شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
رونمایی از پوستر مسابقه استانی کتابخوانی «عفاف و حجاب» در بوشهر

بوشهر- پوستر مسابقه استانی کتابخوانی با محوریت «عفاف و حجاب» در آیینی با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آیین رونمایی از پوستر این رویداد که ظهر شنبه در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: این مسابقه بزرگ کتابخوانی، یک رویداد کتاب‌محور و جهادی است که با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان با برگزاری جلسات منظم و متناوب  در طول سه‌ماه شکل گرفت. این رویداد جبهه‌ای می‌تواند سرلوحه و الگویی برای برگزاری دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری در استان قرار بگیرد.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: این رویداد بر اصل «عفاف و حجاب» که یکی از مهم‌ترین مفاهیم بنیادی دین اسلام و مسئله مهم امروز جامعه است، استوار شده است. از این‌رو، برای انتخاب منابع این مسابقه بزرگ فرهنگ‌ساز، نشست‌های کارشناسی‌شده مبتنی بر اندیشه‎‌ورزی و خردجمعی با حضور مدیران و کارشناسان فرهنگی و فعالان و مروجان کتابخوانی استان، تشکیل شد و در نهایت دو کتاب «بی‌پرده با حجاب» اثر نعیمه اسلاملو و «ستاره‌ها چیدنی نیستند» نوشته  محمدعلی حبیب‌اللهیان به‌‌عنوان منابع این رویداد انتخاب و معرفی شدند.

وی، این مسابقه را یک رویداد فرهنگی خاص در استان بوشهر معرفی کرد و افزود: مردم با حضور در مراسم عید غدیر و همچنین در مراسم سوگواری در ماه محرم یک حرکت بزرگ آفریدند و نقش‌آفرینی کردند. این حرکت آن‌ها نشان از آن دارد که هر جا یک کار اصولی و ژرف‌نگرانه‌ای صورت بگیرد، آن‌ها در آن مشارکت حداکثری خواهند داشت. بنابراین در عرصه ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید تنبلی را کنار بگذاریم و این‌گونه شد که در نخستین گام، مسابقه کتابخوانی استان را برنامه‌ریزی کردیم تا در حوزه فرهنگ‌سازی با مشارکت خود مردم گام‌های مطلوب‌تری را برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این مسابقه کتابخوانی، ضمن اینکه بر ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» در جامعه تأکید دارد، با موجی که در جامعه هدف خود ایجاد می‌کند، موجب تقویت و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی بیشتری در استان خواهد شد.

وی ادامه داد: این مسابقه که به همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برنامه‌ریزی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌شود، در کنار بخش‌های اصلی، یک بخش ویژه هم خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در آیین گفت: مهم‌ترین کار در عرصه «عفاف و حجاب»، کار فرهنگی است؛ البته به معنای انکار اثربخشی کارهای سلبی در این زمینه نیست؛ ولی تجربه نشان داده که در گسترش یک فرهنگ، فعالیت‌های فرهنگی و جریانی، اثربخشی چشمگیری دارند. چنانچه شما در دورۀ صدر اسلام می‌بینید که قبل از تبیین احکام، نخست مبانی فکری مردم را تقویت می‌کنند. بنابراین ما هم درصدد برآمدیم تا برگزاری یک مسابقه کتاب‌محور، دیدگاه جامعه امروز را نسبت به موضوع «عفاف و حجاب» تقویت کنیم.

حیدر راهب افزود: این مسابقه با هدف شناسایی و تقویت حلقه‌های کتابخوانی موجود در استان، تشکیل حلقه‌های مطالعاتی جدید، ترویج فرهنگ «عفاف حجاب»، معرفی آثار فاخر با موضوع «عفاف و حجاب» و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

به گفتۀ وی، استان بوشهر همچنان کُمیتش در حوزه سرانه مطالعه لنگ می‌زند که این نشان می‌دهد که فعالیت‌های کتابخوانی با افزایش حلقه‌های مطالعاتی در این منطقه باید تقویت شود، از این‌رو، در این مسابقه یکی از اهدافی که بر آن تمرکز داریم است که ضمن تقویت حلقه‌های مطالعاتی پیشین استان، حلقه‌های مطالعاتی جدید را در گوشه گوشۀ استان ایجاد کنیم و در فصل با برگزاری رویدادهای کتاب‌محور این گعده‎‌های کتابخوانی را تشویق و ترغیب به ادامه راه بسازیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر سپس به بخش این مسابقه کتابخوانی اشاره و تصریح کرد: مسابقه استانی کتابخوانی «عفاف و حجاب» در دو بخش نوجوان (12 تا 17 سال)  و بزرگسال (18 سال به بالا) برگزار می‌شود که متقاضیان از همین امروز؛ یعنی 21 مرداد تا پایان مهر 1402 فرصت دارند، از طریق لینک yun.ir/bushehrpl در این رویداد ثبت نام کنند.

راهب یادآور شد: آزمون این رویداد به‌صورت کتبی و حضوری 4 آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند منابع این مسابقه را که شامل کتاب‌های «بی‌پرده با حجاب» اثر نعیمه اسلاملو و «ستاره‌ها چیدنی نیستند» نوشته  محمدعلی حبیب‌اللهیان می‌شود با تخفیف 40 درصد از 10 کتابخانه عمومی استان بوشهر که برای فروش این آثار انتخاب شده‌اند، خریداری و تهیه کنند.

راهب در معرفی کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» توضیح داد: این اثر، خاطرات یک دختر امریکایی را در خصوص مسئله حجاب در امریکا ترسیم می‌کند. جالب این‌جاست که این داستان، یک اثر فرامذهبی است که بر اساس مبانی اسلامی و دینی ترسیم نشده، بلکه از نگاه یک دختر امریکایی روایت شده است.

وی همچنین درباره دیگر منبع این مسابقه کتابخوانی هم بیان کرد: «بی‌پرده با حجاب» اثری است که حاوی پرسش و پاسخ‌های عمیق و صریحی پیرامون عفاف و حجاب است که مطالعۀ آن به بینش مخاطب در این حوزه می‌افزاید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر سپس به جوایز این رویداد که نفیس هستند، اشاره کرد و گفت: در بخش بزرگسال به‌ترتیب به نفرات اول تا سوم هدایای نقدی 50 میلیون ریال، 40 میلیون ریال و 30 میلیون ریال تعلق خواهد گرفت. در بخش نوجوان نیز به نفرات اول تا سوم به ترتیب 30 میلیون ریال، 25 میلیون ریال و 20 میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

به گفته راهب، همچنین به قید قرعه به افرادی که بالای 70 امتیاز بگیرند، جوایزی شامل کمک‌هزینه به عتبات عالیات، نیم‌سکه بهار آزادی، دوچرخه، تب‌لت، لب‌تاپ و ساعت هوشمند اهداء خواهد شد و به افرادی که نمرات بالای 50 نیز کسب کنند، باز هم به قید قرعه، 10 عدد کارت هدیه 5 میلیون ریالی، 10 عدد کارت هدیه 3 میلیون ریالی و 10 عدد کارت هدیه 2 میلیون ریالی تعلق خواهد گرفت. همچنین به حلقۀ مطالعاتی برتر نیز 100 میلیون ریال کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس اعطاء خواهد شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش پایانی آیین رونمایی از پوستر این مسابقه گفت: در حین برگزاری این مسابقه، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و «بی‌پرده با کتاب» با حضور نویسندگان و منتقدان استانی با همکاری کتابشهر بوشهر، برگزاری نشست تخصصی و نمایشگاه عفاف و حجاب با همکاری حوزه هنری استان، اجرای طرح خوانش دانش‌آموزی در مدارس و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در دانشگاه‌ها و ادارات از دیگر فعالیت‌هایی است که در بخش جنبی این رویداد صورت خواهند گرفت.

وحید حیدری افزود: در حال حاضر از دو منبع این مسابقه کتابخوانی 2000 نسخه تهیه شده است که در 10 کتابخانه‌عمومی و 10 موسسه قرآنی و فرهنگی استان در شهرهای مختلف عرضه خواهند شد و در صورت اسقبال، منابع دوباره شارژ خواهد شد و پیش‌بینی شده که تا 5000 هزار جلد از این دو کتاب تهیه شود.

به گزارش ایبنا، در بخش پایانی این مراسم از پوستر این مسابقه کتابخوانی با حضور مسئولان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها