جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
شهرت حافظ از جهان‌بینی و زبان اوست/ تغییر سبک عراقی به هندی به خاطر ظهور حافظ

مرکزی– استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه حافظ فقط مضمون پرداز نیست بلکه معنا اندیش و معنا آفرین هم هست، گفت: شهرت حافظ از جهان‌بینی و زبان اوست و در شعر حافظ ترکیب و ترجیع بی‌مانند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، عباسعلی وفایی شامگاه پنج‌شنبه در آیین بزرگداشت حافظ در اراک اظهار کرد: در اشعار حافظ مجموعه هنر بیان، زبان و معنا در هم آویخته است و تاثیر فکری، شعری و ادبی حافظ در عالم ادبیات جهان، زنده و ماندگار است و دیوان این شاعر شیرین سخن و بلند آوازه به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده و جهان نسبت به اشعار حافظ شناخت دارد.

وی افزود: چه در گذشته و چه حال شرح‌هایی بر غزلیات حافظ شیرازی نوشته شده است و امروز آن‌چه در توضیح و تشریح شعر او بایسته است، تبیین ظرایف و تعیین زوایای پنهان ابیات وی است.

شهرت حافظ از جهان‌بینی و زبان اوست/ تغییر سبک عراقی به هندی به خاطر ظهور حافظ

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر شاهکارهای ادبی را در دنیا جمع کنیم قطعاً حافظ جزو نخستین‌ها است. این سخن را جهانیان می‌گویند حتی آن‌هایی که فارسی نمی‌دانند و از راه ترجمه با اشعار حافظ آشنا شده‌اند.

وفایی بیان کرد: در ادبیات، زبان و ادب عنصر اصلی هستند ما درباره حافظ به بخش دوم بسیار پرداختیم یعنی بخش ادب؛ همچنانکه درباره دیگر شاعران هم چنین کاری مرسوم است.

تغییر سبک عراقی به هندی به خاطر ظهور حافظ

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عده‌ای علت تغییر سبک را از عراقی به سبک هندی به خاطر ظهور حافظ می‌دانند یعنی وقتی شاعر نامداری مثل حافظ با این ویژگی که گفتیم از لحاظ ظاهر و باطن و کمال معنا و کمال زبان در حد اعلای خودش ظاهر شده و دیگران آمدند گفتند چه بگوییم که بخواهیم از حافظ بهتر باشیم و دیدند چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مثلاً سلمان ساوجی شاعر کمی نیست و در زمان معاصران حافظ و ساوجی نزد بزرگان رفتند که ساوجی بهتر است یا حافظ؟ سلمان ساوجی در غزل و قصیده از شاعران مطرحی است اما چرا پر آوازه نیست چون حافظ بزرگ وجود دارد و با انوار فکری‌اش همه را تحت تاثیر قرار داده است.

شهرت حافظ از جهان‌بینی و زبان اوست/ تغییر سبک عراقی به هندی به خاطر ظهور حافظ

وفایی بیان کرد: مجموعه هنر بیانی، زبانی و معنایی در شعر حافظ در هم آویخته شده و همانطور که می‌بینید نمونه ندارد و بعد از قرن هشتم همتایی ندارد و تاکنون کسی نتوانسته است به این حریم نزدیک شود.

شهرت حافظ از جهان‌بینی و زبان اوست/ تغییر سبک عراقی به هندی به خاطر ظهور حافظ

به اعتقاد این استاد دانشگاه، اگر بخواهیم در حوزه ادبیات جهان ۲۰ نفر از بزرگان ادبیات جهان را نام ببریم حافظ نام بلند آوازه‌ای دارد.

به گزارش ایبنا؛ آیین بزرگداشت حافظ در اراک با همکاری و مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اراک، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و انجمن حافظ دوستان این استان در فرهنگسرای شهر واقع در کوی صنعتی اراک برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها