سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهه شمس: نظام دانشگاهی بهعنوان یکی از ارکان اساسی توسعه علمی و فرهنگی هر جامعه، نقشی بیبدیل در پیشرفت و تعالی آن ایفا میکند. درک صحیح از ساختارها و فرآیندهای دانشگاهی، میتواند به بهبود کیفیت آموزش و پژوهش منجر شود.
کتاب به چندین بخش اصلی تقسیم شده است که هرکدام به موضوعات خاصی میپردازند. سیاستگذاری مناسب در دانشگاهها و بررسی الگوهای مختلف آن، بهعنوان بخش عمدهای از بحثها مطرح میشود که نقاط قوت و ضعف هر الگو تحلیل شده است. همچنین، دکتر اسلامی درباره برنامهریزی استراتژیک بهعنوان ابزاری کلیدی برای تعیین مسیر آینده دانشگاهها توضیح میدهد و با ارائه مدلهای مختلف، به دانشگاهها کمک میکند تا با شناخت بهتر محیط داخلی و خارجی، راهبردهای مؤثری را تدوین کنند.
تهیه سند راهبردی نیز فرآیندی است که دانشگاهها را در راستای دستیابی به اهداف بلندمدت یاری میدهد. در این کتاب، مراحل مختلف تهیه این سند بهطور جامع و عملی تشریح میشود. اسلامی همچنین به چالشهای موجود در دانشگاههای ایران اشاره کرده و راهکارهای نوینی برای مقابله با این چالشها پیشنهاد میدهد.
فرهنگ سازمانی نیز بهعنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد دانشگاهها بررسی میشود. کتاب به تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرآیندهای سیاستگذاری و برنامهریزی در دانشگاهها میپردازد و بر این اساس، اهمیت آیندهپژوهی را نیز مورد توجه قرار میدهد؛ بنابراین، دانشگاهها میتوانند با پیشبینی تغییرات آینده، آمادگی لازم را برای مواجهه با چالشها و فرصتهای جدید کسب کنند.
در نهایت، اسلامی با مرور تجارب موفق بینالمللی و استخراج الگوهای مناسب، پیشنهادهایی عملی برای بهبود نظام دانشگاهی کشور ارائه میدهد که میتواند راهگشای مدیران و سیاستگذاران باشد. این کتاب نه تنها منبعی ارزشمند برای دانشگاهیان و مدیران آموزش عالی است، بلکه میتواند الهامبخش پژوهشگران و سیاستگذاران در راستای پیشرفت و توسعه آموزش عالی در ایران باشد.
کتاب «فهم دانشگاه: الگوهای سیاستگذاری، برنامهریزی و تهیه سند راهبردی» نوشته روحالله اسلامی، در زمستان ۱۴۰۳ توسط نشر ایجاد منتشر شده است. این کتاب به بررسی عمیق نظام دانشگاهی و ارائه راهکارهایی برای بهبود سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه میپردازد و با نگاهی جامع به الگوهای سیاستگذاری و برنامهریزی در نظام دانشگاهی، منبعی ارزشمند برای مدیران، پژوهشگران و علاقهمندان به حوزه آموزش عالی است.
نظر شما