شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
غزل‌های عاشورایی رضا اسماعیلی منتشر شدند

نهمین دفتر شعر رضا اسماعیلی با عنوان «ناگهان دریا» توسط انتشارات تجلی‌مهر منتشر شد. این مجموعه یک ترکیب‌بند و تعدادی از غزل‌های عاشورایی شاعر را شامل می‌شود./

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این مجموعه در دو بخش گردآوری شده است. بخش نخست ترکیب‌بندی با 17 بند است و بخش دوم بیش از 30 غزل را شامل می‌شود.

وی درباره ویژگی ترکیب‌بند این مجموعه افزود: این ترکیب‌بند را سال گذشته سروده‌ام و هر یک از بندهای آن به یکی از شخصیت‌های واقعه کربلا اختصاص دارد.

اسماعیلی در ادامه به غزل‌های این مجموعه اشاره و تشریح کرد: این غزل‌ها گزیده‌ای از شعرهای عاشورایی پیشین من هستند. در این غزل‌ها سعی کرده‌ام سیمای قهرمانان کربلا را به صورت عینی‌تر و حقیقی‌تر ترسیم کنم. همچنین از فضای انتزاعی و ذهنی فاصله گرفته‌ و شخصیت‌‌ها را متناسب با حال و هوای امروز به تصویر کشیده‌ام.

وی در پایان یادآور شد: به عبارت دیگر شخصیت‌ها از اسطوره فاصله می‌گیرند و به اسوه نزدیک می‌شوند. بنابراین شخصیت‌ها برای انسان امروز الگوی مناسبی اند و خواننده به راحتی می‌تواند با آنان ارتباط برقرار کند.

اسماعیلی متولد سال ۱۳۳۹ در محله هفت‌چنار تهران است. در مقطع راهنمایی به‌صورت غیرحرفه‌ای شعر نیمایی می‌سرود؛ اما پس از انقلاب به صورت حرفه‌ای و با انتشار اشعار و نقدهای متنوع به همکاری با نشریات و روزنامه‌ها پرداخت.

نخستین اثر او یک مثنوی بلند درباره حادثه ۱۹ دی شهر قم بود که در نشریه «عروة‌الوثقی» چاپ شد. اسماعیلی فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط