خسرو باقري، مولف كتاب «رويكردها و روشهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» كه اثرش به مرحله نهايي داوریهای بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال در بخش آموزش و پرورش راه يافته است، گفت: توجه به رويكردهاي بنيادي روشهاي پژوهش در تعليم و تربيت، زمينههاي درك عميق از روشهاي پژوهش را فراهم ميكنند.-
اظهار كرد: روشهاي پژوهش در تعليم و تربيت نيز از رويكردهاي مختلف نشأت ميگيرند. اين روشها هم عينياند و هم ذهني كه اگر از آنها براي تحقيق و پژوهش استفاده كنيم، به مجموعهاي از واقعيتهاي فلسفي در تعليم و تربيت دست مييابيم.
وي ادامه داد: كتاب «رويكردها و روشهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» تصويري جامع را از انواع روشهاي پژوهش در تعليم و تربيت در چارچوب رويكردهاي بنيادي آنها ارايه ميكند تا مخاطبان بدانند كه هر يك از روشهاي پژوهش در تعليم و تربيت، در چه رويكردي ريشه دارند و به درك دقيق و عميق از اين روشها برسند.
مولف كتاب «رويكردها و روشهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» يادآور شد: دانستن رويكردهاي بنيادي روشهاي پژوهش در تعليم و تربيت علاوه بر اينكه قدرت انتقادي مخاطبان را در نقد روش تحقيق ويژهاي از تعليم و تربيت افزايش ميدهد، زمينههاي خارج شدن روشهاي تحقيق از حالت تكنيكي را فراهم ميكنند.
باقري افزود: محققان و پژوهشگران تعليم و تربيت و دانشجويان مقاطع ارشد و دكتراي رشتههاي تعليم و تربيت ميتوانند با استفاده از كتاب «رويكردها و روشهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت» با انواع روشهاي پژوهش آشنا شوند و بياموزند كه در يك تحقيق علمي، چگونه بايد گام به گام عمل كنند.
وي در ادامه درباره كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» كه آن هم در داوریهای بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال در بخش آموزش و پرورش نيز به مرحله نهايي راه يافته است، گفت: فلسفه تعليم و تربيت به بهبود وضعيت تعليم و تربيت كمك ميكند اما استفاده از فلسفه تعليم و تربيت بايد با معيارهايي كه در كشور وجود دارند، هماهنگ و همخواني داشته باشد. كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» با بيان اين معيارها، چارچوبي براي درك بهتر تعليم و تربيت ارايه و زمينههاي نقد و ابداع تحولات در تعليم و تربيت را فراهم ميكند.
مولف كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» افزود: دانستن اين معيارها براي مسوولان آموزش و پرورش در فرآيند تصميمگيريهاي آموزشي، بسيار اهميت دارد. همچنين محققان و دانشجويان رشتههاي تعليم و تربيت نيازمند شناخت و درك تحولات آموزش و پرورشاند تا بتوانند آنها را بهكار ببرند. كتاب «درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران» نه تنها اين نياز محققان را رفع ميكند، بلكه زمينههاي ارزيابي و نقد تحولات آموزش و پرورش را براي آنها ميآفريند و باعث ميشود تا قدرت ارايه طرحهاي جديد در آموزش و پرورش را كسب كنند.
مراسم اختتاميه بيست و نهمين دوره جايزه كتاب سال از ساعت 15 تا 17 روز چهارشنبه (19 بهمن) در تالار وحدت تهران برگزار میشود.
نظر شما