یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
تولید کتاب در دوره پساکرونا کاهش می‌یابد اما مطالعه رونق می‌گیرد

رضا حاجی‌آبادی، در‌حالی‌‌که یکی از نتایج تاثیر کرونا بر صنعت نشر را کاهش تولید می‌داند، معتقد است می‌توان با برنامه‌ریزی عادت مطالعه مردم در دوره قرنطیه را حفظ و بازار پررنقی را در آینده انتظار داشت.

رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات «هزاره‌ققنوس» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره آینده در نشر در دوران پسا‌کرونا، بیان کرد: کاهش تولید در دوره پسا‌کرونا، یکی از پیش‌بینی‌ها در حوزه صنعت نشر است , از سوی دیگر فکر می‌کنم، قرنطینه احتمالا بر افزایش میزان مطالعه مردم موثر خواهد بود. بنابراین؛ می‌توان بازار پررونقی را انتظار داشت؛ البته نه در آینده نزدیک. اگر عادت ایجاد شده را با برنامه‌ریزی‌های اشتباه متوقف نکنیم، می‌توان به تقویت بازار نشر نیز امید‌وار بود.
 
مدیر نشر «هزاره ققنوس» درباره تاثیر‌گذاری حمایت دولت از صنعت نشر در دوران پسا‌کرونا، افزود: به اتخاذ تصمیم در بحران‌ها، خوش‌بین نیستم و به نظرم بیشتر ژست خبری است تا اقدام عملی. می‌دانیم که بررسی‌های کارشناسانه تصمیمات را اثر‌بخش می‌کند و بخشی از این بررسی‌، دریافت دیدگاه اهالی صنف است. باید توجه داشته باشیم که مسائل فرهنگی را نمی‌توان دفعتا رفع کرد؛ چراکه نتایج اتخاذ هر رویکردی در نسل‌‌های آتی مشخص خواهد شد.
 
حاجی‌آبادی، گفت: ایجاد زیرساخت‌‌ها و همچنین ترویج کتاب‌خوانی که بار‌ها گفته و شنیده‌ایم، یکی از راهکارهای استفاده از شرایط پیش‌آمده است. قرنطینه فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه صدا‌و‌سیما برای تبلیغ کتاب‌هایی است که مخاطب را جذب کند اما چرا در فیلم‌های سینمایی به کتاب و کتاب‌خوانی توجه نمی‌شود؟ برنامه‌‌های تبلیغ کتاب در صدا و سیما عمدتا سفارش‌شده و دچار تکرارند در نتیجه، تاثیر منفی دارند. 
 
وی با اشاره به افزایش مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در دوره کرونا، ادامه داد: کرونا را یک فرصت می‌دانم؛ چراکه معتقدم نگاه همه ما را به دنیا و زندگی تغییر داد. این ویروس موجب یادآوری موضوعاتی شد که پیش‌تر از نگاه ما دور بود. می‌توان از فرصت شیوع ویروس کرونا با هدف بازبینی در سیاست‌ها -از‌جمله پرداخت یارانه‌های نقدی که همیشه با این جریان مخالف بوده‌ام- استفاده کرد. بی‌تردید یارانه‌های نقدی زمینه‌ساز فساد است؛ بنابراین تاکید می‌کنم با بازبینی در سیاست‌ها می‌توان بازار کتاب را با افزایش مخاطب تقویت کرد. تقویت کتاب‌خوانی به معنای انتفاع ناشر، کتاب‌فروش و همه حلقه‌های نشر است.

حاجی‌آبادی افزود: استفاده از محصولات فرهنگی مانند کتاب و یا تماشای فیلم دو فعالیت عمده در دوران قرنطینه بعد از شیوع ویروس کرونا است؛ بنابراین باید از این فرصت برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده کنیم. یکی از روش‌‌های توسعه کتاب‌خوانی توجه بیشتر به راه‌‌های نوین عرضه کتاب از‌جمله فروشگاه کتاب‌های الکترونیک و حذف محدودیت‌‌ها و مرز‌هاست.
 
وی درباره جایگاه فناوری‌های نوین و امکان پست کتاب در حوزه فروش کتاب، افزود: هزاره ققنوس سال‌ها قبل، پیش از شکل‌گیری فروش اینترنتی با تعریف کد برای هر عنوان کتاب و ویژه فروش پیامکی، امکان دسترسی مشتری به اطلاعات کتاب از‌جمله قیمت را فراهم کرده بود. استفاده از ظرفیت فروش اینترنتی از سال‌ها پیش به رویکرد ناشران بزرگ تبدیل شده‌است و می‌توان با استفاده از فرصت شیوع کرونا به توسعه این سیاست با مشارکت کمک کرد.
 
مدیر نشر هزاره‌ققنوس با بیان اینکه توسعه را‌ه‌های فروش براساس فناوری‌ نوین و یا پست، مقوله فرابخشی است افزود: همراهی و هم‌افزایی نظام بانکداری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر بخش‌های دولت در توسعه راه‌‌های فروش کتاب ضروری است. یکی از مصادیق این همراهی می‌تواند حذف برخی آداب خرید اینترنتی از‌جمله ضرورت دریافت رمز پویا باشد. بهانه کرونا، برای تقویت زیرساخت‌های شرکت پست و در نهایت توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیز ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها