شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
«آغاز یک پایان»: در حاشیه سقوط کابل براساس دیده‌ها و شنیده‌ها

«آغاز یک پایان» روایت به خاک و خون کشیدن کابل و کابلیان است. کابل و کابلیانی که یک بار در سال 1357 هجری خورشیدی، بنیادشان به لرزه افتاد و بار دیگر به صورت کل، در سال 1371 هجری خورشیدی بر باد شدند و از دست رفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر کلکین کتاب «آغاز یک پایان: در حاشیه سقوط کابل از دیده‌ها و شنیده‌ها» به قلم عبدالقهار عاصی را به چاپ رساند. 

«آغاز یک پایان» روایت به خاک و خون کشیدن کابل و کابلیان است. کابل و کابلیانی که یک بار در سال 1357 هجری خورشیدی، بنیادشان به لرزه افتاد و بار دیگر به صورت کل، در سال 1371 هجری خورشیدی بر باد شدند و از دست رفتند. اگرچه کابلیان در کودتای کمونیستی 1357 آسیب دیدند، اما شالوده زندگی و تمدنی که در کابل وجود داشت، از بین نرفت. بعد از سال 71، آن کابل دوست داشتنی نابود شد تا قبل از سال 71 هر غیر کابلی که وارد کابل می‌شد، تلاش می‌کرد که با فرهنگ کابل خودش را وفق بدهد، اما بعد از 71 گروه‌هایی به کابل آمدند که کابلیان مجبور شدند با بی‌فرهنگی آنان خودشان را وفق دهند تا از گزند آنان در امان بمانند. زنده‌یاد عاصی این بی‌فرهنگی‌ها را در این رساله کوچک به خوبی، اما بسیار روش نشان داده است.

این اثر در روزگاری به چاپ می‌رسد که هنوز کشتن، غارت کردن و ویرانگری «شکم گرسنه‌ترینان شهید می‌شوند.» هنوز قربانی تمام این حادثه‌ها و بلاها، آن سرباز بیچاره‌ای است که از نهایت فقر، سلاح بر دوش گرفته است و هیچ نمی‌داند که دشمنش، برادران آقای رئیس‌جمهور است یا ویران کننده سرزمینش. تنها در نام کشتن و خون ریختن فرق آمده است: آن زمان به نام‌هایی اشرار و ضد انقلاب و مرتجع، بعد نام کمونیست و بعدتر به نام شر و فساد و کافر می‌کشتند؛ اما حالی که به نام دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زن می‌کشند. 

در روزگار ما، بازنشر این کتاب کوچک، به باور من، بسیار مهم است. فکر می‌کنم این کتاب یک بار دیگر به مردم سرزمینم هشدار می‌دهد که اگر به سرنوشت خودشان دقیق نباشند، شام سیه دیگری در پیش است. روان‌شاد عاصی، تا آنجایی که آگاهی اجتماعی و تاریخی من قد می‌دهد، در این کتاب به دور از هر نوع تعلقی، به رویدادهای کابل، بعد از سال 1371 پرداخته است. با آن‌که هیچ گروهی نام نمی‌برد، اما با خواندن این رویدادها، خواننده بسیار زود درمی‌یابد که کدام جنایت در کجا اتفاق افتاده و از سوی کدام گروه.

نشر کلکین کتاب «آغاز یک پایان: در حاشیه سقوط کابل از دیده‌ها و شنیده‌ها» به قلم عبدالقهار عاصی را در 96 صفحه به بهای 70 هزار تومان به چاپ رساند. این کتاب قبلا از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده بود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها