سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
شهابي كه در ري درخشيد

چهارشنبه(23 شهريور ماه) مصادف است با سال‌روز درگذشت حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، نواده امام حسن مجتبی و از راویان حدیث. به همين مناسبت «ايبنا» مروري دارد بر زندگي و احوال اين دانشمندان بزرگ که محضر 3 تن از امامان معصوم(ع) را درك كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ابوالقاسم عبدالعظيم‌بن عبدالله حسني(ع) سال 173 هجري قمري در شهر مدينه به دنيا آمدند. پدر ايشان «عبدالله» و مادرشان «فاطمه» دختر «عقبة‌بن‌قيس» بودند. نسبت ايشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبي(ع) مي‌رسد. به همين علت به نام حسني شهرت يافتند.

زندگي امامزاده عبدالعظيم حسني از حيث تولد، تعداد اماماني كه اين بزرگوار آنها را درك كردند و نيز تاريخ وفاتشان به طور مشخص و معين در منابع ذكر نشده است. 

در كتاب «عمده‌الطالب» نام برادران حضرت عبدالعظيم «احمدبن عبدالله»، «حسن‌بن عبدالله» و «محمدبن‌ عبدالله» ذكر شده است. 

ايشان محضر «امام موسي كاظم(ع)»، «امام علي‌النقي(ع)» و «امام محمدتقي(ع)» را درك و از «امام رضا(ع)»، «امام هادي(ع)» و «امام محمدتقي(ع)» روايات و احاديث بسياري نقل كرده‌اند. اين بزرگوار در نظر ائمه معصومين و علماي شيعه به عنوان فردي دانشمند، راوي حديث، مورد اعتماد(ثقه)، آگاه در مسايل ديني، آشنا به احكام قرآني، داراي اعتقادات نيكو و صفاي باطن شناخته مي‌شدند.

در مكتوبات ديني آمده است كه «امام هادي(ع)»‌ اشخاصي را كه براي سوالات و مشكلات خود به آن حضرت مراجعه مي‌كردند نزد حضرت عبدالعظيم حسني مي‌فرستادند و مي‌فرمودند: از وي راهنمايي بخواهيد. سخن حضرت در نظر مردم به منزله سخن امام به حساب مي‌آمد. 

مولف كتاب «روح و ريحان» نوشته است؛ حضرت عبدالعظيم حسني حضور سه امام از ائمه(ع) يعني امام جواد، امام هادي و امام حسن عسكري عليهم السّلام را درك كرد و هرگز و به طور تحقيق خدمت حضرت علي‌بن موسي الرضا(ع) شرفياب نشد و برخي از رواياتي كه ايشان از حضرت رضا(ع) نقل كرده‌اند به واسطه اصحاب است.
 
شيخ طوسي، عبدالعظيم حسني را در كتاب «رجال» خويش در زمره اصحاب امام هادي و امام حسن عسكري عليهما السّلام ذكر مي‌كند.

میرصادق سیدنژاد، مولف و محقق حوزه دين درباره «منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمه الله» نوشته است؛ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در دانش و تقوا به منزلتی رسیدند که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود. نقل شده است که شخصی به نام اَبا حَمّاد رازی با تحمّل زحمت‌های فراوان خود را به سامرّا می‌رساند تا از امام علی‌النقی علیه السلام مسايلی را بپرسد. امام علیه‌السلام پس از پاسخ گفتن به پرسش‌های حمّاد فرمودند: «ای اباحمّاد، هرگاه با مشکلی از مشکلات دینی یا پرسشی از مسايل اسلامی روبه‌رو شدی آن مشکل و سوال خود را با عبدالعظیم حسنی در میان بگذار و از او بخواه تا پاسخ سوالات تو را بیان نماید و ضمنا سلام مرا هم به او برسان». امام هادی در جای دیگر به شخصی از اهالی ری فرمودند: «اگر قبر عبدالعظیم علیه السلام را که در نزد شماست زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است».

یکی از ابعاد مهم در شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) مقام و منزلت علمی، دانش و خدمات علمی ايشان بود. آن برگوار علاوه بر نقل احادیث از ائمه معاصرشان کتاب‌هایی نیز تالیف كردند که این دو اثر از آن جمله‌اند؛ نخست «خطبه‌های امیرالمومنین علیه السلام» این اثر مشتمل بر چند خطبه مولای متقیان امیرالمومنان علی علیه السلام است. دوم «کتاب یوم و لیله» كه درباره وظایف و اعمال مستحب و اخلاقی افراد در هر شبانه است. متاسفانه اصل این اثر مانند بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی در طول تاریخ از بین رفت. با اين وجود توضیحات علمای تاریخ و سیره به خوبی گویای این حقیقت‌اند که حضرت عبدالعظیم علیه السلام علاوه بر تلاش برای آموزش عقاید سالم، مراقبت بر عبادات و اعمال فردی و دفاع از اهل‌بیت علیهم السلام، با هدف ارشاد، تعلیم و تربیت صحیح دینی مردم آثاری را تألیف کردند که هریک در نوع خود بسیار مفید و موثر بوده‌اند.

درباره فضايل و زندگي‌نامه حضرت عبدالعظيم(ع) مكتوباتي به ويژه در سال‌هاي اخير به رشته تحرير درآمده‌اند كه برخي از آنها عبارتند از: 

ـ زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)/ دارالحدیث / 1384 

ـ مهمان ری: حضرت عبدالعظیم(ع) /طاهر خوش، حکیمه شریفی (تصویرگر)/ شوق/ 1389

ـ زیارت‌نامه حضرت عبدالعظیم(ع)/ علیرضا حسین‌پور (تهیه و تنظیم) / آهسته/ 1385

ـ شناخت‌نامه حضرت عبدالعظیم حسین علیه‌السلام و شهر ری، مجموعه مقالات چاپ شده/ علی‌اکبر زمانی‌نژاد، هادی ربانی/ دارالحدیث/ 1382 

ـ جنات النعیم فی احوال سیدنا الشریف عبدالعظیم(ع)/ علی‌اکبر زمانی‌نژاد، محمداسماعیل کزازی اراکی فدایی/ دار الحدیث/ 1382

ـ ماخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام و شهر ری/ ابوالفضل حافظیان بابلی، سیدمحمدحسین حکیم / دارالحدیث / 1382 

ـ نگین ری: آشنایی با شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع)/ جواد محدثی/ دار الحدیث / 1385 

ـ شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) / لطف‌الله صافی‌گلپایگانی / دلیل ما/ 1387 

ـ شناخت‌نامه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام و شهر ری، مجموعه گفتارهای پراکنده پیرامون حضرت عبدالعظیم/ علی‌اکبر زمانی‌نژاد، ابوالفضل حافظیان‌بابلی / دار الحدیث / 1382 

ـ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آفتاب ری/ محمدباقر پورامینی/ بشیر اندیشه/ 1385

ـ مجموعه مقالات کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) / جمعی از فضلا و نویسندگان / دار الحدیث/ 1382 

ـ مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام/ علیرضا هزار، عزیزالله عطاردی قوچانی/ دار الحدیث / 1382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط