شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
«مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی» در نمایشگاه 24

«مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی» اثری از دکتر محمد کاظم واعظ موسوی و دکتر پونه مختاری با ارایه واژه نامه‌ای توصیفی، از سوی نشر علم و حرکت منتشر خواهد شد.\

پونه مختاری، يكي از مولفان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار داشت: اثر حاضر با ارایه توصیف واژه‌های رایج در علوم یادگیری حرکتی و کنترل حرکتی، قابل استفاده برای دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای طراحی است و همچنین می‌توان از آن به عنوان ابزاری کارآمد برای محققان و پژوهشگران این حوزه نام برد.

وی ادامه داد: در مطالعه این علوم، فهم واژگان نسبت به یادگیری معنی آنها ارجع است، زیرا معنی و تعریف‌های کلی در بسیاری از مواقع گمراه کننده‌اند و به همین دلیل این حوزه نیازمند کتابی با ارایه توصیف هر یک از واژگان بود که این اثر، این نیاز را برآورده خواهد ساخت. 

مختاری با بیان این که این علوم به علت پایه‌ای بودن و گستردگی اطلاعات و نظریه‌ها، اجازه بخش‌بندی مشخصی برای اثر به مولفان ندادند، اضافه کرد: کتاب به دو بخش کلی تقسیم شده است که نخست، واژه‌های کنترل حرکتی و پس از آن، یادگیری حرکتی به ترتیب حروف البفا آورده شده‌اند.

وی درباره چگونگي نگارش کتاب گفت: گردآوری اين اثر بیش از 16 ماه به طول انجامید و تنظیم هر بخش با یکی از مولفان و اصلاح آن برعهده فرد دیگری گذارده شد تا هر یک از مولفان یک بخش را تدوین و یک بخش را ویرایش کنند و در نتیجه، ضریب اشتباه به كمترين حد برسد. برای تالیف اثر از منابع بسیاری استفاده شد و از ویژگی‌های آن می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات از منابع و توصیف و بررسی هر یک از آن‌ها و نگارش آن به صورت کاربردی اشاره کرد.

مختاری که تاکنون هفت اثر در حوزه علوم ورزشی تالیف و ترجمه کرده است، درباره ضرورت حضور استادان علوم تربیت بدنی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: حضور پایه‌گذاران علوم تربیت بدنی نه تنها برای خود آنها، بلکه برای علاقه‌مندان این حوزه به ویژه دانشجویان موثر است، زیرا استادان با تهیه کتاب‌های لاتین، زمينه افزایش علم خود و دانشجویانشان را فراخم مي‌كنند. متاسفانه با توجه به تراكم كار استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی، حضور آن‌ها در نمایشگاه‌ سال‌های گذشته کم‌رنگ بود و پس از برگزاري اين رويداد، تهیه کتاب‌های مرجع برای آن‌ها به سختی انجام می‌شد.

كتابي براي رفع نياز دانشجويان
روبن شاهورديان، مدير مسوول انتشارات علم و حركت هم درباره کتاب «مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی» عنوان کرد: دستيابي سريع به مفهوم واژه‌هاي جديد از نيازهاي اساسي دانشجويان محسوب مي‌شود كه با رجوع به كتاب‌هاي درسي امكان‌پذير نيست. پيش از اين واژه‌نامه علوم ورزشي كه از سوی كميته ملي المپيك منتشر شد، بخشي از اين نياز را برطرف ساخت، اما دانشجويان به تفصيل بيشتري از هر واژه نياز دارند.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه در بسیاری از كتاب‌ها و واژه‌نامه‌هاي فارسي و انگليسي موجود در حوزه رفتار حركتي براي برخي واژه‌هاي تخصصي، ترجمه‌هاي متفاوتي در نظر گرفته شده و حتي بعضي واژه‌ها داراي سه معادل متفاوتند، مولفان در كتاب «مفاهيم در يادگيري و كنترل حركتي» براي رفع اين نقص با مراجعه به فرهنگ‌نامه‌هاي تخصصي، مناسب‌ترين واژه را برگزيده و در صورت نياز در متن مربوط به آن واژه، لغات مترادف و ويژه‌اي كه بيشتر استفاده مي‌شوند را گنجانده‌اند.

مدير مسوول انتشارات علم و حركت تصريح كرد: مولفان در اين اثر سعي كرده‌اند ميان واژه‌‌هاي مرتبط كه در واژه‌نامه وجود دارد، براي درك كامل‌تر مطالب، پيوند ايجاد كنند. اين پيوند به دو صورت انجام شده، نخست با ارجاع مخاطب به واژه مرتبط و ديگري، عنوان اين مطلب كه منشا و بنياد نظري شكل‌گيري واژه چه بوده است.

شاهورديان يادآور شد: در كتاب «مفاهيم در يادگيري و كنترل حركتي» براي برخي واژه‌ها كه دركشان با مشاهده تصوير ساده‌تر است، به صورت تصويري ارايه و همچنين واژه‌ها در اين اثر به ترتيب حروف الفبا تنظيم شده‌اند.

وي در پايان افزود: براي سهولت مخاطب در دستيابي به توصيف هر واژه، فهرست مطالب يك بار بر اساس حروف فارسي و بار ديگر بر اساس حروف انگليسي ارايه مي‌شوند.

چاپ نخست كتاب «مفاهيم در يادگيري و كنترل حركتي» اثر مشترك دكتر محمدكاظم واعظ موسوي و دكتر پونه مختاري در شمارگان 1100 نسخه و 120 صفحه از سوي انتشارات علم و حركت منتشر و در نمایشگاه 24 که از 14 تا 24 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار مي‌شود، عرضه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط