یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
وداع با شاعری که از بایدهای روزگار آزاد بود

مراسم تشییع زنده یاد محمدعلی بهمنی شاعر و غزل‌سرا، یکشنبه -۱۱ شهریورماه- از ساعت ۹ صبح مقابل تالار وحدت (پهنه رودکی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صبح روز یکشنبه نهم شهریورماه، جمعیتی پراکنده و بهت‌زده در پهنه رودکی تالار وحدت، خیره به قاب عکس و تصویری از استاد بهمنی هستند که روزگاری غزل نوی ایران را بر دوش خود کشید. نوای گرم و بی‌پیرایه شعرخوانی محمدعلی بهمنی در محوطه پخش می‌شود و حضور استاد بهمنی باپخش صدای گرمش در این صبح خداحافظی، حس می‌شود. با گردش چشمی در این جمعیت می‌توان فهمید که اکثر میهمانان این آیین، شاعران گمنامی هستند که بی ادعا در زیر بارش شعرهایشان، گوشه‌ای از این شهر گم شدند، دوستانی که عهد خود را با یکدیگر در محفلی محقرانه هر وعده با خواندن شعر تمدید می‌کنند و حالا آمده‌اند به بدرقه روحی که با اشعار پر از حسش، منجی آنان در یگانه مسیر شاعرانگی بوده است؛ مسیری که از ابتدا تا انتهایش در عشق خلاصه می‌شود و بس.

بهمنی درکنار دریا آرام خواهد گرفت

عباس سجادی با خوانش شعری از محمد علی بهمنی سخنرانی خود را آغاز کرد. وی در ادامه، درگذشت جانسوز محمدعلی بهمنی را به خانواده محترمشان، خانواده بزرگ شعر و ادبیات، جامعه فرهنگی و هنری و همه دوستان و دوست‌دارانش تسلیت عرض کرد و گفت: پس از ضایعه تلخ عارضه مغزی ایشان در دو مرحله و تلاش پزشکان عالی‌قدر برای احیای استاد، متاسفانه ما لحظات و دقایق بسیار تلخ و جان فرسایی را تحمل کردیم تا اینکه هم اکنون شاهد مراسم بدرقه ایشان هستیم. از آغاز این بیماری، همه کسانی که دل در گرو فرهنگ و هنر داشتند در این راه ما را مشایعت کردند.

سجادی در ادامه با اشاره به مراسم خاکسپاری استاد در شهر بندرعباس افزود: امیدواریم کالبد ارجمند استاد چون گذشته که مایه خیرات و برکات فراوان برای استان و فرهنگ و ادب در بندرعباس بوده، در کنار دریا که به آن عشق می‌ورزید آرام بگیرد.

سجادی افزود: با رصد فضای مجازی در این ایام، پیام‌های تسلیت زیادی را از طرف شخصیت‌های فرهنگی هنری و مقامات کشوری شاهد بودیم مقاماتی چون ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و نهادهای مختلف که همه و همه پیام‌های تسلیت تامل برانگیزی را صادر کردند. ما صمیمانه از همه دوستان تشکر می‌کنیم، انصافاً همراهی وزیر با فرهنگ و فضیلت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغازین ساعات بیماری استاد تا زمان وفاتشان، مثال‌زدنی و قابل ستایش است، وی در ادامه پیام وزیر سید عباس صالحی را قرائت کرد.

عباس سجادی در ادامه افزود: درخواست‌های گسترده مردم شریف و حق‌شناس بندرعباس، تشکل‌های فرهنگی و هنری هنرمندان و مسئولان استان هرمزگان برای پذیرا بودن کالبدشان در یکی از مراکز تلاش‌های ارجمند ایشان، نشان از احترام بیش از حد استاد در آن منطقه عزیز دارد. شخصیت ایشان هم در حوزه شعر و هم برای اهالی موسیقی جامع است، به‌راستی که او شاعری است که توانست در نسل‌های مختلف جایگاهش را حفظ کند و همانطور که خودش گفته است؛ جسمم غزل است اما روحش همه نیمایی است.

سپس حسین علیشاپور خواننده، با آوازخوانی یکی از اشعار استاد بهمنی، این مجلس را به نوا و شعری از استاد گرم کرد.

من شاعر معاصر، قرنی ندیده‌ام

بهروز رضوی هنرمند و صدا پیشه و از دوستان قدیم الایام محمد علی بهمنی، دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: سلام به شما که به عشق بهمنی اینجا هستید. او که مردم‌داری و مردم‌دوستی صفت بارزش بود و در تمام اشعارش مردم انعکاس داشتند. زندگی و شعر او با مردم عجین بود. رضوی در ادامه با خوانش غزلی از محمد علی بهمنی گفت: بهمنی از نوجوانی شعر می‌گفت و اشعارش مورد توجه اهل ادب بوده و هست. او همیشه از مردم گفت و زبان حال مردم بود. شاعری که از مردم مایه می‌گرفت و همیشه حس و حال اشعارش را مدیون مردم دانسته است.

او در پایان گفت: محمدعلی بهمنی برای همیشه در ذهن تاریخ ایران و ادبیات خواهد ماند؛ مانند شعر خودش که گفته است: من شاعر معاصر، قرنی ندیده‌ام / ‏‬ قرنی که در تخیل خود آفریده‌ام.

در ادامه این مراسم، سجادی با تشکر از اصناف و تشکل های محترم و اساتیدی که در این مراسم حضور داشتند و همچنین پزشکان و جراحان زحمتکش بیمارستان پردیس و همه دست اندرکاران در این ایام سپاسگزاری کرده و گفت: بهمنی غزل ترانه را در کشور باب کرد، غزلی که ظرفیت و جوشش موسیقایی دارد و از هومن بختیاری خواننده دعوت کرد تا با موسیقی و شعری از استاد بهمنی میهمانان را همراهی کند.

همچنین هومن بختیاری موسیقی‌دان مطرح کشور، غزل «او سرسپرده می‌خواست، من دل سپرده بودم» را در این مراسم خواند. این هنرمند با بیان اینکه بهمنی از تمام بایدهای روزگار آزاد بود، گفت: او همچون نیلوفر، زیبا زیست.

دعوت یک بچه مدرسه‌ای را هم اجابت می‌کرد

محمد سلمانی، از دوستان قدیمی محمدعلی بهمنی و از غزلسرایان برجسته و تاثیر گذار کشور دیگر سخنران این مراسم گفت: افتخار دوستی با استاد را از سال ۱۳۶۴ دارم، من در طول این دوره، از استاد مهربانی بسیار آموختم اما در عمل، همواره در برابر او کم آوردم. شاعران دو دسته‌ان؛ آنانکه که به دور خود حصار مستحکمی کشیده‌اند و دیگرانی که بی پیرایه با مردم همیشه همراه هستند، استاد از دسته دوم بوده و به همه اجازه ورود به قلبشان را می‌داد و به‌راستی که برجسته‌ترین نقطه قوت استاد همین بود.

سلمانی در ادامه اضافه کرد: استاد حتی دعوت یک بچه مدرسه‌ای را هم اجابت می‌کرد و سعی می‌کرد گروه‌های مختلف شعری را با هم آشتی دهد. کسی نبود که بخواهد از او فاصله بگیرد. او غزل و شعر سپید را بدون هیچ تعصبی در هم آمیخت و ادغام کرد. وی در پایان برای استاد غفران الهی را آرزو کرده و به خانواده ایشان ضمن تقاضای صبوری، تسلیت عرض کرد.

علی جهاندار خواننده سنتی خوان کشور، در این مراسم گفت: من نیز از سال ۱۳۶۴ با شاعرانی چون محدعلی بهمنی و شاعر بزرگ حسین منزوی هم دوره‌ای بودم.

او در ادامه افزود: به یاد دارم شبی، دعوت به آوازخوانی در مراسمی شدم. در آن مراسم بدون اینکه نام بهمنی و منزوی را بدانم آن دو را در هیئت واقعی شاعر دیدم که در مجلس می‌درخشیدند.

چه افتخاری است ۳۷ سال فرزند محمدعلی بهمنی بودن

در پایان این مراسم دختر محمد علی بهمنی، غزل بهمنی که در حوزه شاعری نیز دستی بر غزل دارد، گفت: در برابر پدر و دوستان خوب شاعرش من الکنی بیش به حساب نمی‌آیم، پدری که تکیه کلامش مهربان بود. ما که با او زیسته‌ایم دیده‌ایم که او هر چه نوشت را زیسته بود. او ۸۲ سال کودک درونش را زنده نگه داشت و هیچگاه جز به مهربانی با کسی سخن نگفت. دلش دریا، خودش دریا و عاشق و شیفته ایران بود و می‌خواست و توانست که بر شعر ایران موثر باشد تا همیشه دلمان برایش تنگ شود. اکنون خوشحالیم که تا شعر هست، پدرم زنده است هنوز و غزل فکر می‌کند.

غزل بهمنی در پایان اضافه کرد: امیدواریم خوبی و نیکویی که میراث به حق اوست، نصیبش شود و اگر کسی سهواً کسی از او رنجیده بر او و ما ببخشاید. چه افتخاری است ۳۷ سال فرزند محمدعلی بهمنی بودن، با او زیستن و آموختن. غزل بهمنی ضمن تشکر و سپاسگزاری از وزیر محترم و همه میهمانان از همه خالصانه تشکر کرد. در پایان عباس سجادی شعری از استاد را خواند؛

باور کنید حال و هوایم مساعد است

این شایعات، شیوۀ بعضی جراید است

یک صبح، تیتر می‌شوم:

این شخص… [بگذریم]

من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم

باور نمی کنید، همین شعر، شاهد است

سجادی با همین ابیات زیبا از پیکر پاک بهمنی خداحافظی کرد و او را به موجهای زیبای خلیج فارس و بندرعباس سپرد و پیکر استاد بر روی شانه‌های مردم و هنرمندان و اهل ادب تشییع شد.

به گزارش ایبنا، این مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت منابع، محمد هاشمی معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور مشاور صندوق اعتباری هنر، رضا اسماعیلی شاعر، ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، مهدی قزلی رئیس خانه شعر و ادبیات، علی‌اکبر شیوانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر، سعید بیابانکی شاعر، ناصر فیض طنزپرداز، پرواز همای خواننده، حجت اشرف‌زاده خواننده، سهیل محمودی شاعر، مرتضی امیری اسفندقه شاعر، سیدعلی موسوی گرمارودی نویسنده و شاعر پیشکسوت و بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان این شاعر برگزار شد.

گفتنی است مراسم تشییع و بزرگداشت زنده‌یاد بهمنی در بندرعباس، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه سه‌شنبه سیزدهم شهریورماه، در محل فرهنگسرای آوینی بندرعباس برگزار می‌شود و محل خاکسپاری این شاعر برجسته در ضلع جنوبی تالار آوینی در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها