دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۴
كتاب‌هاي عكس جنگ، از بي‌اقبالي برخي مسوولان رتبه نياوردند

يكي از برگزيدگان دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس معتقد است: رتبه نداشتن كتاب‌ها در بخش هنر جشنواره امسال، بي‌اقبالي برخي مسوولان را به حوزه عكس دفاع مقدس نشان مي‌دهد./

مرتضي اكبري، عكاس و برگزيده تقديري بخش هنر دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس به خاطر كتاب "خروش لاجوردي" با اشاره به معيارهاي داوري در جشنواره امسال، اظهار داشت: در اطلاعيه جشنواره آمده بود كه بهترين جمع‌آوري عكس، بهترين شناسنامه‌نويسي و نفيس‌ترين چاپ در انتخاب كتاب برتر اين بخش موثرند. كتاب "خروش لاجوردي" تمام اين امتيازها را داشت، ولي حائز رتبه نشد.

وي تصريح كرد: اين‌ كه در بخشي فقط رتبه سوم را اعلام مي‌كنند تا سطح كار نويسندگان در نگارش بالا برود و الگويي براي كتاب‌هاي بعدي بشود و دچار تكرار نشويم، درست نيست.

اكبري ادامه داد: بايد پرسيد با اعمال اين روش چقدر از كتاب‌هاي جديد حمايت مي‌شو؟ در حالي كه كتاب‌هاي رسيده به دبيرخانه بايد در حد و اندازه خود داوري شوند.

گردآورنده عكس‌هاي كتاب "خروش لاجوردي" ريشه اين روش را عدم تخصص دانست و خاطر نشان كرد: اين گونه قضاوت، عاملي براي انتقادات و نارضايتي‌ها مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه برگزاري جشنواره‌ها در بالا بردن جايگاه كتاب‌هاي دفاع مقدس چقدر موثرند، گفت: اگر با انتقادهاي فراوان برگزار شوند، از قضاوت سليقه‌اي و غير حرفه‌اي برخوردار باشند و هر سال به اين شكل تكرار شوند، تاثيري در جامعه ندارند.

اكبري با اشاره به اين‌ كه "خروش لاجوردي" نخستين كتاب مصور جنگي از يك استان است،‌ اظهار داشت: بنياد حفظ آثار اين كتاب را با بخشنامه‌اي به همه استان‌ها فرستاد و از آن‌ها خواست تا به انتشار چنين كتابي در باره استان خود اقدام كنند. اگر اين كتاب مي‌تواند الگو باشد، چرا فقط تقدير شد و اگر حرفه‌اي و شايسته نبوده، چرا به همه استان‌ها فرستاده شده است؟

اين عكاس جنگ افزود: بنياد، كتاب را بدون اطلاع من به استان‌ها فرستاد و از من در باره كيفيت چاپ چنين كتابي پيشنهادي نخواست.

وي با بيان اين كه 60 درصد جلد دوم كتاب عكس "خروش لاجوردي" آماده است، تصريح كرد: اين مجموعه در سه جلد طراحي شده و به حضور مردم اصفهان در دفاع مقدس مي‌پردازد. شرح عكس‌ها نيز به انگليسي و عربي ترجمه شده‌اند. ولي به دلايلي يك سري از عكس‌ها حذف شدند و هزار نسخه از جلد يك كه قرار بود به خارج از كشور و كشورهاي اسلامي ارسال شود، نشد.

اكبري گفت: در جلد دوم تصاوير محورهاي جنگي در اختيار نيروهاي استان اصفهان، بمباران‌هاي اين استان و آزادگان اين منطقه گردآمده‌اند. جلد سوم نيز به ارايه عكس‌هاي يادگاري رزمندگان اصفهاني مي‌پردازد. اين كتاب‌ها حاصل نگاه 30 عكاس اصفهاني به تمامي ابعاد جنگ است.

مرتضي اكبري متولد سال 1341 در اصفهان است. وي در بيشتر عمليات‌هاي دفاع مقدس حضور داشته و در حال حاضر از طراحان جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط