پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
آغداشلو: 1390، سال خوبي براي كتاب هاي هنر بود

آیدین آغداشلو سال 1390 را سال خوبی از جهت نشر کتاب در حوزه هنرهای تجسمی دانست و گفت که با توجه به کمبودهای این حوزه بازهم جای کار بسیاری وجود دارد./

آیدین آغداشلو در گفت‌وگوی نوروزی خود با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: من همیشه برای کتاب‌هایی که چاپ می‌شوند یا قرار است چاپ شوند، خوشحال می‌شوم، اما نگرانی من نسبت به کتاب‌های چاپ نشده بیشتر از خوشحالی من است؛ما باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

وی افزود: به نظر من همیشه امکانات برای بیشتر چاپ کردن وجود دارند و می‌توان بسیار بیشتر از داشته‌های امروز، متون تخصصی هنرهای تجسمی، باستان‌شناسی، ایران‌شناسی، هنرهای اسلامی و موضوع هايي از این دست، چاپ کرد تا کمبودها برطرف شوند. البته به هر حال کار چاپ کتاب مشکلات خاص خود را دارد که گویا قرار هم نیست این مشکلات برطرف شوند.

آغداشلو درباره شرایط عمومی حاکم بر اوضاع کتاب در سال 1390 گفت: سالی که گذشت ناشران، کتاب‌های تخصصی مناسبی در زمینه هنرهای تجسمی، تاریخ هنر، منتشر کردند و کارنامه خوبی را از خود برجای گذاشتند. به طور کل در دو دهه گذشته چاپ کتاب‌های تخصصی هنرهای تجسمی از نظر تعداد بسیار قابل توجه بوده است که موضوعی قابل ستایش است.

این هنرمند معاصر در ادامه به نظر خود درباره بهترین کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 اشاره کرد و گفت: از نظر من عالی‌ترین کتاب‌های منتشر شده در این سال مجموعه‌آثار فاخر خطی چاپ شده توسط موسسه فرهنگی عظام هنر به همت دکتر سیدمحمدصادق خرازی است و شامل چند نسخه چاپی قرآن كريم شامل مصحف شريف ياقوت؛ خط نسخ به قلم جمال‌‌الدين ياقوت مستعصمی، مصحف شريف نيريزی؛ خط نسخ به قلم ميرزا احمد نيريزی، مصحف شريف شفيع؛‌ خط نسخ به قلم محمد شفيع بن علی عسگر ارسنجانی، مصحف شريف ايران؛ گردآورنده مرحوم سيد محمد باقر نجفی شوشتری و صحيفه سجاديه ارسنجانی؛ خط نسخ به قلم محمد شفيع بن علی عسگر ارسنجانی است.

وی افزود: من بیشتر کتاب‌های تاریخ هنر و به‌ویژه هنرهای اسلامی و هنر ایرانی را از زبان اصلی می‌خوانم، بنابراین میانه‌ای با ترجمه‌های فارسی آن‌ها ندارم و به آن‌ها رجوع نمی‌کنم اما به گمانم در سال 1390 ده جلد کتاب جدید درباره هنر ایرانی و اسلامی منتشر شدند که از نقص کمتری برخوردار بودند. همینطور موزه ملک هم به طور متناوب کتاب‌هایی را چاپ می‌کند که از نظر من قابل استفاده اند.

آغداشلو در پایان به برنامه‌های خود در سال جدید اشاره کرد و گفت: در سال جدید قرار است چهار کتاب از من منتشر شوند که دو جلد آن اکنون آماده شده اند. یکی از آن‌ها مجموعه نقاشی‌های من با 150 اثر است که توسط نشر نگار منتشر خواهد شد و دیگری مجموعه مقالات سینمایی من از سال 1353 تا 1390 است که در بیش از 500 صفحه وارد کتابفروشی‌ها خواهد شد. دو جلد دیگر هم یکی مجموعه کوچکتری از نقاشی‌های من است و دیگری مجموعه مقالاتی که از سال 1387 تا 1390 نوشته‌ام. این دو کتاب را نشر نظر منتشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها