چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱
كوشا: كتاب از ابتدا همزاد بشر بوده است

نويسنده و منتقد برگزيده به عنوان يكي از 10 خادم علمي كشور كه در آیین گشایش نوزدهمین از وي تقدير خواهد شد، كتاب را همزاد بشر دانست و با گلايه از رسانه‌هاي جمعي به ويژه صدا و سيما، خواستار اختصاص زمان و برنامه‌هايي خاص براي معرفي نويسندگان، محققان و آثار برتر در تمامي طول سال شد.-

حجت‌الاسلام محمدعلی كوشا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ با اشاره به اين كه با تاليف كتاب «از دولت قرآن» كه يكي از مقالات آن به «كتاب و كتابخانه در قرآن» اختصاص دارد، در شمار محققان برتر انتخاب شده است، عنوان كرد: كتاب، همزاد بشر است و از روزي كه انسان پا به كره خاكي نهاد، همراه او بود.

وي افزود: حضرت آدم(ع) كه نخستين بشر و از انبياي الهي بود، كتاب داشت. پيامبران تمامي امت‌ها كتاب داشتند يا بايد از دستورات الهي در سايه كتاب خاصي پيروي مي‌كردند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه انسان‌ها بايد با كتاب همراه باشند و با استناد به آموزه‌هاي آن بزرگ شوند.

كوشا در پاسخ به اين كه چگونه مي‌توان زمينه توليد آثار ارزشمند برراي عمومي مخاطبان را فراهم كرد، گفت: براي توليد و خلق آثار ارزشمند بايد نويسندگان را تشويق كنيم و زمينه‌هاي آسايش و آرامش آنها را فراهم سازيم. هريك از اقشار جامعه از كودكان گرفته تا دانشگاهيان، تجار و بازاريان نيازمند تاليفاتي‌اند تا خواسته‌هاي فكري و عملي آنها را در حوزه‌هاي مختلف پوشش دهند. از اين رو، بايد با كاهش دغدغه‌هاي محققان و نويسندگان، زمينه شناسايي نياز روحي افراد گوناگون جامعه و پاسخگويي به آنها را فراهم كنيم.

اين محقق و منتقد پژوهش‌هاي قرآني با اشاره به اين كه دغدغه‌هاي مالي و اقتصادي در موارد متعدد، مانع از توليد آثار ارزشمند توسط نويسندگان مي‌شود، گفت: بايد با از ميان برداشتن موانع مالي و فقر، بستر‌هايي را مهيا سازيم كه محققان و مولفان تمامي توان فكري خود را معطوف نياز روحي مردم جامعه خود و نوع بشر كنند. از اين رو، لازم است جامعه و دولت ما توجه بيشتري به نويسندگان داشته باشند.

اين نويسنده با تاكيد بر اين كه انديشه‌هاي نو و سازنده از مغزهايي متبلور مي‌شوند كه با آگاهي و مطالعه تغذيه شده‌اند، عنوان كرد: نويسندگان حق بزرگي بر جامعه ما دارند، زيرا با ساختن انديشه، زمينه‌ساز آرامش روحي و فكري بشرند.

كوشا با اشاره به اين كه چرخه توليد و نشر كتاب از مولفه‌هاي گوناگوني تشكيل شده است، گفت: ناشران كه ترغيب‌كننده نويسنده به توليد و ارايه اثرند نيز بايد تشويق و ترغيب شوند تا با انگيزه‌هاي بيشتري بتوانند تمامي توان خود را صرف توليد آثار مناسب و ارايه صحيح آن‌ها كنند.

وي توليد و نشر آثار ارزشمند را منوط به معرفي صحيح اثر و رسيدن كتاب به دست مخاطبان اصلي آن خواند و اظهار كرد: يكي از راه‌كارها، توسعه نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي از نظر زماني و مكاني است. بايد فضايي ايجاد شود كه ساير استان‌ها و مراكز استاني كشور نيز بتوانند مانند تهران ميزبان ناشران باشند و آثار مختلف داخلي و خارجي فرصتي براي ارايه، معرفي و ديده شدن را در سراسر كشور بيايند.

اين ويراستار ترجمه‌های قرآني با تاكيد بر اين كه لازم است «كتاب» در دسترس همگان قرار گيرد، عنوان كرد: رسانه‌هاي عمومي، از صدا و سيما گرفته تا نشريات و مطبوعات گوناگون، آن‌گونه كه شايسته است در حوزه كتاب و معرفي آثار خوب و نويسندگان پرتلاش نيستند. رسانه‌ها بايد بسيج شوند تا در عصري كه اينترنت و ماهواره با سرعت فراواني در حال توسعه انديشه‌هاي ديگرانند، حرف‌هاي جذاب و اثرگذاري براي مخاطبان خود داشته باشند. يكي از اين راه‌كارها، اختصاص زماني به آثار مطلوب است.

وي با اشاره به اين كه جوانان ما نبايد مدت زماني را كه صرف جست‌وجو در اينترنت مي‌كنند، به حساب مطالعه بگذارند، عنوان كرد: رسانه متعلق به تمامي افراد و اقشار جامعه است اما متاسفانه در مواردي شاهد انحصاري شدن برنامه‌ها، اخبار و توليدات آنهاييم. چرا بايد اين‌گونه باشد؟ نويسندگان و صاحبان قلم نيز از رسانه سهمي دارند. به عنوان مثال، چرا با وجود آن كه من بيش از 40 اثر تاليفي دارم و 136 ترجمه قرآني از قرن چهارم تاكنون را نقد و بررسي كرده‌ام و در شمار منتقدان و پژوهشگران قرآني شناخته مي‌شوم، حتي يك بار نيز از سوي اين رسانه‌ها مراجعه‌اي نداشته‌ام كه حتي آثار مرا با ديده نقد بررسي كنند و بپرسند چه تفكراتي داشته‌ام كه اين آثار را توليد يا نقد كرده‌ام!؟

محقق و مصحح حوزه علميه قم ادامه داد: چرا در شرايطي كه مدت زيادي از برنامه‌هاي تلويزيوني، قبل و بعد از اخبار و حتي در جريان پخش مجموعه‌‌هاي تلويزيوني به تبليغ كالاي تجاري اختصاص مي‌يابد، داستان‌نويس برجسته، نويسنده فعال، مترجم خوب، فيلسوف، نظريه‌پرداز، عارف، جامعه‌شناس يا محقق حوزه روان‌شناسي در اين برنامه‌ها مهجور است؟

مولف كتاب «نقد ترجمه‌ها» با گلايه از اين كه «مردم ما از تبعيض رنج مي‌برند» گفت: وقتي مولفي سال‌ها خون دل مي‌خورد و اثري مي‌آ‌فريند، چرا بايد عزادار عرضه اثرش باشد؟ يكي از بزرگترين معضلات حوزه كتاب، توزيع مناسب و پخش آن است. در حالي كه مردمي با فرهنگ و علاقه‌مند به كتاب و مطالعه داريم، كتاب‌ها به دست مخاطبان اصلي آثار نمي‌رسند. برخي از آثار از سوي نهادهاي دولتي با خريد خوبي مواجه‌اند، در حالي كه ناشر يا نويسنده ديگري براي آن كه پس از سه سال كتاب 1500 نسخه‌اي‌اش به فروش برسد، بايد چشم انتظار بماند!

وي در پاسخ به اين سوال كه «نبود اثر مناسب چه آسيبي به جامعه  مي‌زند؟» گفت: تمامي اقشار جامعه به ويژه جوانان روحي سرشار از سوال و نياز به آگاهي دارند كه در صورت پاسخگويي نادرست، راه‌هاي ديگري را براي كسب اين آگاهي يا پركردن وقتشان خواهند يافت. وقتي كتاب مناسبي براي هريك از نيازهاي اين افراد وجود نداشته باشد يا به دست آنها نرسد، آنان با توجه به تبليغات گسترده رسانه‌هاي بيگانه، به سوي ماهواره و ساير رسانه‌هاي غيرمفيد جذب خواهند شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها