به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا نوروزپور، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خبرگزاری ایبنا، از بخشهای مختلف این خبرگزاری بازدید کرد. در این دیدار، علی رمضانی، مدیرمسئول خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و نیکنام حسینیپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.
ایبنا به رسانه مرجع در حوزه کتاب تبدیل شده است
نوروزپور در سخنانی در جمع تحریریه خبرگزاری با اشاره به ایکه ایبنا نقش مهمی در تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی دارد، گفت: سایت شما و نحوه کارکرد شما، خیلی در این قضیه موثر است، اینکه از چه تکنیکهایی استفاده کنید تا مردم بیشتر به سایت شما مراجعه کنند، سپس از طریق سایت شما بیشتر کتابخوان شوند و رغبت کنند کتاب بخوانند.
وی ادامه داد: برای این موضوع باید ترفندهای مختلفی در خبرگزاری به کار گرفته شود و سعی کنید مخاطب خود را قلاب کنید، به سایت بکشانید تا خواننده دائمی شما شود و اینجا را پاتوق کتابخوانان، کتاببازها، مولفان، مترجمان و ناشران کنید و همه خود را در این خبرگزاری ببینند.
نوروزپور با بیان اینکه اسم شما خبرگزاری تخصصی کتاب است و انتظارات از این رسانه بالا است، افزود: شما طی این سالها مرجع شدید اما امروز در عصر فضای مجازی، هوش مصنوعی و بازیهای ویدیویی و دسترسیهای سریع به شبکههای نمایش خانگی هستیم، حواسپرتی مردم زیاد و کتاب خواندن کمتر شده است.
وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم به سمت تماشا طی سالهای اخیر، گفت: از فناوریهای نوین استقبال کنید، در سایت خود از آنها بهره بگیرید و کتابهای صوتی و تصویری را جدی بگیرید، حتی بخشی را در خبرگزاری به آموزش ناشران و مولفان اختصاص بدهید و استفاده از فناوریهای نوین را به آنها آموزش بدهید تا بهروز شوند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این موضوع که کتاب فیزیکی هنوز مخاطب خاص خود را دارد، عنوان کرد: شما باید بخش قابل توجهی از انرژی خود را بر این بگذارید که مردم را به سمت کتاب فیزیکی تشویق کنید، در این حوزه باید برای کتابخوانی فرهنگسازی شود به عنوان مثال در کشور چین، استفاده از گوشی همراه در منزل ممنوع است و نوعی ضد فرهنگ است و مادر و پدر در خانه تلفن همراه استفاده نمیکنند تا فرزندانشان الگو بگیرند.
نوروزپور با بیان اینکه در حوزه مرور و نقد کتاب نیز باید به شکل جدی اقداماتی انجام شود، گفت: ما به نقادهای خوبی نیاز داریم که کتابها را خوب بخوانند، سپس با بیرحمی تمام آن را از نظر محتوا، تصویر یا کاغذ و کیفیت چاپ نقد کنند، همین مساله موجب میشود یک کتاب خوانده شود و جامعه به سمت کتابخوانی ترغیب شوند.
وی افزود: در این حوزه معتقدم باید به سمت تکنیکهای رایج مثل بازیسازی، رویداد، مسابقه و اهمیت به کتابخوانی برویم، ایبنا نیز میتواند باشگاههای مختلف خوانندگان، ناشران و … تشکیل دهد و جایزه الکترونیک برای مخاطبان در نظر بگیرید، یا اینکه کمپینهای کتابخوانی راه بیندازیم.
تخصصگرایی و مولفههای حداکثری
نوروزپور همچنین با اشاره به نظریه قدیمی تخصصگرایی رسانهها، عنوان کرد: رسانههای تخصصی در برخی مواقع نشان دادهاند که یک نیاز هستند، لزوماً نمیتوانیم نظر کلی بدهیم که خوب است رسانهها تخصصی شوند یا نه، زیرا رسانههای تخصصی در جای خود موثر هستند، بخصوص رسانه شما که در حوزه کتاب فعالیت دارد.
وی ادامه داد: نظری در حوزه ارتباطات است که بر اساس آن در دنیایی که پر از مسائلی است که موجب حواسپرتی افراد میشود و همه توجهها را به سمت خود جلب میکند همچنین با توجه به اینکه موضوعات عمومی خیلی وسیع و گسترده شدهاند، بد نیست که موضوعات تخصصی مدنظر رسانهها قرار گیرد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تخصصی بودن رسانهها، توضیح داد: این موضوع، کار را برای رسانههایی که ادعای تخصصی بودن دارند سخت میکند، شما عملاً وارد یک چالش شدید، زیرا ادعای شما در تخصصی بودن یک حوزه، موجب میشود که مولفههای حداقلی را داشته باشید و روز به روز به سمت به دست آورن مولفههای حداکثری بروید.
به گفته نوروزپور، در این زمینه هیچ نقطه خلاء و پوشیدهای نباید وجود نداشته باشد که به آن نپرداخته باشید، بخصوص که در این حوزه تنوع و کمیت خیلی گسترده است.
وی با بیان اینکه همه کسانی که در این صنعت هستند باید به صورت نسبی خود را در این رسانه ببینند، گفت: شما باید به سمت افراد صاحب اثر و مولف بروید تا آنها خود را در رسانهتان ببینند و به همین واسطه بخشها و افراد دیگر این حوزه به سمت شما بیایند.
محمدرضا نوروزپور، دانشآموخته مقطع دکتری روابط بینالملل است و ازجمله سوابق او میتوان به مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی، دبیری شورای اطلاعرسانی دولت و عضویت در شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین اشاره کرد.
ترجمه آثاری در حوزه بینالملل و رسانه نیز در کارنامه فعالیتهای وی دیده میشد، ازجمله کتابهای نوروزپور میتوان به «حمله به عراق؛ آنچه رسانهها به شما نگفتند»، «نرم خبر و سخت خبر، خبرنویسی پیشرفته»، «کیسینجر مذاکرهگر؛ درسهایی از معاملهگری در سطوح بالا»، «رویای چینی؛ پیرامون ساخت یک جامعهای انسانی با آیندهای مشترک»، «قدرت نرم چینی»، «جنگ قابل اجتناب» و اخیراً کتاب «اقتصاد فرهنگ و هنر» اشاره کرد.
نظر شما