دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶
مطالعات نظري رشته كتابداري ضعيف است

رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در بعد مطالعات نظري در داخل كشور و نيز سطح بين‌المللي ضعف دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مطلب را فاطمه رهادوست، مولف كتاب «فلسفه كتابداري و اطلاع‌رساني» در چهاردهمين نشست گروه كليات عصر كتاب زنجان در سالن اجتماعات كتابخانه سهروردي زنجان عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: در حالي كه كتابداري جزو رشته‌هاي مادر محسوب مي‌شود، متاسفانه هنوز به كتابداران به چشم جابه‌جاكنندگان كتاب نگاه مي‌كنند. 

استاد پيشكسوت رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در معرفي كتاب خود ـ «فلسفه كتابداري و اطلاع‌رساني» ـ گفت: اين كتاب رونوشت نيست و تحقيقي مبتني بر واقعيت‌هاي موجود است. در نگارش اين كتاب تلاش كردم  به حقايق، مشكلات و نيازهاي كتابخانه‌ها و كتابدارها بپردازم و سهمي در كم كردن فاصله ميان كتابخانه‌ها و دانشگاه داشته باشم. 

وي همچنين درباره انتخاب نام جديد براي رشته كتابداري و اطلاع‌رساني اظهار داشت: دوستان فكر مي‌كنند اگر اسم رشته از كتابداري به مديريت اطلاعات يا مهندسي اطلاع‌رساني تغيير كند جايگاه ويژه‌اي براي رشته كتابداري در جامعه ايجاد مي‌شود، در حالي‌كه اين فكر خطاست. تعويض  عنوان، موقعيت موقتي به اين رشته مي‌دهد و با گذر زمان از ارزش آن كاسته مي‌شود. 

رهادوست افزود: رشته‌ كتابداري مهم‌ترين و در عين حال مهجورترين رشته است و كتابدار نگهباني از فرهنگ و تمدن بشري را برعهده دارد.  

همچنين در اين جلسه كه هفته گذشته برگزار شد، سيدحسين محمدي، سرگروه كليات عصر كتاب و مدير كتابخانه سهروردي زنجان خاطرنشان كرد: روش خانم رهادوست در اين كتاب پژوهش كيفي است و  نويسنده سعي بر آزمون دو فرضيه دارد. فرضيه نخست، اين‌كه كتابداري و اطلاع‌رساني جدايي‌ناپذيرند و فرضيه دوم اتحاد نظري و فلسفي توان كتابداري و اطلاع‌رساني است.

به گزارش ايبنا،‌ كتاب «فلسفه كتابداري و اطلاع‌رساني» سال 1386 در دو هزار و 200 نسخه و قطع وزيري به چاپ رسيده است. اين كتاب 15 فصل دارد كه در فصل اول نويسنده به معرفي پژوهش پرداخته و در بخش‌هاي بعدي فرضيه‌هاي خود را درباره فلسفه كتابداري و اطلاع‌رساني بيان مي‌كند.  

فاطمه رهادوست، پژوهشگر حوزه كتابداري و اطلاع‌رساني و عضو سابق هيات علمي دانشگاه است كه تاكنون از وي آثاري در زمينه روش تحقيق، سازمان‌دهي اطلاعات پزشكي و مباحث نظري و فلسفي منتشر شده است. 

كتاب «اصطلاح‌نامه پزشكي فارسي» اين نويسنده از منابع مرجع پايه در گروه‌هاي آموزشي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران است كه سال 1385 به عنوان كتاب برگزيده در بخش كليات انتخاب شد. 

آخرين كتاب رهادوست، «فلسفه كتابداري و اطلاع‌رساني» است كه نشر كتابدار آن را در 490 صفحه منتشر كرد. اين كتاب در سال 1386 به عنوان اثر برگزيده كتاب فصل در بخش كليات (حوزه كتابداري و اطلاع‌رساني) انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط