سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
برگزاری جایزه کتاب سال سرانه مطالعه را بالا می‌برد

ایلام- ناشر جوان ایلامی گفت: برگزاری جایزه کتاب سال، سرانه مطالعه را بالا می‌برد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): احسان شیری، متولد ۱۳۷۳، مدیرمسئول انتشارات روبه‌رو، کارشناس‌ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، دارای بیش از ۵۰ عنوان certificate علمی و تخصصی، مولف بیش از ۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ادبی، مهندسی و آموزشی است و ۵ عنوان دیگر زیر چاپ دارد. نشر روبه‌رو را در سال ۱۳۹۷ تاسیس کرده و در سال‌های ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به عنوان ناشر فعال و برتر از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام انتخاب و تجلیل شد. او نویسنده برتر استان در سال ۱۴۰۰ بود. در خصوص برگزاری هفتمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام با او گفت‌وگویی انجام شده که با هم می‌خوانیم.

- آیا نشر روبه‌رو در هفتمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام حضور دارد؟

بله. با ارسال کتاب‌های دارای شرایط که در فراخوان اعلام شده به عنوان یک رفتار فرهنگی شرکت می‌کنیم.

- نقش و میزان جایگاه ناشران استان در بالندگی و رونق جایزه کتاب سال استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش و جایگاه ناشران در رونق و بالندگی دقیقاً مانند یک اولیای دلسوز است که فرزند خود را با امید و آرزو به مدرسه می‌فرستد تا در آنجا علم و دانش کسب کرده و روزی با موفقیتش پدر و مادر خود را دلگرم و خوشحال کند. آثار یک ناشر هم به عنوان تولیدکننده و آفرینشگر کتاب، مانند فرزندان او هستند که منتظر است روزی این آثار به موفقیت و جایگاهی والا برسند. یک ناشر خوب دقیقاً باید همانند یک اولیای خوب عمل کند و راه رشد و بالندگی را به نویسنده نشان دهد.

- جایزه کتاب سال استان چگونه می‌تواند سرانه کتابخوانی در استان ایلام را افزایش دهد؟

یکی از راه‌های افزایش سرانه کتابخوانی در جامعه، برگزاری جایزه کتاب سال است زیرا رتبه دادن و اهمیت دادن به نویسنده، خلاقیت و ذوق دیگر نویسنده‌ها را به حرکت در می‌آورد و شمع نویسندگی آنجاست که زنده خواهد شد و به دنبال آن مخاطبین خود به میدان کتابخوانی خواهند آمد.

- از کارکردهای جایزه کتاب سال افزایش تیراژ و اعتبار بخشی به آثار منتشر شده برای جوامع هدف است. نظر و نگاه شما در این خصوص چیست؟

اگر به دنبال کارکرد و افزایش تیراژ هستیم باید دانه‌های مناسب در محل‌های مناسب بکاریم تا جوانه‌های امید را در حال رشد و بالندگی ببینیم، در جایگاهی که هستیم به عنوان کسانی که دغدغه کتاب و کتابخوانی دارند با شناسایی و مشارکت دادن نویسندگان جدید و جوان همچنین برگزاری مسابقات و مراسم‌هایی باعث خلق آثار جدید و افزایش سرانه در میان همه جامعه خواهیم شد. افزایش مخاطب یعنی افزایش تیراژ، پس ما اول باید به فکر ذهن و همراهی مخاطبین باشیم.

- تاکنون ۷ دوره جایزه کتاب سال استان به طور منظم و مستمر برگزار شده است. نقد و نظر و پیشنهاد شما بر جایزه کتاب سال استان ایلام چیست؟

پیشنهاد و نظر من به عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال سابقه نویسندگی و بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه چاپ و نشر دارد این است که در مرحله اول فراخوان‌های خود را برای جایزه کتاب افزایش دهیم و اطلاع‌رسانی کنیم زیرا هستند کسانی که نمی‌دانند و می‌خواهند باشند و این وظیفه بر گردن ماست تا حد امکان به همه اطلاع دهیم. زمانی که مشارکت بالاتر باشد اعتبار جایزه کتاب سال بالاتر و سنگین‌تر خواهد شد، امید داریم جایزه امسال با حضور گسترده و گرم‌تر نویسندگان انجام شود.

- سخن پایانی شما را می خوانیم...

ما ناشرانی هستیم که باید راه همواری را به نویسندگان نشان دهیم که کتاب‌های خود را خلق کنند، این خلق کردن اثرها که از عمق و دریچه ذهن و تفکر هر نویسنده ایجاد می‌شود، ممکن است راه و مسیر جامعه را به پیشرفت و تکامل ختم کنند و جمله پایانی آنکه: جامعه پیشرفته، به کتاب‌های خوب وابسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها