سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
وزیر پیشنهادی فرهنگ در دفاع از برنامه‌های خود چه گفت؟

در چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون نماینده مخالف، درباره برنامه‌های خود سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

برنامه‌های سیدعباس صالحی، مخالفی نداشت؛ بنابراین وی در جایگاه قرار گرفت و درباره رویکردهای خود در اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم سخنرانی کرد.

سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت‌های خود با بیان اینکه ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است، عنوان کرد: این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند. به نظر می‌آید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند.

وی ادامه داد: در بخش رابطه «دولت و ملت» دغدغه‌های جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و ازجمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی ازجمله این دغدغه‌ها است.

صالحی با طرح این موضوع که بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تجدید و تحکیم وفاق دولت و ملت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند.

وی با بیان اینکه اگرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست، گفت: این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهای متناسب با آن‌ها را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست. سال ۵۵ از مجموع افراد دارای ۲۰ سال ۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما سال ۹۵ این رقم به ۱۸ درصد رسیده است؛ به‌عبارت دیگر حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و معنای آن شکل‌گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن با افراد کم‌سواد و بی‌سواد متفاوت است.

وی با طرح این موضوع که ۶۵ درصد زنان ایرانی سال ۵۵ بی‌سواد بودند، توضیح داد: اما انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت و سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی عمیق و ژرف است و سال ۹۵، ۹۳.۴ درصد زنان باسوادند، سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم اما سال ۱۴۰۰، یک‌ونیم برابر دانشجوی دختر داریم و این یعنی جامعه زنان ایرانی تحول یافته‌اند و نمی‌توانیم آن‌ها را نبینیم.

به‌گفته وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده بیش از دو برابر از مردان تحصیل‌کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی در کنار متغیر تحصیلات اجتماعی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده و نمی‌توانیم تحولات را نبینیم. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی و نوع و میزان مصرف فرهنگی، تحولات قابل توجهی پیدا کرده است.

صالحی به پیمایشی که سال ۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، اشاره کرد و گفت: نتیجه این پیمایش نشان داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و ۸۲.۴ درصد جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند. این بدان معناست که مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه همه آمار و ارقام نشان می‌دهد، جامعه ایرانی در دو دهه اخیر به‌ویژه هم از منظر تحصیلات و هم از منظر ترکیب جنسیتی و حضور در میدان‌های تحصیل و عمل و هم در عرصه مصرف محصولات فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است، عنوان کرد: این تغییرات به معنای آن است که در نوع نظام مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. به نظر می‌آید این تغییرات گسترده مفصل ارتباطی دولت و ملت می‌تواند فرهنگ و هنر و رسانه باشد یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خود را با ایده‌های و راهکارهای تازه اما به سوی مقصد مشترک با ملت برقرار کند.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است، گفت: اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.

صالحی با طرح این موضوع که ما ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی هستیم که اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره ایستادیم، گفت: بنابراین هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد. ایرانیان همواره به‌عنوان ملتی بزرگ و با فرهنگ و با تجربه‌های عمیق بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ایرانیان نقطه اتصال شرق و غرب و انتقال‌دهنده دانش، هنر، داستان و شعر بوده است و نقش بی‌بدیلی در گسترش اسلام و جهان داشته است، تاکید کرد: فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد. هزاران هنرمند با اتکا به مهارت‌های غنی ایرانی – اسلامی و آفرینش‌های هنری پیش رفته است.

وی در فراز پایانی سخنان خود، درباره سینما پس از انقلاب اسلامی ایران نیز گفت: سینمای ایران بعد از انقلاب درخشش قابل توجهی داشت و به بالندگی بیشتری رسید، هنرمندان در تولید پویانمایی و بازی‌های یارانه‌ای ظرفیت قابل توجهی دارند با عنایت الهی چشم به راه گلبانگ ایران خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ در دفاع از برنامه‌های خود چه گفت؟

پیش از سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون درباره برنامه‌های صالحی را قرائت کرد که به شرح زیر است؛

براساس اجرای ماده (۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی براساس زمان‌بندی ارائه شده از سوی هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهارشنبه ۲۴ مردادماه طی ۳۶ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

براساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارتخانه‌های «فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتباطات و فناوری اطلاعات هرکدام ۳ ساعت و ۱۵ وزارت خانه دیگر هرکدام به میزان یک ساعت و نیم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱. به منظور حمایت از اصحاب هنر و روان‌سازی مقررات سینمایی و نمایش فیلم پیگیری برای ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گردد.

۲. پیگیری تحقق احکام برنامه هفتم براساس زمان‌بندی مشخص مخصوصاً در تولید محتوای فاخر سینمایی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای بومی با حفظ مراقبت های انقلابی و اسلامی

۳. برنامه ریزی برای افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء شاخص‌های دینداری در جامعه

۴. برنامه‌ریزی لازم جهت حمایت از صنایع خلاق و ارتقاء شاخص‌های اقتصاد فرهنگ

۵. مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی با توجه به حلقه‌های میانی و ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای مردمی

۶. تعمیق فرهنگ ایرانی – اسلامی و مواجهه موثر در جنگ ترکیبی و تمرکز بر ارتقای هویت ملی و تقویت فرهنگ دینی

۷. استفاده از نیروهای انقلابی و تاکید بر جوان‌گرایی

۸. اجرای کامل تکالیف مربوط به قانون جوانی جمعیت و تعالی خانوده

شرح استعلامات: (مدرک تحصیلی) در بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عباس صالح شریعتی وزیر محترم پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد نامه ۲۸۴۰۱ مورخ ۲۳/ ۵/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید.

در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۳۶۷۰۳۰/ ۴ مورخ ۲۴/ ۵/ ۱۴۰۳ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع کارشناسی فقه و اصول از حوزه علمیه مشهد، کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی از مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم و دکتری کلام (فلسفه دین و مسائل جدید کلامی) از دانشگاه قم مورد تأیید است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱. تلاش برای اصلاح ساختار فرهنگی کشور و ایجاد ساختاری منسجم

۲. تشکیل کمیته ویژه اجرایی سازی برنامه هفتم توسعه

۳. احیای محوریت مردم و اهالی فرهنگ و هنر در نظام فرهنگی کشور

۴. سلب تصدی‌گری دولتی و شبه‌دولتی در تولید و عرضه فرهنگی

۵. میدان‌سپاری حداکثری به مردم و اهالی فرهنگ و هنر در تولید و عرضه فرهنگی

۶. استفاده از مجامع و تشکل‌های مردمی برای تسهیل ممیزی و رشد مصرف فرهنگی تولیدات داخلی

۷. توزیع عادلانه فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه در نقاط محروم و دورافتاده

۸. رشد شاخص‌های تولید و مصرف تولیدات فرهنگی ایرانی - اسلامی

۹. توزیع عادلانه منابع، یارانه‌ها و تسهیلات مالی و پولی حوزه فرهنگ

۱۰. بهبود معیشت فعالان فرهنگی و هنری از محل فروش محصولات و خدمات فرهنگی

۱۱. تقویت دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر عرضه و فروش کالاهای فرهنگی ایرانی در کشورهای هدف.

۱۲. توسعه سکوهای مبتنی بر نوآوری و فناوری برای بهبود مدیریت تولید و توزیع فرهنگی

۱۳. استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری

۱۴. معطوف شدن تولید و مصرف فرهنگی به معیارهای جامعه مطلوب ایرانی - اسلامی مندرج در چشم‌انداز

۱۵. توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و پیگیری اصلاح اساسنامه نهاد عمومی کتابخانه‌ها

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی معیارهای عمومی ارزیابی به شرح ذیل می‌باشند:

۱. تناسب: برنامه‌ها با مسائل، مشکلات و واقعیت‌های موجود متناسب بوده و در راستای حل آن‌ها طراحی شده باشند.

۲. واقع‌گرایی: برنامه‌ها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.

۳. صراحت: برنامه‌ها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آن‌ها به راحتی قابل درک باشند.

۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راه‌های تامین آن‌ها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.

۵. انسجام: اجزاء و مولفه‌های مختلف برنامه دارای هماهنگی و همراستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.

۶. جامعیت: برنامه‌ها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را لحاظ کرده باشند.

۷. آینده‌نگری: پیامدهای احتمالی برنامه‌ها و سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده باشند.

۸. سنجش‌پذیری: برای برنامه‌ها اهداف عملیاتی و کمّی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آن‌ها به صورت مستمر اقدام نمود.

۹. زمانمندی: برنامه‌ها برای یک افق زمانی چهارساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقیِ احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آن‌ها مشخص شود.

شاخص ارزیابی میزان برآورده کردن معیارهای ارزیابی در برنامه (کامل / مطلوب / متوسط / ضعیف / خیلی ضعیف)

تناسب متوسط

واقع‌گرایی متوسط

صراحت متوسط

شفافیت متوسط

انسجام متوسط

جامعیت متوسط

آینده‌نگری متوسط

سنجش‌پذیری متوسط

زمانمندی ضعیف

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۳ درصد موارد نیز «همسو» است.

همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۶ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون) با بررسی گسترده درباره سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای سیدعباس صالح شریعتی، اعضای کمیسیون فرهنگی با اکثریت آراء صلاحیت وی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کردند.

به گزارش ایبنا؛ سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت‌الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش‌آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سیدعزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها