شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
انتشار جلد 30 فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مجلس همراه با تصاوير رنگي

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از انتشار جلد 30 فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خبر داد و بيان داشت: اين كتاب از سوي ابوالفضل حافظيان بابلي تأليف شده و در شمار معدود آثاري است كه در آن تصاوير برخي از نسخه‌هاي خطي اين كتابخانه به شكل رنگي چاپ شده‌اند._

احسان شكراللهي، كارشناس حوزه خط‌شناسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب عنوان كرد: در طرح جديد فهرست‌نويسي كتابخانه مجلس، با دعوت از متخصصان اين حوزه از جمله محمود نظري و سيدجعفر اشكوري، شيوه‌‌اي جديد و يكسان را در استخراج و تأليف اطلاعات اتخاذ كرده‌ايم.

وي با اشاره به اين كه در اين جلد در كنار اطلاعات مربوط به هر نسخه، گلچيني از تصاوير نسخ نيز به شكل رنگي چاپ شده‌اند، اذعان داشت: اين جلد در بردارنده موضوعات مختلفي است.

شكراللهي درباره چگونگي طبقه‌بندي و معرفي نسخه‌ها در جلدهاي گوناگون فهرست نسخ خطي كتابخانه مجلس گفت: در دهه چهل، اين گرايش به وجود آمد كه اين فهرست‌ها بر اساس موضوعات طبقه‌بندي شوند، اما به دليل پاره‌اي از مشكلات از اين اقدام صرف نظر شد. در اين كتابخانه نيز مانند ديگر كتابخانه‌هاي بزرگ جهان، اساس تقسيم‌بندي بر مبناي نظم و ترتيبي است كه آثار و كتاب‌هاي به مجموعه كتابخانه مجلس وارد و اطلاعات آنها ثبت مي‌شود.

وي اطلاعات «ديوان عمربن ابي‌ربيعه» با شماره 9219، نسخه‌اي از كتاب «الحكمة في الادعيه و الموعظه» اثر محمدبن علي فريومدي با شماره 9354 متعلق به قرن هفتم هجري با سبقه صوفيانه و «سه پند لقمان» به شماره 9457 اثر معروفي كه هنرمندان خوشنويس فراواني اقدام به كتابت آن كرده‌اند را از آثار برگزيده جلد سي‌ام اين مجموعه برشمرد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه تهيه اين مجموعه به دست كارشناسان گوناگون فهرست‌نويسي سپرده شده و ممكن است به ترتيب منتشر نشود، بيان كرد: جلد 30 در 177 صفحه، شمارگان 300 نسخه و بهاي 6000 ريال با جلد شوميز در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وي درباره تعداد شمارگان محدود اين اثر توضيح داد: با توجه به اين كه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در حال بازچاپ مجموعه فهارست خود است و در نظر دارد اين فهرست‌هاي جديد را نيز در همان قالب به صورت دو ستونه و با حروفچيني حرفه‌اي و ريزتر چاپ كند، تمامي اين فهارست دوباره در مجموعه‌هاي آتي نيز منتشر خواهند شد. از اين رو چاپ اين نسخه با شمارگان محدود انجام مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط