دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
«جواهرات» تناولي كتاب شد

كتاب «جواهرات» پرويز تناولي از سوی انتشارات بن‌گاه منتشر شد. به نوشته تناولی در مقدمه این کتاب، آنچه در اين كتاب جواهر خوانده شده، مجسمه‌هايي كوچك از جنس نقره و برنزاند و ارتباطي با جواهرات سنتی ندارند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پرويز تناولي در مقدمه كتاب نوشته است: نمي‌دانم جواهر ناميدن آثاري كه در اين كتاب آمده درست است يا نه. شايد بهتر بود براي آن‌ها واژه ديگري انتخاب مي‌شد؛ زيرا جواهر در فرهنگ سنتي ما به تركيب سنگ‌هاي قيمتي و طلا اطلاق مي‌شود و چنين دست‌ساخته‌هايي بسيار پركار و ظريف‌اند. 

وی ادامه داده است:  آنچه در اين كتاب جواهر خوانده شده، مجسمه‌هايي كوچك از جنس نقره و برنزاند و ارتباطي با جواهرات سنتي ندارند. مگر كاربردشان كه مثل جواهرات سنتي چون انگشتر، دستبند و گردنبند است.

مضامين مجسمه‌های تناولی از ديرباز شامل اشيای طلسمی، نوشته‌های مذهبی، پنجه دست، پرنده(در حال پرواز)، قفل، مشبك‌هاي نمادين و دستي كه پرنده هاي را در برگرفته است، مي‌شود؛ و در كنار همگي اين‌ها «هيچ»هايش جايگاه ويژه‌اي دارد. اين تم‌ها را نيز مي‌توان در مجسمه‌هاي كوچك «جواهرات» وي كه شامل آويزها، انگشترها، دستبندها و مدال‌ها هستند، مشاهده كرد.

قفل يكي از معمول‌ترين عناصري است كه او در آثارش استفاده كرده است و اينك در اين آثار كوچك، به‌ویژه در دستبندهاي «قفل»، نقش ويژه‌اي دارد. او از ديرباز مجذوب تنوع فرم‌هاي اين ابزار در فرهنگ ايراني بوده است.

كتاب «جواهرات» در شمارگاه ۱۴۰۰ نسخه به دو زبان فارسي و انگليسي با مقدمه دكتر حميد كشميرشكن فارغ‌التحصيل مقطع دكتراي رشته تاريخ هنر از سوي انتشارات بن‌گاه روانه بازار كتابفروشي‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط