سپس دسته‌بندی شود.

احمد یوسف‌زاده گفت: من در پژوهشی که انجام دادم، مطالب مطرح شده در نامه‌های اسرا را موضوع‌بندی کردم؛ مانند مادرانه‌ها، عاشقانه‌ها (نامه‌هایی که بین اسرا و همسرانشان رد و بدل شده بود.) کودکانه‌ها (نامه‌هایی که از طرف کودکان به پدرانشان بود یا برعکس) صبورانه‌ها که مُعرف صبر و استقامت اسرا بود یا نامه‌های رمزی، طنز و شاعرانه و در نهایت بیش از بیست موضوع استخراج کردم که روی آنها کار کنم.

او ادامه داد: بیست موضوع که من از نامه‌های اسرا طی هشت سال جنگ تحمیلی بیرون آوردم، شاید بتوان گفت قطره‌ای از دریاست. چون به نظرم از میان نامه‌ها موضوعات زیادی هست که بتوان روی آن کار کرد. من در تلاشم جلد نخست کتاب نامه‌های اسرا را در انتشارات سوره مهر با نام «الان که این نامه را می‌نویسم» منتشر کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها