پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۰
گزارشي مستند از تنها سفر حج پيامبر(ص)

نويسنده آثار ديني كه اغلب تحقيقاتش درباره زندگاني و معارف اهل‌بيت(ع) هستند، از اتمام نگارش كتاب «گزارش لحظه به لحظه از حج پيامبر(ص)» خبر داد و گفت: اين نوشتار، وقايع سفر حج پيامبر(ص) را در قالب داستان و بدون افزودن مطالبي غير از حقايق اين واقعه بيان مي‌كند.\

حجت‌الاسلام محمدباقر انصاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه اين كتاب به تنها سفر حج رسول اكرم(ص) در واپسين سال زندگي‌شان مي‌پردازد، اظهار داشت: اين سفر به واقعه غدير منتهي مي‌شود، اما اين كتاب اشاره‌اي به اين رخداد تاريخي ندارد و تنها اعمال و مراحل حج نبي اكرم(ص) را عنوان مي‌كند.

وي داستان‌هايي را كه در اين زمان رخ‌ داده‌اند، پرسش‌هايي كه از رسول خدا مي‌شد و اين كه چگونه پيامبر(ص) حج را به مردم آموزش مي‌داد، از جمله مباحث اين نوشتار خواند و افزود: حج تمتع دستور نهايي اسلام است که پيش از آن حج به صورت «افراد» انجام مي‌شد. از موارد تمايز ميان شيعه و سني «حج تمتع» است كه تنهاد شيعيان به آن معتقدند. اعراب جاهيلت جمع ميان «عمره» و «حج» را در يك ماه باطل مي‌دانستند، در حالي كه اسلام اين عقيده آنها را باطل اعلام كرد.

نويسنده و پژوهشگر ديني با بيان اين كه در اين نوشتار مراحل سفر حج پيامبر(ص) به پنج مرحله تقسيم و بازگو مي‌شوند، تصريح كرد: «آغاز سفر و مقدمات خروج از مدينه تا رسيدن به مكه» نخستين فصل اين اثر را تشكيل مي‌دهد. فصل بعدي به «آغاز اعمال حج» كه مقدماتي تا رسيدن به عيد قربان را در بر دارد، اختصاص مي‌يابد.

نگارنده كتاب «اسرار فدک» روز عيد قربان، اعمال و ماجراهاي آن را مبحث سوم فصل اين كتاب عنوان كرد و ادامه داد: «سه روز در منا»؛ پس از عيد قربان و «پايان سفر» كه كيفيت خروج پيامبر(ص) از مكه و خطابه بلندي كه ايشان در مكه داشتند را رايه مي‌دهد، به ترتيب فصل‌هاي پاياني اين نوشتار را رقم مي‌زنند.

وي با اشاره به اين كه اين پانزدهمين تجربه وي در نگارش كتاب‌هاي مجموعه «گزارشات لحظه به لحظه از ...» است، مخاطبان اصلي اين مجموعه را عموم مردم وصف كرد و اظهار داشت: متن اين آثار به‌گونه‌اي روان است كه براي همه مردم قابل درك باشد و در شكل داستاني، به صورت سلسله‌وار تمامي رخدادهاي اين جريان تاريخي را بيان مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنم علاقه‌مندان حداقل يك بار اين اثر را بخوانند تا با وقايع و حقيقت اين سفر نهايي فرستاده خدا آشنايي بيشتري پيدا كنند.

حجت‌الاسلام انصاري گفت: با اين كه افراد زيادي به سفر حج مي‌روند، اما شايد كسي ماجراي تنها سفر حج پيامبر(ص) را نداند. در ايامي كه رسول خدا(ص) در مكه بودند، اگر حجّي انجام مي‌دادند، به صورت فردي بود و پس از آمدن به مدينه نيز ديگر امكان رفتن به حج برايشان فراهم نشد، تا سال آخر زندگي‌شان كه براي نخستين بار مناسك حج را به مسلمانان آموختند.

وي با بيان اين كه تاكنون اثري كه داستان حج پيامبر(ص) را به تسلسل از آغاز سفر تا انتهاي آن و با تمامي جزئيات عنوان كند، نداشتيم، اظهار داشت: اين اثر مي‌كوشد در حجم اندكي معادل 92 صفحه رقعي، اين اطلاعات را در اختيار پژوهشگران و مخاطبان قرار دهد.

نويسنده كتاب در پاسخ به اين سوال كه «آيا برگزيدن قالب داستاني موجبات دوري گزيدن از حقايق يا اغراق در تبيين آنها را فراهم نمي‌آورد» گفت: همان‌گونه كه در ابتداي تمامي آثار اين مجموعه نيز به اين موضوع اشاره مي‌كنم، حتي يك كلمه از تخيّل نيز در اين كتاب‌ها جايي ندارد و تمامي مطالب آن مستندند. نشان دقيق تمامي مطالب در پانوشت تمامي صفحات جاي دارد و مصداق واقع‌گرايي اين آثار است.

نويسنده كتاب «چهارده قرن با غدیر» بيان داشت: همانطور كه تمامي گزارش‌هاي يك داستان تاريخي، حكايت از يك واقعه تحقق يافته در خارج دارند و درباره درك چگونگي رخداد آن موظفيم تمام منابع شيعه و سني را جست‌وجو و اطلاعات به دست آمده را دسته‌بندي كنيم و با تحليل بياوريم، در اين اثر كوشيده‌ام با انجام اين مقدمات و حل تعارضات و تحليل حقايق، به نحوه رخداد‌هاي اين سفر دست‌يابم. در نگارش اين اثر كه در حقيقت خلاصه‌اي از كتاب «حجةالواع» است كه سال 86 آن را به رشته تحرير درآوردم، از 5000 منبع استفاده كردم و جمع‌بندي مطالب را بدون اولويت‌بندي منابع شيعه و سني ارايه آورده‌ام.

وي با بيان اين كه نسخه نهايي اين اثر را انتشارات دليل‌ما در قم در دست چاپ دارد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود اين اثر براي ارايه در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر شود.

حجت‌الاسلام محمدباقر انصاري سال 1339 متولد شد و پس از اتمام دوره تحصيلي راهنمايي به تحصيل علوم حوزوي پرداخت و تاليفات خود را از سال 1357 با انجام دو تحقيق به زبان عربي بر كتاب‌هاي «اليقين» اثري از سيدبن طاووس و «سليم‌بن قيس هلالي» آغاز كرد. او از سال 65 به طور جدي در وادي تاليف گام نهاد.

از وي آثار متعددي به رشته تحرير درآمده‌اند كه از آن ميان مي‌توان كتاب‌هاي «اسرار فدک؛ تحلیل اعتقادی تاریخی ماجرای فدک و خطابه زهرا(ع) مقابله شده با 17 نسخه»، «گزارش لحظه به لحظه از ماجرای فدک»، «گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر»، «چهارده قرن با غدیر؛ اتمام حجت‌ها، بحث‌های علمی، مناظرات، میراث مکتوب، شعر و ادبیات، یادگارها و یادبودها»، «صدای فاطمی فدک»، «کتاب سلیم بن قیس الهلالی» و «سخنرانی استثنائی غدیر» را نام برد.

كتاب‌هاي «ژرفای غدیر؛ ریشه‌یابی اعتقادی تاریخی غدیر»، «گزارش حج الوداع»، «متن و ترجمه خطبه غدیر»، «امام مجتبی(ع) در آینه کتاب؛ اولین کتاب‌شناسی تالیفات مستقل درباره امام حسن مجتبی(ع)»، «اولین میراث مکتوب از حیات امام مجتبی(ع)»، »صدایت می‌زنم، سلامت می‌دهم، دعایت می‌کنم»، «اولین میراث مکتوب درباره حضرت مهدی(ع)» و «واقعه قرآنی غدیر؛ گزارش سفر یک ماهه پیامبر برای اعلان ولایت در سایه آیات قرآنی» از ديگر تاليفات اين پژوهشگر به شمار مي‌آيند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط