سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
«اسوه»؛ قدیمی‌ترین فروشگاه کتاب‌های مذهبی خوزستان/ محصولات فرهنگی حجاب با پیوست کتاب

خوزستان- کتابفروشی اسوه، اولین و یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب مذهبی با گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و با توجه به نیاز اهواز، محصولات فرهنگی حجاب و عفاف را با پیوست فرهنگی در اختیار مراجعان قرار می‌دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) - نرگس امیری: در محله نادری اهواز و خیابان حافظ (شهید موسوی) کتابفروشی‌های مهمی چون کتابفروشی رشد و شرق وجود دارد و انتهای این خیابان، کتابفروشی اسوه با مساحت ۱۶۰ متر مربع واقع شده است. این فروشگاه یکی از ۱۱ کتابفروشی در محله نادری اهواز است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز خانه بازی، خانه ماپار، بازار امام خمینی، مرکز خرید کارون، کافه پالیزی اهواز و مهمان‌پذیر امین قرار گرفته است. کتابفروشی اسوه دارای ۱۳ قفسه کتاب و بیش از دوهزار جلد کتاب با موضوعاتی از جمله رمان، داستان کودکان، ادعیه، قرآن، زندگی نامه‌های شهدا و کتاب معروف شهید مطهری نیز در یکی از قفسه‌ها، مخاطب را جذب می‌کند. این کتابفروشی علاوه بر کتاب، دارای محصولات زیبای حجاب، لوازم التحریر، اسباب‌بازی وسایل تزیینی است.

کتابفروشی اسوه با وجود محصولات حجاب به عنوان حجاب اسوه در بازار نادری نیز معروف است که مشتری‌های فراوانی را به سوی خود می‌کشاند. یکی از قفسه‌هایی که مخاطبان فراوانی برای خود جذب کرده که روی آن با تیتر بزرگ نوشته شده «به سمت خدا» و عناوین نزدیک این قفسه شامل: «راهکارهایی برای خوشبخت زندگی کردن»، «تغذیه»، «روانشناسی کودک» و «گیاه درمانی» است. محصولات این کتابفروشی ۵۰ درصدکتاب و مابقی لوازم التحریر و محصولات حجاب است.

«اسوه»؛ قدیمی‌تربن فروشگاه کتاب مذهبی خوزستان/ محصولات فرهنگی حجاب با پیوست کتاب

راضیه غیائی، مدیر کتابفروشی کتاب اسوه با اشاره به اینکه این کتابفروشی از سال ۸۴ فعالیت رسمی خود را در یک واحد تجاری استیجاری آغاز کرد، گفت: افتخار داریم اولین و قدیمی‌ترین فروشگاه کتاب مذهبی با گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم زیرا قبل از شروع به‌کار این کتابفروشی با توجه به دیدگاه‌های غیر مرتبط، کتابفروشی با عناوین فوق فعالیتی نداشت.

وی افزود: کتاب اسوه پس از چندین سال فعالیت، بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی و یا دریافت کمترین تسهیلات، تنها با توکل به خداوند متعال و عنایت اهل بیت (ع), خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفت و توانست فعالیت خود را در محل استیجاری گسترش دهد. در حالی که مراکز دولتی چون سازمان تبلیغات اسلامی، بر اساس وظیفه ذاتی تعیین شده می‌بایست نقش حمایتی از بخش‌های فرهنگی و خصوصی ایفا کنند، مانند رقیب وارد عمل شده و با نادیده گرفتن بخش‌های خصوصی و فرهنگی فعال در اهواز، خود اقدام به توسعه و فروش کتاب و محصولات فرهنگی و مذهبی با بهره‌گیری از محیط کار و نیروی سازمانی به‌صورت متمرکز کرده است.

«اسوه»؛ قدیمی‌تربن فروشگاه کتاب مذهبی خوزستان/ محصولات فرهنگی حجاب با پیوست کتاب

وی با توضیح اینکه نهادها و ادارات دولتی نیز موظف می‌شوند که فقط محصولات خود را صرفاً از این مراکز تعین شده خرید و تامین کنند، اظهار کرد: هم اکنون این سازمان، مکان سازمانی خود را به بخش خصوصی با موضوعات کتاب واگذار کرده است. اگرچه ممکن است در ظاهر به نظر برسد که این اقدام مثبت و خوبی است، ولی در عمل، حکایت از خروجی یک واقعیت تلخ دارد و آن صدمه شدید به اقتصاد کتابفروشان محلی بخش خصوصی است که بدون هیچ حامی در این عرصه فعالیت می‌کنند.

مدیر کتابفروشی اسوه با بیان اینکه برداشت عامه مردم از کتابفروشی، شغلی ساده و بدون دردسر و بدون نیاز به تجربه است، ادامه داد: اما در عمل اینگونه نیست زیرا این عرصه مانند همه فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی، دانش فنی مرتبط به خود را نیاز دارد و فروشنده کتاب فردی چون شهید حججی را می‌طلبد تا با انگیزه و علاقه خود در فرهنگ یک شهر و محل تاثیر گذار باشد. بسیاری از بزرگان و چهره‌های بزرگ تاریخ‌ساز گاهی اذعان کرده‌اند که با انجام یک کار فرهنگی ساده و معرفی و یا خواندن یک کتاب، مسیر زندگی‌شان تغییر کرده و افق جدیدی پیش روی آن‌ها باز شده است‌.

دایر کردن بخش حجاب و عفاف بانوان با پیوست فرهنگی کتاب

وی، دیگر فعالیت‌های فروشگاه اسوه کتاب را ایجاد بخش عفاف و حجاب در کنار کتاب دانست و افزود: کتاب اسوه با آگاهی از خلاء و ضرورت نیازی که در حوزه عفاف و حجاب در اهواز وجود داشت، اقدام به دایر کردن بخش حجاب و عفاف بانوان کرد و با توجه به نیاز مراجعین به محصولات حجاب و عفاف و نیز احساس کمبود در این بخش در سطح شهر اهواز، موفق شدیم محصولات حجاب با دید پیوست فرهنگی کتاب را در فروشگاه با قیمت‌های منصفانه عرضه کنیم.

«اسوه»؛ قدیمی‌تربن فروشگاه کتاب مذهبی خوزستان/ محصولات فرهنگی حجاب با پیوست کتاب

وی گفت‌: با توجه به حق قانونی کتابفروشان و برخورداری از معافیت مالیاتی بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم، عملاً در این زمینه از کتابفروشان حمایت نمی‌شود و طی سال‌های متمادی از این حق محروم ماندند. باید پذیرفت متصدیان امر با صرف هزینه‌های سرسام آور تاکنون نتوانسته‌اند در سطح سرانه مطالعه در کشور تغییری ایجاد کنند و از سوی دیگر افزایش قیمت کتاب و اوضاع معیشت مردم موجب شده اقبال به کتاب بسیار کمتر هم شود.

«اسوه»؛ قدیمی‌تربن فروشگاه کتاب مذهبی خوزستان/ محصولات فرهنگی حجاب با پیوست کتاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها