دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
استقبال گرم جنوبی‌های خونگرم از یار مهربان

هفتمین نمایشگاه استانی کتاب خوزستان امشب در حالی به پایان می‌رسد که خطه گرمسیر جنوب ایران با مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز پذیرای بازدیدکنندگان در یکی از بهترین شرایط آب و هوایی بود. حدود پنج میلیارد ریال بن برای نمایشگاه پیش‌بینی شده بود که تمام این مبلغ برای بازدیدکنندگان، موسسات و نهادهای بومی و محلی هزینه شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نمایشگاه با حدود 50 هزار عنوان کتاب شامل 500 هزار جلد اثر مکتوب و حدود 40 درصد تخفیف به مدت هفت روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برپا بود.

هفتمین نمایشگاه استانی کتاب خوزستان امسال در حالی در روزهای پایانی دی ماه و اوایل بهمن ماه برگزار شد که این نمایشگاه سال گذشته اواسط ماه آذر برپا شده بود و این تغییر و جابه‌جایی در زمان برپایی به پیشنهاد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران شکل گرفت.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز که چندان از این زمان راضی نیست، در این باره می‌گوید: «امسال ناچار بودیم زمان برگزاری نمایشگاه را جابه‌جا کنیم. اداره ارشاد نیز موافق برپایی نمایشگاه در اواخر مهر ماه یا اول آبان ماه همزمان با شروع مدارس بود که متاسفانه محقق نشد.»

مسعود حمیدنژاد ادامه داد: «در مهر و آبان آب و هوای شهر اهواز و استان خوزستان نیز نسبت به فصل کنونی بهتر و مناسب‌تر است. از سوی دیگر، اکنون پایان ترم تحصیلی است و دانشجویان درگیر امتحانات شده‌اند و فرصتی برای حضور در نمایشگاه ندارند و ترجیح می‌دهند با شروع ترم جدید تحصیلی، کتاب‌های درسی یا غیردرسی خود را خریداری کنند.»

سالنی برای عرب‌زبان‌ها
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال خوزستان، عرضه حدود سه هزار عنوان کتاب به زبان عربی در سالنی جداگانه بود. این کتا‌ب‌ها که اغلب خارجی بودند، برای استفاده طلاب یا عموم افراد علاقه‌مند به زبان عربی پیش‌بینی شده بودند.

این بخش با توجه به این‌که عده زیادی از جمعیت مردم اهواز عرب‌زبانند، کتاب‌های عربی نیز یکی از نیازهای اصلی مردم بومی خوزستان به شمار می‌آیند و همچنین به دلیل همجواری با کشورهای عرب‌زبان و احتمال حضور آنان در این نمایشگاه ایجاد شد.

حمیدنژاد توضیح می‌دهد: «سال‌های پیش کتاب‌های عربی نیز در نمایشگاه ارایه‌ می‌شدند، ولی حجم این کتاب‌ها زیاد نبود و حتی متقاضیان برای افزایش تعداد و عناوین کتاب‌ها بارها به دفتر مراجعه می‌کردند. به همین دلیل، امسال تصمیم گرفتیم بخشی مجزا را به این کتاب‌ها اختصاص دهیم.»

وی ادامه می‌دهد: «در این بخش آثاری از ناشران مختلف داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و بخش کتاب‌های عربی امسال برای نخستین بار در طول شش دوره پیش به صورت مجزا فعالیت کرد.»

حمیدنژاد همچنین به مشکلات برخی از مخاطبان این بخش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «با توجه به این‌که کتاب‌ها اغلب توسط ناشران خارجی منتشر شده‌اند و از خارج کشور به ایران آمده‌اند، کتاب‌ها قیمت‌های نسبتا بالایی داشتند و مخاطبان اغلب به خاطر این موضوع گلایه‌مند بودند.»

دغدغه ناشران بومی
از میان 305 غرفه پیش‌بینی شده برای ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه حدود 30 غرفه به ناشران بومی و استانی اختصاص داشت که در برخی از غرفه‌‌ها یک ناشر و بعضی غرفه‌ها دو ناشر به طور همزمان جدیدترین آثار خودشان را به نمایش گذاشته بودند. ناگفته نماند که حدود 50 ناشر در استان خوزستان فعالند و برخی از آن‌ها فعالیت مستمری ندارند.

سید محمدرضا علوی، مدیرمسوول نشر «معتبر» در شهر اهواز امسال نیز طبق دوره‌های گذشته در نمایشگاه حضور فعالی دارد. وی با بیان این‌که نمایشگاه‌های استانی فرصتی برای معرفی نشر کتاب‌های بومی و ناشران شهرستانی است، می‌گوید: «ایده راه‌اندازی نمایشگاه استانی قابل تقدیر است، زیرا توانسته بسیاری از ظرفیت‌های نشر بومی را فعال کند و معتقدم این نمایشگاه‌ها باید در طول سال‌های مختلف استمرار داشته باشد.»

وی می‌افزاید: «نمایشگاه خوزستان نیز با بهره‌مندی از حضور مردمی کتابخوان و علاقه‌مند به موضوع فرهنگ توانسته به جایگاه خوب و مناسبی در استان دست پیدا کند اما کم و کاستی‌هایی نیز دارد که بهتر است در سال‌های‌ آینده برطرف شود.»

علوی به برخی از این نمونه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:‌«امسال نسبت به سال گذشته اصلا تبلیغات خوب و مناسبی برای نمایشگاه در سطح استان و حتی شهر اهواز انجام نشد و بسیاری از عموم مردم،‌ جامعه دانشگاهی و فرهنگی از برپایی نمایشگاه بی‌اطلاع بودند و برخی نیز فرصت حضور در نمایشگاه را به دلیل مشغله‌های کاری، سفر و ... از دست دادند. چند روز گذشته به صورت اتفاقی تعدادی از استادان دانشگاه اهواز را دیدم و وقتی متوجه شدند که نمایشگاه برپا است و آن‌ها بی‌اطلاعند، متعجب شدند.»

به گفته وی، بهتر است مسوولان اجرایی نمایشگاه تمهیدات ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی در رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های مکتوب انجام دهند تا حجم گسترده‌تر و بیشتری از مردم به سوی این نمایشگاه‌ها جذب شوند.

امسال سومین سال متوالی است که نمایشگاه استانی کتاب خوزستان در شهر اهواز برگزار می‌شود و در طول این سال‌ها توانسته به جایگاه نسبتا خوبی در میان مردم دست پیدا کند. البته در این میان، برخی از ناشران استانی نیز ادعا می‌کنند که برای حضور در نمایشگاه دعوت نشده‌اند و حتی از برپایی آن خبر نداشتند.

عظیم محمودزاده، مدیر انتشارات «افهام» در شهرستان دزفول یکی از ناشران استان خوزستان است که ادعا می‌کند، از برپایی این نمایشگاه هیچ اطلاعی نداشته است. وی با بیان این‌که اصلا خبر نداشتم که قرار است این نمایشگاه برگزار شود، می‌گوید: «متاسفانه اطلاع‌رسانی برای برگزاری نمایشگاه نامناسب بود و حتی من که یک ناشر استانی‌ام، از برپایی آن خبر نداشتم، در حالی که باید سامانه مناسب و درستی برای اطلاع‌رسانی ناشران استانی پیش‌بینی شود.»

وی ادامه می‌دهد: «برای حضور در نمایشگاه کتاب‌های متنوع و جدیدی داشتم که متاسفانه نتوانستم آن‌ها را ارایه کنم، در حالی که نمایشگاه‌های استانی فقط سالی یکبار رخ می‌دهند و غیبت انتشارات ما فرصت‌سوزی بزرگی بود که متاسفانه رخ داد و باید برای جلوگیری از تسری آن به سال‌های آینده، برنامه‌ریزی منسجمی از سوی مسوولان برای اطالع‌رسانی مناسب انجام شود.»

آفتی به نام دو زمانه بودن
هفتمین نمایشگاه استانی کتاب خوزستان امسال در دو فاصله زمانی 9 تا 12 ظهر و ساعت 16 تا 21 و 30 دقیقه برگزار می‌شد. اگرچه برخی خبرها بازگوکننده وجود مشکلات مالی برای یک‌سره باز بودن نمایشگاه است اما مسوولان نمایشگاه امکان دسترسی عموم مردم در قشرها و شغل‌های مختلف را دلیل اصلی دو زمانه بودن نمایشگاه عنوان می‌کنند. در این میان اما برخی از ناشران از این رویه چندان راضی نبودند.

مسوول غرفه نشر «قطره» در نمایشگاه خوزستان در این زمینه معتقد است: «ساعت کاری نمایشگاه مناسب نبود و بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان را به دلیل این موضوع از دست داد، در حالی که یک‌سره بودن ساعت برپایی می‌توانست جمعیت و مخاطبان بیشتری را جذب نمایشگاه کند.»

منصور کازری می‌افزاید: «نمایشگاه این استان با برخورد خوب و مناسب مردم خوزستان روبه‌رو شد، به گونه‌ای که من انتظار چنین استقبالی را از سوی مردم نداشتم اما به عنوان مثال، امروز که مادری مراجعه کرده بود که از اداره‌اش مرخصی گرفته بود تا به همراه فرزندانش به نمایشگاه بیاید، حدود ساعت 11 و 30 دقیقه رسید و فقط نیم ساعت تا پایان زمان نخست نمایشگاه بیشتر فرصت داشت و از این موضوع آسیب زیادی دید، چون در فاصله چهار ساعت باقی مانده به آغاز نوبت دوم کار روزانه نمایشگاه نمی‌توانست معطل بماند.»

نگاهی به سخنان ناشران و افرادی که به نمایشگاه خوزستان رفت و آمد دارند، نشان می‌دهد که این نمایشگاه اعتبار و وجهه خوبی در میان مردم کسب کرده است و می‌طلبد برنامه‌ریزی منسجم‌تری از سوی برگزارکنندگان پیش‌بینی شود تا مردم و ناشران نهایت بهره را از این رویداد بزرگ فرهنگی ببرند، برنامه‌ریزی‌ای که به افزایش سرانه مطالعه در میان مردم استان و ترغیب و تشویق آنان به کتابخوانی منجر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط