شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
جایزه کتاب سال استان ایلام می‌تواند آثار فاخر را به مخاطبان معرفی کند

ایلام -مدیر نشر چامه‌سرا گفت: جایزه کتاب سال می‌تواند مسیر و سلیقه مطالعاتی مخاطبان و جوامع هدف را تغییر دهد و آثار فاخر را به مخاطبان معرفی کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): برگزاری هفتمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام به عنوان یک جریان موثر فرهنگی و اجتماعی در تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان مردم و جامعه هدف نقش مهمی دارد. خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام با یوسف گوهری نویسنده و مدیر نشر چامه‌سرا درخصوص اهمیت، جایگاه و نقش این جایزه گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

- آیا نشر چامه‌سرا در فرآیند برگزاری هفتمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام حضور دارد؟

کتاب سال استان ایلام می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی و ادبی استان محسوب شود که موجب رشد، بالندگی و شکوفایی فرهنگ و ادب استان شود. بر همین اساس نشر چامه‌سرا با ۳ عنوان در فرآیند جایزه کتاب سال استان شرکت خواهد کرد.

- نقش و میزان جایگاه ناشران استان در بالندگی و رونق جایزه کتاب سال استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ناشران و مولفان هر جامعه، معرف شخصیت، منش و رفتارهای تعریف شده آن جامعه محسوب می‌شوند. یکی از راه‌های نهادینه شدن رفتارهای معنوی در هر جامعه مکتوب کردن ارزش‌های آن جامعه توسط مولفان و ناشران است. آیندگان هر جامعه را با نویسندگان آن کشور خواهند شناخت‌. ناشران و مولفان ایلامی نیز از مجموعه‌های تاثیرگذار در حوزه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان به شمار می‌روند و می‌توانند آگاهی و بینش در میان جوامع هدف را نهادینه و تقویت کنند.

- جایزه کتاب سال استان چگونه می‌تواند سرانه کتابخوانی در استان ایلام را افزایش دهد؟

در آغاز باید از موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام تشکرکرد که در طی شش دوره از هفت دوره سال‌های گذشته، با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدام به برگزاری جایزه کتاب سال کرده. این تنها کورسویی است در دنیای تاریک امروز که می‌تواند در ایجاد و تقویت انگیزه در مولفان و ناشران موثر باشد. این کار اقدام مفیدی است که می‌تواند نسل‌های مختلف را با آثار مولفین و ناشرین آشنا کند.

- لطفاً از کارکرد جایزه کتاب سال در افزایش تیراژ و اعتبار بخشی به آثار منتشر شده برای جوامع هدف بگویید.

جایزه کتاب سال به عنوان یک فرآیند در راستای مخاطب شناسی می‌توانند مسیر و سلیقه مطالعاتی مخاطبان و جوامع هدف را تغییر دهد و آثار فاخر را به مخاطبان معرفی کند.این دوره از جایزه کتاب سال استان همانند سال‌های گذشته فرصتی است که نویسندگان و ناشران آثار خود را در معرض نقد و بررسی قرار دهند. ارزیابی و نقد و تحلیل بی طرفانه می‌تواند در شکوفایی آثار نویسندگان موثر واقع شود. در عین حال مخاطبان با اعتماد شناخت بیشتری می‌توانند به آثار برگزیده استان دسترسی پیدا کنند. جایزه کتاب سال فرصتی است تا ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی استان به مخاطبان و جامعه هدف شناسانده شود.

- نقد و نظر و پیشنهاد شما بر جایزه کتاب سال استان ایلام؟

انتظار می‌رود که منتقدان منصف و آگاه، کتاب‌های برگزیده این دوره از جایزه کتاب سال استان را مورد ارزیابی و نقد و تحلیل قرار دهند و در معرفی ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی آثار منتخب نقش خود را به خوبی نمایند.جایزه کتاب سال استان ایلام صرف نظر از اینکه چه کسانی انتخاب می‌شوند و آثار کدام مولفان و ناشران برگزیده می‌شوند، اقدام مفید و شایسته‌ای است و امید که مسئولین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همانند سال‌های گذشته ضمن حمایت بتوانند حمایت دستگاه‌های دیگر را در این ارتباط جلب کنند.

جایزه کتاب سال استان ایلام می‌تواند آثار فاخر را به مخاطبان معرفی کند

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تنها از عهده یک نهاد خارج است، دستگاه‌های دیگر که به نوعی با فرهنگ و آموزش سروکار دارند باید نسبت به حمایت از جامعه هدف اقدام کنند. استانداری و سازمان‌های زیر مجموعه وزارت کشور باید بیشتر به مسائل فرهنگی پرداخته و بیشتر پای کار باشند. اگر انتظار داشته باشیم که شناسایی جامعه هدف و حمایت از ناشران و مولفان تنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت پذیرد، انتظاری تنگ‌نظرانه است که به اهداف مورد نظر دست نخواهد یافت. صدا و سیمای مرکز استان، ادارات کل آموزش و پرورش، کتابخانه‌های استان، کانون پرورش فکری و نهادهای دیگر که بخشی از کار فرهنگ سازی بر عهده آنان است همه باید در حمایت از ناشرین و مولفین استان اقدام کنند.

جایزه کتاب سال استان ایلام یکی از ظرفیت‌های مهم فرهنگی و ادبی این استان است که می‌تواند موجبات رشد و شکوفایی فرهنگ و ادب استان را در بر داشته باشد، اگر این فرآیند به شکل صحیح روند خود را طی نماید این ظرفیت را پیش می‌آورد که مولفان و ناشران با انگیزه بیشتری نسبت به معرفی آثار خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها