سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹
آثار جدید اسماعیلی منتشر می‌شوند

رضا اسماعیلی، شاعر، دفتر شعر جدیدی از رباعی‌های طنز اجتماعی و مجموعه‌ای از مقالات نیما‌پژوهی را تا پایان امسال توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار نشر می‌کند.\

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعر آماده انتشارش گفت: مجموعه شعر «مجنون به دقیقه اکنون» دربرگیرنده 90 رباعی طنز پیرامون مضامین اجتماعی است. به احتمال زیاد این دفتر شعر توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت راهی بازار نشر می‌شود.

وی با تاکید بر این موضوع که «مجنون به دقیقه اکنون» نخستین دفتر شعر او در حوزه طنز است اظهار داشت: چالش‌های اجتماعی که به ویژه جوانان با آن‌ها در ارتباطند را گاهی اوقات نمی‌توان در قالب‌های جدی بیان کرد؛ چراکه باید نگاه آسیب‌شناسی به این مسائل داشته باشیم. بنابراین طنز بهترین بیان است.

این شاعر به موضوع برخی از سروده‌های کتاب اشاره و تصریح کرد: تمامی مسائلی که به نوعی جوانان با آن‌ها روبرو می‌شوند و همچنین مسائلی مانند بحث ادامه تحصیل، اشتغال و ازدواج دستمایه سرودن این شعرهای طنز بوده است. این دفتر تجربه جدیدی برای من بود و اگر با استقبال مخاطبان روبرو شود این روند را ادامه می‌دهم.

وی درباره ویژگی‌های این دفتر شعر توضیح داد: از لحاظ پرداختن به مضمون و محتوا به‌طور طبیعی زبان طنز محدودیت‌هایی دارد که زبان جدی و رسمی ندارد و از سوی دیگر شاعر با آزادی عمل ویژه‌ای نیز در این حوزه روبروست.

اسماعیلی تاکید کرد: در طنز اجتماعی، طنزپرداز باید نگاه جامعه‌شناسانه و واقع‌بینانه به مسائل و مشکلات اجتماعی داشته باشند. از یک سو نگاه نباید به بزرگ‌نمایی بیش از حد مشکلات منجر شود و از سوی دیگر این مشکلات نباید پیش‌پا افتاده فرض شوند.

وی پیوند شاعر یا نویسنده طنز‌پرداز با جامعه را لازمه این امر خواند و اظهار داشت: نگاه طنز‌پرداز باید مسائل را از بطن جامعه استخراج کند و آسیب‌شناسانه و ریزبینانه باشد تا شاید بتواند معضلات و مشکلات جامعه را برطرف کند.

«مجنون به دقیقه اکنون» نیمه دوم امسال برای چاپ به ناشر سپرده و تا پایان سال راهی بازار نشر می‌شود.

وی در ادامه به کتاب «نیما در 30 آینه» اشاره و تصریح کرد: این اثر تحقیقی، پژوهشی در زمینه نیما‌شناسی است و 300 یادداشت مستقل درباره آراء نیما و شخصیت نیما را دربرمی‌گیرد.

این شاعر یادآور شد: حدود یک سال پیش این یادداشت‌ها در ویژه‌نامه ادبی- هنری روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بودند. برای دسترسی آسان‌تر تمامی مخاطبان تصمیم گرفتم این مقاله‌ها را در قالب یک کتاب مستقل منتشر کنم.

وی این کتاب را در شناخت بهتر و موثرتر نیما یوشیج موثر خواند و گفت: علاقه‌مندان ادبیات و افرادی که تاکنون موفق نشده‌اند آراء، اندیشه‌ها و شخصیت نیما را به خوبی بشناسند با مطالعه این مجموعه مقاله شناخت گسترده‌ای در ارتباط با نیما، آراء‌ادبی‌اش، خدمتی که به شعر فارسی کرده است و جایگاه او در میان شاعران به‌دست می‌آورند.

«نیما در 30 آینه» نیز تا پایان امسال توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت راهی بازار نشر می‌شود.

اسماعيلي متولد سال 1339 در محله هفت‌چنار تهران و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته علوم اجتماعی است. در مقطع راهنمایی به‌صورت غیرحرفه‌ای شعر نیمایی می‌نوشت؛ اما پس از انقلاب به شکلی حرفه‌ای و با انتشار اشعار و نقدهای متنوع به همكاری با نشریات و روزنامه‌ها پرداخت.

نخستین اثر او یك مثنوی بلند در رابطه با حادثه ۱۹ دی شهر قم بود كه در نشریه «عروة‌الوثقی» منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط