یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
شفاف کردن مرز میان رهبری و مدیریت

هدف این کتاب شفاف کردن مرز میان رهبری و مدیریت است که افراد بتوانند با آگاهی از سبک‌ها، مهارت‌ها و مشاهده نمونه‌های موجود، بعد از توانمندی و تسلط بر سبک‌ها، از آنها در سازمان و گروه خود استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد تفرشی: کتاب «رهبری، مدیریت، بهره‌وری»، تالیف محمدامین خوئی توانسته است به خوبی موضوع رهبری، مدیریت و بهره‌وری را تبیین و تشریح کند و خواننده را از مرزهای رهبری در شکل کلی و اجتماعی به رهبری صنعتی برساند. استفاده از منابع مناسب، ادبیات روان و اطلاعات به روز از ویژگی‌های این اثر است که بر ارزش علمی و فرهنگی آن می‌افزاید.

هدف این کتاب شفاف کردن مرز میان رهبری و مدیریت است و پس از مطالعه آن افراد با آگاهی از سبک‌ها، مهارت‌ها و مشاهده نمونه‌های موجود، قادر خواهند بود تا بعد از توانمندی و تسلط بر سبک‌ها از آنها در سازمان و گروه خود استفاده نمایند؛ در این میان از سه واژه (۱) اثربخشی (۲) کارآیی و (۳) بهره‌وری که ابزاری برای سنجش و ارزیابی فعالیت‌ها و اقداماتی که مدیران و رهبران انجام می‌دهند، صحبت شده است و برای فهم بهتر این سه واژه، یک فصل کتاب به آن تخصیص داده شده است.

در فصل اول این کتاب به موضوع رهبری و در فصل دوم آن به موضوع مدیریت پرداخته شده است و در این دو فصل تلاش بر این بوده است که تمامی تعاریف و اکثر سبک‌ها و تئوری‌های موجود به همراه نمونه‌های موفق و بر اساس منابع معتبر و به‌روز به شکل یکپارچه ارائه شود و در فصل سوم به نکات ضروری که برای بهره‌وری وجود دارد، به‌منظور شفافیت میان اثربخشی و کارآیی تمرکز دارد.

مطالب این کتاب با بهره گیری از جدیدترین و به روزترین نظرات، کتاب‌های مقالات و سایت‌های معتبر در حوزه‌های مرتبط به رشته تحریر در آمده است و مطالعه این کتاب به اشخاصی که علاقه‌مند، مشغول به تحصیل و یا فارغ‌التحصیلان در رشته‌هایی مانند مهندسی صنایع و مدیریت و همچنین به مدیران سازمان‌ها و گروه‌ها نیز به منظور آگاهی و به کارگیری آنها توصیه می‌شود.

در مقدمه ناشر این کتاب آمده است: «رهبری و صاحب خبری دو روی یک سکه نیستند، بلکه اجزاء جدایی ناپذیر شخصیتند. لازمه رهبری، آگاهی است و صاحب خبری انسان را پیشتاز می‌کند، رهبری می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد و در تمام شئون اجتماعی بشر نمود پیدا کند. اما وقتی این رهبری به صنعت باز می‌گردد، شکل ریاضی‌مندتری به خود می‌گیرد. در رهبری صنعتی، شئون راهبردی و کاربردی به یکدیگر نزدیکترند و در همانجا که علم تولید می‌شود با صنعت نیز آمیخته شده و شکل اختراع و اکتشاف به خود می‌گیرد.

رهبری در صنعت گاهی شکل راهبردی پیدا میکند و گاهی نیز آنقدر کاربردی است که رهبر باید در صف حاضر شده و شخصا اجرای پروژه را به دست بگیرد. آنچه در صنعت و رهبری صنعتی به خوبی قابل مشاهده و سنجش است، موضوعی به نام بهره وری است که می تواند زمینه تولید بهتر و بیشتر در زمان کمتر و با حداقل مواد اولیه را فراهم نماید. پس بنابراین رهبری صنعتی که در مقاطعی حکم مدیریت و اجرا را دارد، باید به افزایش بهره وری منجر شود تا شکل مناسب و حتی ایده آل خود را بیابد.»

در «مقدمه نویسنده» نیز می‌خوانیم: «تمام سازمان‌ها و گروه‌ها در هر زمینه و حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند، به دنبال موفقیت و ارتقا هستند. از جمله موارد حائز اهمیت وجود شخصی است که هدایت آن سازمان و یا گروه را بر عهده دارد.»

 کتاب «رهبری، مدیریت، بهره‌وری»، تالیف محمدامین خوئی، در 168 صفحه و با قیمت 50000 تومان از سوی انتشارات هم‌قلم روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها