دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
حضور 433 شركت داخلي و خارجي در  نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در مراسم افتتاحيه هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي با اشاره به حضور بيش از 374 شركت داخلي و 59 شركت خارجي از 16 كشورصاحب نام در اين نمايشگاه گفت: در نمايشگاه امسال، برنامه‌ها به گونه‌اي رقم خورده است كه توانمندي، رشد و پويايي اين صنعت مادر از لحاظ كمي و كيفي نسبت به سال‌هاي گذشته پر رونق‌تر و بالنده‌تر به نمايش درآمده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، علي نيكوسخن در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران، افزود: بازديد از نمايشگاه و آشنايي با جديدترين دستاوردهاي چاپ موجب مي‌شود مسوولان كشور نسبت به پويايي و كارآمدي اين صنعت توجه جدي و موثرتري داشته باشند.

وي افزود: همچنين اين موضوع مايه اميد و دلگرمي دست‌اندركاران و تمامي علاقه‌مندان به اين صنعت را فراهم خواهد كرد تا شايد از زواياي ديگري به اين صنعت نگريسته شود و بازسازي و به‌روز شدن آن مورد توجه قرار گيرد تا از رهگذر آن، صادرات غير نفتي كشور نيز متاثر شود.

نيكوسخن با بيان اين كه «آرزو داريم برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي به خلق فرصت‌هاي مناسبي براي عرضه دستاوردها و توانمندي‌هاي كشورمان در حوزه‌هاي مختلف منجر شود» اظهار داشت: اميدواريم از رهگذر تبادل اطلاعات و افزايش ارتباطات و در نهايت انتقال تكنولوژي روز دنيا به داخل، صنعت چاپ به جايگاه واقعي و بايسته خود دست يابد.

وي تصريح كرد: امروز در مراسم افتتاح هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي و ماشين‌آلات وابسته علاوه بر شركت‌هاي صاحب‌نام داخلي، شركت‌هاي مطرحي از كشورهاي آلمان، ايتاليا، انگلستان، اتريش، آمريكا، امارات، ژاپن، سوييس، تركيه، تايوان، كره جنوبي، كانادا، لهستان، هلند، هند و چين نيز حضور دارند تا آخرين توانمندي‌ها و تكنولوژي روز را ارايه دهند.

نيكو سخن اظهار اميدواري كرد؛ نمايشگاه هفدهم و حضور صنعتگران داخلي و خارجي، همچنين تعامل موسسات و فعالان اين عرصه با متوليان ديگر صنايع، به شناسايي ظرفيت‌هاي كلان موجود و هدف‌گيري متناسب با نياز روز و رونق و اعتلاي بيشتر اين بخش بيانجامد.

در ادامه اين مراسم، مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران نيز طي سخناني گفت: امروزه حوزه ليتوگرافي و چاپ، الفباي صنعت و بسته‌بندي به حساب مي‌آيد و صنعت بسته‌بندي نيز زيربناي توسعه صادرات غيرنفتي است. 

كاظم اكبرپور ادامه داد: درآمد سالانه از صنعت چاپ و بسته‌بندي با احتساب كارتن‌سازي، در دنيا به بيش از يك ميليارد دلار مي‌رسد كه با پيشرفت تكنولوژي، بخش غالب صنعت چاپ با تغيير رويه از گرايش فرهنگي به سمت تجاري‌سازي صنعت بسته‌بندي سوق پيدا كرده است.

وي با بيان اين كه صنعت چاپ و بسه‌بندي به عنوان يكي از مولفه‌هاي مهم و تعيين‌كننده در صادرات غيرنفتي كشور مطرح است، اظهار داشت: در پاره‌اي از موارد، از بسته‌بندي به عنوان فروشنده خاموش ياد مي‌شود، زيرا بدون ترديد بسته‌بندي يك كالا معرف هويت آن در بازارهاي بين‌المللي و صادراتي است.

اكبرپور با اشاره به اهداف برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران، يادآور شد: اين نمايشگاه با هدف فراهم كردن بستر لازم براي عرضه و نمايش آخرين دستاوردهاي اين صنعت برپا شده است تا با بهره‌گيري از امكانات و فرصت‌هاي موجود علاوه بر معرفي ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي چاپ و بسته‌بندي، تكنيك‌هاي نوين حوزه‌هاي مختلف چاپ را عرضه كند.

وي تصريح كرد: عرضه اين محصولات، موجب رشد و توسعه كمي و كيفي اين صنعت راهبردي و همچنين ارتقاي دانش توليدكنندگان و دست‌اندركاران صنعت چاپ و بسته‌بندي را فراهم مي‌كند.

اكبرپور همچنين به استقبال از نمايشگاه چاپ امسال اشاره كرد و يادآور شد: اين نمايشگاه هر سال در تهران با رشد چشمگير و روزافزوني نسبت به دوره‌هاي پيشين برگزار مي‌شود و امسال نيز كه هفدهمين دوره خود را تجربه مي‌كند، با وجود اين كه زمان زيادي از برگزاري شانزدهمين دوره نمي‌گذرد، ولي همچنان با استقبال چشمگير شركت‌كنندگان داخلي و خارجي روبه‌رو شده است.

رمضان جوكار، دبير انجمن مديران صنايع كارتن و ورق، ديگر سخنران اين مراسم نيز در سخناني با اشاره به فعاليت صنعتگران در حوزه چاپ، گفت: ‏خانواده صنعت چاپ و بسته‌بندی همواره در تلاش بوده تا با ايجاد هم‌افزایی بین اعضا و فعالان اين عرصه، فعالیت‌های خود را بر شناسایی موانع و رفع گلوگاه‌های توسعه کمی و کیفی اين صنعت متمركز كند و در راستاي ارتقاي سطح دانش و آگاهی عمومی دست‌اندرکاران این صنعت گام بردارد .

وي ادامه داد: ‌آن‌چه ‌دوام ‌صنعت ‌چاپ ‌را ‌تضمین ‌می‌‌کند، ‌نیاز ‌جامعه ‌به ‌انواع ‌محصولاتی ‌است ‌که ‌چاپ نيز ‌جزیی ‌از ‌آن‌هاست. ‌بسیاری ‌از ‌سفارشات ‌چاپی ‌مربوط ‌به ‌کالاهایی ‌است ‌که ‌محتوا ‌و ‌کارکرد ‌اصلی ‌آن‌ها ‌چیز ‌دیگری ‌است، ‌ولی ‌از ‌این ‌رهگذر ‌بازار ‌وسیعی ‌برای ‌چاپ ‌ایجاد ‌می‌‌شود که ‌انواع ‌بسته‌بندی‌ها ‌از ‌آن ‌جمله‌اند.

جوكار با بيان اين كه ‌صنعت ‌نشر نخستين ‌بازار ‌صنعت ‌چاپ ‌تلقی ‌می‌‌شود، اظهار داشت: ‌اکثر ‌مردم ‌وقتی ‌نامی ‌از ‌صنعت ‌چاپ ‌به ‌میان ‌می‌‌آید، ‌به ‌یاد ‌کتاب،‌ ‌مجله ‌و ‌روزنامه می‌‌افتند، ‌در ‌حالی ‌که ‌طبق ‌آمار ‌و ‌ارقام ‌به‌دست ‌آمده، ‌صنعت ‌نشر ‌تنها ‌یک ‌سوم ‌کل ‌تولیدات ‌صنعت ‌چاپ ‌را ‌به ‌خود ‌اختصاص ‌داده ‌و ‌مهم‌ترین ‌منشا ‌و ‌کاربرد ‌چاپ، ‌بخش ‌صنعت ‌و ‌تجارت ‌است.

وي با اشاره به گردش مالي صنعت چاپ، يادآور شد: صنعت چاپ به لحاظ کاربردهای کلان فرهنگی و اقتصادی، به عنوان یکی از صنایع مهم در جهان امروز مطرح است كه نشانه‌های این اهمیت را در تکثر رسانه‌های مکتوب و نیز حجم بالای گردش مالی این صنعت که معادل 650 ‏میلیارد دلار در سال است، مي‌توان مشاهده كرد.

جوكار افزود: ‏به مدد فناوری‌های نوین، فناوری‌های صنعت چاپ دیگر به صنعت نشر و اطلاع‌رسانی محدود نیست، بلکه به عنوان زيربناي صنعت بسته‌بندی که اغلب به صادرات محصولات غیرنفتی می‌انجامد، مطرح است. 

وي خاطرنشان كرد: با این همه، صنعت چاپ در ایران با مشکلات فراوانی روبه‌روست که برخي از این مشکلات معطوف به حوزه حقوقی و برخي دیگر نیز متوجه حوزه‌های اجرایی است.

به گفته دبير انجمن مديران صنايع كارتن و ورق، یکی از معضلات پیش روی صنعت چاپ در ایران، فقدان برنامه‌ای است که بر اساس آن ساز و کارهای جذب سفارش و صادرات کالاهای چاپی انجام شود، اقدامی که به درستی می‌تواند درآمدهای ارزی قابل ملاحظه‌ای را به اقتصاد کشور تزریق کند و از رهگذر آن به اشتغال‌زایی بیشتری منتهی شود.

جوكار افزود: چاپ، صنعتی بسیار گسترده و پیچیده‌اي است، به همین خاطر تعدد استانداردهایی که برای این صنعت تاکنون تهیه و تدوین شده‌اند، فراوانند. استاندارد در صنعت چاپ اهمیتی مضاعف دارد، زیرا باعث می‌شود تا تمام عوامل مؤثر در چرخه تولید یک کار چاپی از چاپکار تا خریدار، لیتوگراف و فروشنده دستگاه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بدون این استانداردها ارتباط مناسب بین بخش‌های مختلف صنعت چاب انجام پذیر نیست.

به گفته جوكار، یکی دیگر از موانع توسعه صنعت چاپ در ایران، رشد ناموزون تکنولوژی، فرایندها و نیروی انسانی است. وي در اين باره توضيح داد: امروزه به دليل فناوری‌های دیجیتال، پیشرفت‌های قابل توجهي در ماشین‌های چاپ به ویژه سیستم‌های کنترل رنگ پدید آمده است، به گونه‌ای که برخلاف گذشته بسیاری از كارهاي دستی به صورت خودفرمایی انجام می‌پذیرد.

در پايان اين مراسم از دكتر سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، كاظم اكبرپور، مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و يوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط