دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۰
دوست دارم فيلم«نيما يوشيج» را بسازم

"امير قويدل" كه پيش از اين زندگي و مبارزات ميرزا كوچك خان را در قالب يك اثر تاريخي به تصوير كشيده و هم اكنون نيز براي اداي دين به سينماي "ساموئل خاچيكيان" قصد دارد فيلمي در گونه وحشت بسازد مي گويد: اگر شرايطي فراهم شود علاقه مند هستم زندگي "نيما يوشيج" از شعراي نامدار كشورمان را در قالب يك فيلم سينمايي به تصوير بكشم.

"امير قويدل" نويسنده و كارگردان پيشكسوت سينما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كتاب(ايبنا) با بيان اينكه، مقام و جايگاه ادبيات بالاتر از ساير هنرهاست، اظهار داشت: سينما و ادبيات نبايد از يكديگر دور باشند، زيرا معتقدم اگر ادبيات نباشد ديگر سينمايي هم وجود نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه، بكارگيري ادبيات در آثار سينمايي از دغدغه ها و سياست هاي جدي سينماگران دنيا بشمار مي آيد، تصريح كرد: اگر از ادبيات در خلق يك اثر بهره ببريم، در واقع به آن اثر روح و جان بخشيده ايم و اگر هر فيلمسازي براي خلق اثر خود از ادبيات فاصله بگيرد، طبيعي است كه فيلم مورد نظر از رنگ زيبا و مضمون مناسبي برخوردار نخواهد بود.

اين فيلمساز با اشاره به اينكه، ادبيات زيربناي سينماي هر كشوري محسوب مي شود، افزود: اگر مي خواهيم با سينما به سمت جهاني شدن پيش برويم بايد همه ما از جمله مديران فرهنگي و دست اندركاران سينما ادبيات را بسيار جدي گرفته و آن را دغدغه خود بدانند.

امير قويدل در ادامه اكثر فيلم هاي ماندگار سينماي ايران را آثاري دانست كه برگرفته از ادبيات بوده اند و خاطرنشان ساخت: در اين عرصه دست اندركاران سينما مي آيند و مي روند و تنها اثر خلق شده است كه ماندگار خواهد بود و به عنوان شاسنامه هر يك از فعالان اين عرصه از نسلي به نسل ديگر منتقل و معرفي خواهد شد.

وي به اين مطلب اشاره كرد: اگر هر كس در اين عرصه به اندازه توان خود به ادبيات توجه كند سينماي ايران مسير قابل رشدي را طي خواهد كرد. اميدوارم همه ما بتوانيم دور از شعار زدگي و با برنامه ريزي بلند مدت در جهت خلق آثاري برگرفته از ادبيات و فرهنگ غني كشورمان فعاليت كرده و حضوري موثر در اين عرصه داشته باشيم.

اين كارگردان پيشكسوت سينما حمايت بنياد سينماي فارابي از فيلمسازاني را كه در حوزه ادبيان و توليد آثار اقتباسي فعاليت مي كنند را مهم ارزيابي كرد و گفت: حضور آقاي شاه حسيني در فارابي به عنوان شخصي كه عاشق و آشنا با ادبيات كشورش است بسيار مغتنم است و اميد مي رود با حمايت وي و ديگر مديران فرهنگي كشورمان شاهد توليدات مناسبي در اين حوزه باشيم.

وي در پاسخ به پرسش كه دوست داريد زندگي كداميك از چهره هاي تاريخي و مذهبي كشور را به تصوير بكشيد،افزود: بسيار علاقه مندم زندگي " نيما يوشيج" را در قالب يك فيلم به تصوير بكشم. زيرا معتقدم اين شخصيت برجسته ادبي كشورمان با توجه به تمامي توهين ها و سختي ها در دوران خودش توانست آثار ماندگاري را خلق كند.

شايان ذكر است، امير قويدل فعاليت سينمايي اش را با فيلم "مرگ در باران" ساخته "ساموئل خاچيكيان" به عنوان دستياري كارگردان آغاز كرد، سپس به خلق آثاري چون، جهنم يخ زده ،رخساره، بندر مه آلود ،گالان ،دل نمك ،ترن ،سردار جنگل ،ميرزا كوچك خان ،برنج خونين و خونبارش پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها