-
در نشست علمی همایش «شرقشناسی در جهان معاصر» مطرح شد؛
شرقشناسی آکادمیک روی دوش روشنفکران بیوطن به پیش میرود
مهدی فدایی مهربانی گفت: ادوارد سعید معتقد است گفتمان آکادمیک شرقشناسی باعث شده است که ما یک جماعت عظیمی از روشنفکران ناهمساز یا روشنفکران بیوطن داشته باشیم. بسیاری از روشنفکران جوامع شرقی به لحاظ جغرافیایی در وطن خود هستند اما در وطن فرهنگی خود زندگی نمیکنند. شرقشناسی آکادمیک روی دوش همین روشنفکران بیوطن به پیش میرود. روشنفکر بیوطن کار روشنفکر غربی را در جامعه خود انجام میدهد.
-
گفتاری از ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
اُمّت و اُسطوره
زمانی که ساختارهای تئوریک در جهان به بنبست میرسد و راهی برای تبیین ندارد، جنگها ایجاد میشود. در تمدن ویترینی غربی غرب آسیا، اسرائیل همهکاره است؛ هم بانک، هم بازار و هم شهر و سیادت سیاسی آن است. این همان خاورمیانه جدید بود که با این اسطورهزاییها در جریان این جنگ با چالش جدی مواجه شد.
-
در نشست «کالبدشکافی یک رویا: امید و مسئله فلسطین» مطرح شد؛
«تخیل اجتماعی» امکان طراحی آینده است/ رویای اجتماعی آزادی به ملت فلسطین نیرو میدهد
نشست «کالبدشکافی یک رویا: امید و مسئله فلسطین» شنبه ۲۸ مهرماه برگزار شد.
-
گزارش ایبنا از رویداد «رویای طوفان»-۳
جنگ غرب آسیا سرنوشت جغرافیای سیاسی جهان را تغییر خواهد داد
اباصالح تقیزاده: در غرب آسیا مسئله این است که گویا قرار است که یک جغرافیا متولد شود. جنگی که در غرب آسیا در حال رخ دادن است یک جنگ ماهوی است و یک جنگی نیست که صرفاً خود را در معادلات سیاسیِ قدرت نشان دهد.
-
گزارش ایبنا از رویداد «رویای طوفان»-۲
۷ اکتبر هنوز هیچ تکانهای برای ما نداشته / اگر به دنبال سرنوشت نرویم، سرنوشت سروقت ما خواهد آمد
علیرضا شفاه گفت: هیچ ملتی در دنیا نبوده است که رشدهای بسیار بزرگی بکند مگر اینکه فرصت جنگ را غنیمت شمرده است و به استقبال سرنوشت خود رفته است و روحی داشته که آمادهی حادثه بوده است.
-
گزارش ایبنا از رویداد «رویای طوفان»-۱
چرا یمن مهمترین حامی فلسطین است؟
احمد حاجی صادقیان گفت: پاسخ سطحی به این سؤال که چرا یمن بیشتر و بهتر و جدیتر از همهی اضلاع مقاومت برای دفاع از مسئلهی فلسطین وارد شد این است که یمن چیزی برای از دست دادن ندارد اما این پاسخ، پاسخی بسیار کوتهبینانه است.
-
یادداشتی از محمد مهدی مجاهدی؛
اسرائیل پروژهای خودویرانگر است
نسیم نیکلاس طالب مینویسد: «به یاد داشته باشیم که کشتار، هر قدر هم هوشمندانه و زیرکانه باشد، در بهترین حالت، بر بقا نمیافزاید [و چهبسا بخت فنا را بالا میبرد]. اسرائیل با نصرالله و جانشینان او نمیجنگد؛ با زمان میجنگد [یعنی دیر یا زود محکوم به فناست].
-
یادداشت؛
هزینه گزاف ترک مقاومت
تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بیهویّت شدن هیچ اثری ندارد. این قانون لایتخلّف پروردگار است.
-
گفتاری از ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
اسطورۀ نصرالله، تاریخ آینده را خواهد نوشت
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: با شهادت سیدحسن نصرالله، شخصیت او از حالت تاریخی خارج میشود و تبدیل به اسطورهای خواهد شد که معنایی حماسی ایجاد میکند. او اسطورهای شد که دارد تاریخسازی میکند و به خصوص تاریخ آینده را مینویسد.
-
برشی از کتاب «نصرالله»؛
وقتی دبیرکل حزبالله میخواست روضه امام حسین(ع) را از برنامه حذف کند
«حتی کسی که دوستش ندارد هم باید او را بشناسد». این جمله پشت جلد کتاب «نصرالله» است که زوایای بکر و روایتنشدهای از زندگی شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان را برملا میکند.
-
آیتالله رشاد:
سنت الهی در جنگ حق و باطل تغییرناپذیر است
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران گفت: جنگ بین حق و باطل هرگز متوقف نخواهد شد و سنت الهی بر آن است که هیچگاه جبهه حق در بلند مدت شکست نمیخورد هر چند اگر رخدادهای تلخی برای آن رخ دهد و سنت الهی تغییر ناپذیر است.
-
ابراهیم فیاض در گفتوگو با ایبنا -۲
محور مقاومت یک مفهوم تمدنی است / با تراکم جریانهای تاریخی، جهشهای بزرگ رخ میدهد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: میشل فوکو در زمان انقلاب اسلامی نمایی از صد سال آینده با محوریت ایران نشان داد. به نظر من نهضتی که در خاورمیانه با مرکزیت محور مقاومت به وجود آمده طلیعه همان آیندهای است که فوکو از آن حرف زده بود. آیندهای که هر لحظه هم شکل آن ممکن است تغییر کند.
-
ابراهیم فیاض در گفتوگو با ایبنا -۱
طوفان الاقصی و شهادت هنیه به طور تاریخی شیعه و سنی را به هم نزدیک کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: طوفان الاقصی در ۷ اکتبر و شهادت اسماعیل هنیه و آن تشییع و اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر او سبب شد که جریانی که باعث اختلافات عقیدتی میان سنی و شیعه بود از بین برود و این دو به طور تاریخی به هم نزدیک بشوند.
-
۷ ماه پس از ۷ اکتبر؛
طوفان الاقصی چطور آکادمی غربی را درنوردید؟
در ابتدا، موجی از واکنشهای منفی به طوفان الاقصی در میان دانشگاهیان غربی رویت شد. این موج به سرعت و پس از ضدحمله رژیم صهیونیستی و آغاز نسلکشی فلسطینیان، به حمایت از آنها تغییر جهت پیدا کرد.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۱۲
نوزایی غربی تاریخ و فروپاشی سهمگین ساختارها
تماشای فاجعهای عظیم و سوگناک در قلب جامعه و جهان بشری ما، در سرزمینی که به پیامبرانش به سنت و میراث نبویاش میشناسیم و چونان ارض مقدس از آن یاد میکنیم. و اینها همه در روزگار سروری و سیادت و سیطره تمدنی جنون گرفته، افسار گسیخته، بیآسمان، زمینی و زمینگیر و زمینخوار و سکولار رخ میدهد.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۱۱
فیلسوف مُرده
هابرماس یک آدم مرتجع و نوکر خودفروخته به کاپیتالیسم است. او یک چپ آمریکایی و آنگلوساکسونی است. یک چپ کنترلشده که دارد انتقادهای بهحق از کاپیتالیسم را منحرف میکند. ژیژک هم همین است. یک چپ امریکایی است که میخواهد انتقادی که نسبت به فلسفه یهودیسم آمریکایی وجود دارد و فرهنگ غرب را زیرسوال میبرد را منحرف کنند؛ درست مثل پوپر.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۱۱
چرا یورگن هابرماس از اسرائیل حمایت کرد؟
با ظهور بحران مدرنیته در جنگ جهانی، فلسفه یهودی در آستانه سقوط قرار میگیرد. بنابراین باید کسی از مدرنیته و مدرنیسم دفاع میکرد؛ هابرماس در آلمان و پوپر در انگلیس این کار را کردند و اندیشه هر دو در دفاع از مدرنیته و ساختار یهودیسم جهانی است.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه – ۱۰
مسئله اشغال، برای ذهن آمریکایی عادی است/ حماس تجلی یک باور فطری است
آن چیزی که باعث شد حماس بر پایه آن شکل بگیرد، مبارزه با غصب و اشغالگری بود. این اندیشه مبارزه با غصب و اشغالگری و زورگویی و مقابله با ظلم و ستم ریشه در فطرت آدمی دارد. گیریم حماس را هم از بین ببرند، با این اندیشه که در فطرت انسانهاست چه میخواهند بکنند؟
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۹
فلسطین، امکان «رویای مشترک» را برای ما فراهم کرده است / تغییر وضعیت انسان فلسطینی از واکنش به کنش
در ۷۵ سال تاریخ اشغال فلسطین نیروی مقاومت همواره در وضعیت «واکنش» بوده و برای همین ما در روایت آن بیشتر «واگویه» داشتیم و این واگویه نمیتوانست به گفتار تئوریک دربیاید، بلکه بیشتر در قالب هنری و ادبی ارائه میشده اما اکنون وارد دورهای شدیم که انسان فلسطینی دست به «کنش» زده است و امکانهای جدیدی برای کنشگری خود خلق کرده است.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۸
انقلاب پارادایمی معرفتی بر اساس مردم در حال شکلگیری است/ رهایی سوژه فلسطینی از قید و بند سوژهمحوری
حماس، مردممحور است نه سوژهمحور. برای همین نمیتوان حماس را از مردم یا مردم را از حماس جدا کرد. این دو به شدت به هم پیوسته هستند. بنابراین اسرائیل مجبور است روی مردم کشتار کند.
-
جنگ غزه در آینه الهیات و اندیشه - ۷
اسرائیل نه دولت-ملت است، نه دموکراتیک و نه سکولار! / بنیان الهیات یهودیت بر ویژهگرایی است
اسرائیل تنها دولتی است که قائل به تاریخ مقدس، جغرافیای مقدس، مردم ویژه و دولت مقدس است. وقتی از مفهوم دولت-ملت در زمان معاصر صحبت میکنیم این ۴ رکن، جزو بدیهیترین اصول است و دقیقاً این ۴ اصل در اسرائیل وجود ندارد پس نمیتواند نیشن استیت باشد.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه – ۶
استراتژی دولتزدایی اسرائیل در پی انسانزدایی و نابودی غزه است/ دوگانه جنگ و زندگی نرمال در لبه عصر مدرن
تلاش برای دولتزدایی درواقع تلاشی برای معدوم کردن منطقه فلسطینیِ غزه است. غزه برای اسرائیل استخوان لای زخم است؛ تکهای از جغرافیا که در راستای یکدستکردنِ جغرافیای اسرائیل باید از بین برود.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه – ۵
ماتریکس کنترل و سیستم پیشروندۀ اشغال اسرائیل چطور کار میکند؟
فلسطینیان با شرایط پیچیدهای در زندگی روزمره روبهرو هستند؛ تجربۀ زندگی آنها به صورت زندگی در قطعه قطعههای کوتاه و معطلیهای بیپایان شکل میگیرد. این تجربه زندگی، بسیار ویرانکننده است.
-
جنگ غزه در آینه الهیات و اندیشه - ۴
مقاومت با سلاح روشنفکری؛ جایگاه فلسطین در اندیشۀ ادوارد سعید
۱ نوامبر (۱۰ آبان) زادروز یکی از بزرگترین چهرههای مقاومت فلسطین است که با نوشتههایش چراغهای بیشماری را برافروخت و بر شناخت ناقص جهان از فلسطین، خط بطلان کشید.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه – ۳
حذف خشونت متکی بر مقاومت، رُمانتیک است
قربانزاده مترجم کتاب «اندیشیدن به فلسطین»: در پاسخ به برداشتهای رُمانتیک و سانتیمانتال نسبت به ضرورت حذف خشونت، و محکومکردن حرکتهای خشونتآمیز مقاومت، باید به ابزار نگاه تاریخی مسلح شد و دستکم تا سال ۱۹۴۸ و لحظۀ آغاز اشغالگری عقب رفت.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۲
حکمت الهی قتل کودکان مظلوم چیست؟
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت الهی قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند.
-
جنگ غزه در آئینه الهیات و اندیشه - ۱
تحلیل امام موسی صدر از جنگ اکتبر
نظرات امام موسی صدر درباره جنگ اکتبر ۱۹۷۳ با تحلیلهایی که امروز درباره عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ گروههای فلسطینی مطرح میشود کاملاً مشابهت دارد.