شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷

منوچهر حسن‌زاده، ‌مدير انتشارات مرواريد، برپايي نمايشگاه كتاب را يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سال بيان كرد و رويكرد اين انتشاراتي را در حوزه داستان نسبت به نمايشگاه سال گذشته، پربارتر دانست. اين ناشر قديمي، در سخنانش پيشنهاد ساخت يك فيلم مستند را از روزهاي برپايي نمايشگاه كتاب تهران مطرح كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسن‌زاده در پاسخ به سوالي مبني بر نظرگاه‌هاي انتشارات مرواريد در حوزه داستان در يك سال اخير توضيح داد: امسال به‌رغم برخي مشكلات، سعي داشتيم تا كارهاي بيشتري در عرصه ادبيات داستاني ايران منتشر كنيم؛‌ چرا كه اين وظيفه ناشر است كه با جامعه فرهنگي همكاري كند.
 
وي افزود: ما اين فرصت را مغتنم مي‌داريم و خدار را شاكريم كه مجالي را براي ارايه آثار جوانان به جامعه، برايمان فراهم كرده است. اين انتشاراتي درصدد است اين نگاه را در سال‌هاي آتي نيز پي بگيرد.

حسن‌زاده همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي از مراجعه‌كنندگان در نمايشگاه كتاب فقط متقاضي نويسندگان خارجي قديمي و هميشگي اند و نوعي بي‌خبري از انتشار آثار نويسندگان تازه‌تر خارجي وجود دارد، توضيح داد: اين مشكل عمومي است، چون تريبون خاصي براي معرفي كتاب نداريم؛ اين گونه مطالبات مردم نيز جزئي از حافظه آن‌هاست. 

وي با اشاره به رويكرد انتشارات مرواريد و برخي از ديگر ناشران در معرفي آثار نويسندگان جديد خارجي، افزود: به هر حال ناشري كه براي نخستين بار آثار ساراماگو را به چاپ رسانده، ريسك كرده و اين نويسنده حالا طرفداران خود را در ايران پيدا كرده است. انتشارات مرواريد هم در اين زمينه گام‌هايي برداشته؛ ولي مشكل اصلي ضعف اطلاع‌رساني رسانه‌هاي ملي است. 

مدير انتشارات مرواريد در پاسخ به سوالي دراين‌باره كه ارزيابي‌تان از نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته چيست؟، گفت: نمايشگاه كتاب يك پديده زيباست. اين نمايشگاه نمايي از ارتباط انساني را نيز در رابطه با كتاب به نمايش مي‌گذارد و نشان مي‌دهد كه مردم ما چقدر بااخلاق و فرهنگند. 

وي اضافه كرد: در مصلاي تهران اين روزها از همه اقشار، متقاضي كتاب مي‌بينيم كه با اشتياق كتاب مي‌خرند و چقدر اين پديده را دوست دارند. به نظر من چه خوب است اگر فيلمي مستند از روزهاي برپايي نمايشگاه كتاب تهيه و مراحل مختلف مراجعه مردم به اين مكان در قالب هنري يك فيلم به جامعه نشان داده شود و اين رخداد ارزشمند از همه زواياي مهم انساني و اجتماعي مطرح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط