یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
«دو رساله در عروض فارسی» رونمایی می‌شود

یکصد و هفتاد و چهارمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با موضوع رونمایی و معرفی کتاب «دو رساله در عروض فارسی از قرن ششم هجری» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا یکصد و هفتاد و چهارمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با موضوع رونمایی و معرفی کتاب «دو رساله در عروض فارسی از قرن ششم هجری» روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.


این کتاب که با تصحیح سید محمدحسین حکیم به چاپ رسیده شامل تحلیل و بررسی و تصحیح انتقادی دو رساله در عروض فارسی از قرن ششم هجری است: «رساله در عروض» تألیف مسعود بن احمد سیفی نیشابوری و «منهاج العروض» تألیف انوری ابیوردی. این رساله‌ها کهن‌ترین رسائل مستقل در فن عروض فارسی هستند که می‌شناسیم.

هر دو رساله بر اساس شیوه یوسف عروضی بنیانگذار عروض فارسی نوشته شده‌اند. چون این شیوه عروض‌نویسی به مرور منسوخ شد، گزارش این رساله‌ها از نظر تاریخ عروض فارسی بسیار اهمیت دارد. همچنین این رساله‌ها کمک شایانی به روشن شدن سیر انتقال و تأثیرگذاری شیوه یوسف عروضی تا نیمه قرن هشتم هجری می‌کند.


محسن ذاکرالحسینی (عضو هیئت‌علمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی)، علی‌اصغر قهرمانی مقبل (عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی)، مسعود راستی‌پور (پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی)، الوند بهاری (پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی) و سید محمدحسین حکیم (مصحح اثر) در این نشست حضور دارند و به بحث و گفت‌وگو درباره این کتاب می‌پردازند.

زمان برگزاری برنامه دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ تا ۱۹ است.

مکان: تهران- خیابان انقلاب- بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان- شمارۀ ۱۱۸۲ (ساختمان فروردین) طبقۀ دوم- واحد ۸- مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوبپخش در اینستاگرام mirasmaktoob@
پخش در گوگل میت: https://meet.google.com/jsw-mbuk-zbt

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها